9195
۲۴ مهر ۱۳۹۵

چه تعداد کودک ۶ ساله‌ وارد مدرسه نمی‌شوند؟

علی باقرزاده؛معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمار‌ها حدود یک و نیم درصد از کودکان ۶ ساله وارد مدرسه نمی‌شوند.

به گزارش کودک پرس   علی باقرزاده؛ درباره عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی، با استناد به آمار سایت سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) اظهار داشت: براساس اعلام این سایت و اطلاعات ثبت شده در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ پیشرفت شاخص سواد را داشتیم؛ در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال که تحت عنوان جوانان از آن یاد می‌شود، با رشدی حدود نیم درصدی روبه رو بوده‌ایم و تقریباً به مرز ۹۸ درصد باسواد در این گروه رسیده‌ایم. در گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال نیز میزان جمعیت باسواد ما ۲ و ۶۴ صدم درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه آموزش افراد جوان‌تر و آن‌ها که می‌توانند؛ زمان بیشتری را در جامعه فعالیت کنند، بعنوان یک اولویت در سازمان مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: طرح ویژه‌ای برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال تهیه شده است که سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. علاوه بر این اقدامات، طرح ملی انسداد مبادی ورودی بی‌سوادی نیز در وزارت اموزش و پرورش در حال اجراست. به این معنا که تمام دستگاه‌ها، نهاد‌ها و گروه‌های سهیم و موثر، به خصوص خانواده‌ها، کنار همدیگر قرار می‌گیرند تا کودکی خارج از مدرسه باقی نماند. هرچند علیرغم همه این تلاش‌ها متاسفانه هنوز شاهد هستیم که بچه‌هایی هستند که وارد مدرسه نمی‌شوند یا اینکه قبل از اتمام دوره ابتدایی از صحنه آموزش خارج می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که امسال چه تعداد از تحصیل در مدارس بازمانده‌اند، گفت: بر اساس آمار‌ها حدود ۱ و نیم درصد از کودکان ۶ ساله وارد مدرسه نمی‌شوند؛ هرچند ممکن است؛ بخشی از آن‌ها سال بعد وارد شوند. از طرف دیگر حدود ۱ و ۲ دهم یا ۱ و ۳ دهم درصد نیز در دوره ابتدایی وارد مدرسه نمی‌شوند، اما از آنجا که می‌خواهیم؛ جنبه مثبت را ببینیم، وقتی این عدد را با ۵ یا ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم و متوجه می‌شویم که روند پوشش تحصیلی کشور یک روند رو به رشد است که امتیازی خوب محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در ارزیابی‌های سند جهانی آموزش برای همه، در پایان سال ۲۰۱۵ موفقیت‌های قابل قبولی هم در پوشش تحصیلی و هم در افزایش نرخ سواد بدست آورد، گفت: برای تحکیم سواد و یادگیری مادام‌العمر هم طرح‌های خوبی تصویب شده که در شرف اقدام است، البته بخشی از آن اجرا شده است. یکی از این طرح‌ها، طرح خواندن با خانواده است که برای افراد تحت پوشش تهیه شده و حدود ۵۰ هزار نفر تحت پوشش آن هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این طرح به این شکل است که ۳ تا ۶ کتاب به تناسب نیاز و سطح مهارتهای افرادِ تحت پوشش در اختیار آنها قرار می‌گیرد. این کتاب‌ها را با اعضای خانواده خوانده و در موردش گفت‌و‌گو می‌کنند، پیامهای کتاب را که عمدتاً پیرامون موضوعات روز و مبتلابه زندگی مردم است؛ مورد بحث و بررسی قرار داده و در کلاس ارائه می‌شود. با این روش مهارتهای گفت‌و‌گو، خواندن و هم مهارتهای ارتباط اعضای خانواده و اعضای کلاس با یکدیگر تقویت می‌شوند. در واقع افراد علاوه بر سواد آموزی آنها برای مواجهه با بعضی از موضوعات روز آماده می‌شوند.

 

منبع:  ایلنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار