9176
۲۴ مهر ۱۳۹۵

کودکان پناه جو ساکن اردوگاه ‘جنگل’بندر کاله فرانسه وارد انگلیس می شوند

منابع انگلیسی گفتند طی توافق به عمل آمده میان لندن و پاریس، در طی روزهای آینده اولین گروه از کودکان پناه جوی بدون سرپرست ساکن در اردوگاه پناهجویان در بندر کاله فرانسه موسوم به 'جنگل'، وارد انگلیس می شوند.

به گزارش خبرنگار کودک پرس    مقامات وزارت کشور فرانسه و انگلیس در حال انجام مراحل ثبت نام از کودکان بی سرپرست در اردوگاه جنگل در بندر کاله هستند.

انتظار می رود که شمار قابل توجهی از این کودکان پناه جو در طی روزهای آینده از اردوگاه جنگل وارد انگلیس شده و به بستگانشان بپیوندند.
مقامات فرانسوی و انگلیسی در وهله نخست تمرکز خودشان را بر روی کودکانی که زیر سن قانونی هستند و بر اساس قانون اتحادیه اروپا می توانند به خویشاوندانشان در انگلیس ملحق شوند، معطوف داشته اند.
به گفته این شبکه، روند ثبت نام از کودکان بدون سرپرستی که خویشاوندی در انگلیس ندارند، از کودکان یاد شده مجزا شده است.
براساس قانون اتحادیه اروپا، افراد متقاضی پناهندگی بایستی در اولین کشور امنی که وارد می شوند درخواست پناهندگی کنند اما کودکان این حق را دارند از کشور دیگری که اعضای خانواده و یا بستگان آنها در آنجا زندگی می کنند، تقاضای پناهندگی کنند.
‘امبر راد’ وزیر کشور انگلیس گفته است لندن خواهان این است که تا پیش از بسته شدن اردوگاه پناهجویان در بندر کاله، تا حد امکان شرایطی فراهم شود که بسیاری از کودکان بدون سرپرست ساکن این اردوگاه بتوانند به انگلیس بیایند.
انتظار می رود که انگلیس بیش از 300 تن از این کودکان را پذیرش کند.
وزارت کشور انگلیس پیش از این اعلام کرده بود که برای انتقال 150 نفر از این کودکان در سال جاری، از قبل برنامه ریزی کرده است.
در این میان سازمان های امدادرسان و گروه های مدنی می گویند نزدیک به 400 کودک پناه جوی ساکن در اردوگاه جنگل، واجد شرایط برای ورود به انگلیس هستند.
براساس آمارهای منتشر شده توسط گروه مدنی ‘شهروندان بریتانیا’، در اردوگاه جنگل کاله حدود 800 کودک بی سرپرست در میان 7هزار آواره و پناهجو زندگی می کنند.
این گروه همچنین فهرستی شامل 378 نفر از کودکان پناهجوی بدون سرپرست تهیه کرده است که اقوامشان در انگلیس زندگی می‎کنند.
اقدام دولت انگلیس برای پذیرش کودکان پناهجوی بدون سرپرست ساکن در اردوگاه جنگل به دنبال فشارهای مجامع بین المللی و گروه های مدنی و متعاقب سفر هفته گذشته ‘برنارد کازنوو’ وزیر کشور فرانسه به لندن صورت می گیرد.
«برنارد کازنوو» در جریان سفرش از دولت انگلیس خواسته بود که به وظیفه اخلاقی اش درخصوص پذیرش صدها کودک پناهجو بی سرپرست و تنها ساکن شهر کاله فرانسه که خویشاوندی در انگلیس دارند، عمل کند.
وی در گفت وگو با رادیو «ار ت ال» بیان داشته بود: «من رسما از انگلیس می خواهم که به وظیفه اخلاقی اش عمل کند. چند صد کودک پناهجو تنها و بی سرپرست هم اکنون در اردوگاه جنگل در شهر کاله فرانسه سکونت دارند که دارای بستگانی در انگلیس هستند و ما در حال تهیه فهرست دقیق آنها هستیم و انگلیس باید در این خصوص مسئولیت خود را بر عهده گیرد چرا که ما نیز به وظیفه و مسئولیت خود عمل کرده ایم.
‘فرانسوا اولاند» رئیس جمهور این کشور نیز از لندن خواسته بود که مسئولیت و نقش خود را در مدیریت مهاجران ساکن این اردوگاه که اغلب آنها از سوریه، اریتره و سودان هستند و قصد پیوستن به بستگانشان در انگلیس را دارند، بپذیرد.
رئیس جمهور فرانسه خواستار تخریب و برچیده شدن کامل اردوگاه پناهجویان «جنگل» تا پایان سال جاری میلادی شده است.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در دهم مهرماه از دولت انگلیس درخواست کرده بود که با توجه به دستور اولاند برای تعطیلی اردوگاه جنگل، در روند انتقال کودکان پناه جوی تنها و بدون همراه در این اردوگاه سرعت بخشد.
به گفته یونیسف، به دنبال دستور فرانسوا اولاند، برای تعطیلی اردوگاه جنگل، نگران ناپدید شدن کودکانی است که به تنهایی در این اردوگاه پناهجویان زندگی می کنند.
یونیسف همچنین اعلام کرده چند ماه پیش که بخش هایی از این اردوگاه تعطیل شد، ده ها کودک پناه جوی ساکن در آن ناپدید شدند.
شماری از فعالان مدنی و حقوق بشر نیز در اواسط شهریورماه گذشته با تجمع در برابر وزارت کشور انگلیس، از دولت ‘ترزا می’ خواستند که برای پذیرش شمار بیشتری از کودکان پناه جوی بدون سرپرست که در حال حاضر در شرایط بدی در اردوگاه ‘جنگل’بسر می برند، اقدام کند.
ده ها نفر از افراد سرشناس از جمله ‘جولیت استیونسون’ و ‘ونسا ردگریو’، بازیگران انگلیسی، رهبران مذهبی و سیاسی در مقر وزارت کشور انگلیس تجمع کرده بودند تا مقامات این کشور را برای تسریع در انتقال این کودکان، تحت فشار قرار دهند.
بندر کاله در شمال فرانسه از مدت ها پیش به محل اسکان موقت هزاران آواره و مهاجر از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، سودان، سوریه و عراق تبدیل شده است که منتظر فرصتی هستند تا خود را از مسیر دریا یا تونل «مانش» و خودروهایی که از آن می گذرند، به انگلیس برسانند.
در حال حاضر بین 7 تا 10 هزار پناهجو و آواره در اردوگاه جنگل در بندر کاله ساکن هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار