9313
۲۵ مهر ۱۳۹۵

آشنایی کودکان با طبیعت و محیط زیست در ویژه برنامه یک روز سبز

نفیسه حبیب‌اللهی،مدیر خانه کودک با اشاره به هدف برگزاری ویژه‌برنامه "یک روز سبز" گفت: هدف ما از برگزاری این برنامه ایجاد ارتباط مستقیم بین کودکان و طبیعت بود تا در آینده کمتر شاهد برخوردهای ناخوشایند با طبیعت در سطوح مختلف باشیم.

به گزارش کودک پرس  برنامه “یک روز سبز” از سوی خانه کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با همکاری نیروهای مردمی و فعالان سمن های محیط زیستی مختلف به مناسبت روز جهانی کودک فرصتی را فراهم کرد تا کودکان 4 تا 12سال بتوانند ارتباط مستقیم با طبیعت را تجربه کنند.

این ویژه‌برنامه در باغ بانوان ناژوان و در فضایی مناسب برای کودکان و والدینشان برنامه‌های مختلفی را با محتوای طبیعت و محیط زیست تدارک و اجرا کرد.
مدیر خانه کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به رویکرد ویژه‌برنامه “یک روز سبز” گفت: از ابتدای سال جاری خانه کودک در پی طراحی و تشکیل کارگروه‌هایی است که مسایل کودک را بطور تخصصی پوشش می دهد که از آن جمله کارگروه‌ طبیعت و ملل بوده که هدف آن آشنا کردن کودکان با طبیعت و به‌ طورکلی ایجاد ارتباط عمیق میان کودک و طبیعت است؛ چراکه وقتی کودکان با طبیعت و محیط زیست اطراف خود ارتباط برقرار ‌کنند، به آن حساسیت نشان داده و نسبت به جزییات آن حتی در محدوده تغییر فصل‌ها توجه نشان می دهند.
نفیسه حبیب‌اللهی در خصوص میزان تأثیرات چنین برنامه‌هایی برای کودکان در آینده افزود: روشن است که وقتی کودکی دوستی با طبیعت را تجربه کند و نسبت به این موضوع حساس شود، بهتر می توان در این رابطه فرهنگ‌سازی کرد. کودکی که بتواند به‌خوبی با محیط خود ارتباط برقرار کند، با طبیعت از در جنگ وارد نمی شود و به عنوان مثال تولید زباله یا رها کردن آن در طبیعت برایش پذیرفتنی نیست.
وی ادامه داد: خانه کودک سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در همین راستا تشکیل کارگروهی با محوریت طبیعت را در دستور کار خود قرار داد که در این کارگروه برنامه‌های مختلفی طراحی و برنامه ریزی شده که به‌صورت تخصصی به موضوع طبیعت و محیط زیست خواهد پرداخت و برای این هدف از بین علاقه مندان و صاحبان تجربه و علم عضوگیری کرده و مخاطب عام علاقه مند در حوزه کودک و طبیعت را نیز پوشش خواهد داد که دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده نیز یکی از حامیان علمی این کارگروه هستند.
وی تصریح کرد: در ویژه‌برنامه‌ “یک روز سبز” فضای باغ را به دو بخش جداگانه کودکان و بزرگ‌سالان تقسیم کردیم. در بخش کودکان، آنها در فضایی جدا از پدر و مادر خود فعالیت‌های مرتبط با طبیعت را که برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌شده بود، انجام می دادند. این برنامه‌ها در قالب ایستگاه‌ و در محیطی باز و البته در کنار هم طراحی شد؛ ایستگاه های پخت نان، گِل‌بازی و دست ورزی، کاشت و باغچه کودک، ماسه‌بازی، دست‌ سازه‌های طبیعی، بازی‌‌های بومی محلی، مزرعه حیوانات و ساخت سرپناه و کپر و در هر ایستگاه برای هر 6 کودک یک تسهیلگر همراه پیش بینی شد تا کودکان بتوانند حداکثر استفاده را از ایستگاه‌ها داشته باشند.
مدیرخانه کودک با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده ویژه پدر‌ها و مادر‌ها در مدت سرگرمی فرزندانشان گفت: برای بزرگ‌سالان نیز قسمتی در نظر گرفته شده بود تا بتوانند به‌راحتی در زمانی که کودکانشان مشغول تجربه و بازی هستند، از این محیط استفاده کنند.، والدین در قالب گروه‌های کوچک از صحبت‌های مشاوران حاضر در باغ استفاده کرده و گفتگو جریان داشت.
حبیب الهی اظهار داشت: با توجه به این که مطابق استانداردهای کارگروه و نیز آزمایشی بودن طرح نمی‌توانستیم جمعیت زیادی را پذیرش کنیم؛ بنابراین در سطح شهر تبلیغات نداشتیم و اطلاع‌رسانی در سطح کانال‌های تلگرامی سازمان، خانه کودک و انجمن ها صورت گرفت که با این حال استقبال خانواده‌ها از این برنامه بسیار خوب بود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی های کارگروه طبیعت و ملل و نیز درخواست خانواده ها از خانه کودک، به زودی برنامه های مستمر را در این خصوص اجرا خواهیم کرد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار