9055
۲۲ مهر ۱۳۹۵

سوء تغذیه جان 2.6 میلیون کودک زیر پنج سال را می‌گیرد

زهرا عبداللهی،مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: طبق آمارها سوء تغذیه سالانه باعث مرگ 2.6 میلیون کودک زیر پنج سال می‌شود.

به گزارش کودک پرس   زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  با اشاره به مسئله گرسنگی اظهار کرد: گرسنگی به معنای کمبود مواد غذایی در یک کشور است که سیری شکمی ایجاد نمی‌کند، اما تعریف دیگری از گرسنگی نیز وجود دارد که گرسنگی سلولی نامیده می‌شود و با امنیت غذایی در ارتباط است.

وی تصریح کرد: در گرسنگی سلولی مواد مغذی لازم برای رشد و نمو کودکان، بیمار نشدن بزرگسالان و عملکرد صحیح سلول‌ها فراهم نشده است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: گرسنگی سلولی ممکن است خود را به سرعت نشان ندهد و حتی سال‌ها این گرسنگی وجود داشته باشد، اما هیچ نشانی از کمبود‌ها در فرد بروز نکند که بر روی بهره هوشی، بیماری‌های مزمن، توان افراد و رشد و توسعه ملی یک کشور تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه نکته مهم در بحث آموزش به خانواده‌ها و حساس سازی سیاست‌گذاران، ناکافی بودن سیری شکمی به تنهایی است، افزود: باید بحث سیری سلولی و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با آن نیز در نظر گرفته شود که طبق آمارهای جهانی سوء تغذیه سالانه جان 2.6 میلیون کودک زیر پنج سال را می‌گیرد و یک چهارم کودکان جهان رشد طبیعی ندارند.
عبدالهی تأکید کرد: گزارشات وضعیت ناامنی غذایی در جهان در سال 2015 توسط فائو نشان می‌دهد که از هر 9 نفر در جهان یک نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند و از علل این گرسنگی می‌توان به فقر، توزیع نامناسب غذا و تغییر اقلیم اشاره کرد.
وی با بیان اینکه تغییر اقلیم به طور مستقیم در محیط زیست، بهداشت محیط و بهداشت آب تاثیر می گذارد، افزود: به دنبال این تغییر افزایش شیوع بیماری‌های عفونی، اسهالی و کاهش جذب ریز مغذی ها امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: تاثیرات کوتاه مدت تغییرات آب و هوایی و اقلیمی به احتمال زیاد اثرات نامساعدی را در کشورهای فقیرتر به ویژه در آفریقا و آسیا خواهد داشت که بیشترین آمار گرسنگی هم مربوط به این دو قاره است.
وی تصریح کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری در کشور ما با توجه به تغییرات اقلیمی، کمبود منابع غذایی، خشکسالی و در نظر گرفتن سیاست‌های افزایش جمعیت باید امنیت غذایی و تغذیه‌ای مورد توجه قرار گیرد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار