8997
۱۹ مهر ۱۳۹۵

نگاهی به آثار عاشورایی در حوزه کودک و نوجوان

سوره مهر آثار قابل توجهی را در زمینه ادبیات عاشورایی برای کودکان و نوجوانان منتشر ساخته است که به معرفی آن می پردازیم.

به گزارش کودک پرس   انتشارات سوره مهر سالانه به نشر کتب عاشورایی در حوزه کودک می پردازد. در همین راستا به معرفیچندی از این آثار می پردازیم

با ادب چون…

نام زهرا زواریان با داستان نویسی مذهبی پیوند خورده است، او این بار در مجموعه «با ادب چون…» هنر خود را در داستان نویسی دینی برای بچه‌ها نشان داده است. «اسبی که دو بال داشت» عنوان یکی از داستان‌های این مجموعه است. وی در این اثر وفاداری اسب امام حسین (ذوالجناح ) را برای بچه‌ها به صورت داستان به رشته تحریر درآورده است. زواریان درباره هدف از نگارش این مجموعه گفت: خواستم به صورت غیر مستقیم به بچه‌ها آموزش دهم که حیوانات نیز می‌فهمند و شعور دارند؛ در واقع خواستم ادب و معرفتی که حیوانات نسبت به ائمه معصومین دارند را در قالب داستان در کل این مجموعه روایت کنم.وی ادامه داد: در این اثر که برای گروه سنی (ج) است، ادب ذوالجناح نسبت به امام حسین روایت شده است. در واقع وفا و محبتی که این اسب نسبت به امام داشته است باعث می‌شود که یک واکنش عملی نسبت به لحظه شهادت امام حسین(ع) از خود نشان داده است.

این نویسنده همچنین خاطرنشان کرد: پنج مجلد این مجموعه داستان حیواناتی است که به نوعی ادب خود را به مقام ائمه مصومین نشان داده‌اند.زواریان در پایان درباره تکنیک جذاب برای داستان نویسی مذهبی برای کودکان گفت: برای بچه‌ها در این مقوله باید ساده نوشت و از تصویر سازی مناسب استفاده کرد زیرا بحث تکنیک خاصی برای داستان نویسی مذهبی برای بچه‌ها مدنظر نیست.

«اسبی که دو بال داشت»، «در حلقه شیرها»، «شتری که با وفا بود»، «شیری که سلام کرد»، «وقتی آهو خانم به تله افتاد» عناوین مختلف مجموعه «با ادب چون…» هستند که  توسط سوره مهر منتشر شده‌اند.

سرود‌های عاشورایی مهدی مردانی برای کودکان

اگرچه این روزها داستان‌های مذهبی برای بچه‌ها به صورت نسبی رونق دارد اما بدون شک در حوزه شعر مذهبی برای بچه‌ها، با کمبود‌هایی روبه‌رو هستیم. «باران در خیمه» سرودهای مهدی مردانی است که می‌تواند تا حدودی خلا شعر مذهبی و عاشورایی را برای بچه‌ها جبران کند.این اثر که برای گروه سنی «ب» و «ج» است به تازگی توسط سوره مهر منتشر شده است. مردانی درباره این مجموعه اظهار داشت: بیشتر مجموعه اشعار من در حوزه شعرهای آیینی برای بزرگسالان است، لذا علاقه مند بودم در حوزه کودکان و نوجوانان نیز مجموعه شعری را داشته باشم. وی ادامه داد: سرایش این مجموعه را که از سال 90 آغاز کردم، از 13 شعر تشکیل شده است که قالب تمامی آنها در چهارپاره سروده شده است.

مردانی همچنین افزود: من در این مجموعه سعی کرده‌ام عاشورا را از زاویه دید بچه‌ها را ببینم، در واقع ما از چند زاویه می‌توانیم قضایای عاشورا را برای بچه‌ها تبیین کنیم، یکی بچه‌های عاشورا هستند مثل حضرت رقیه و حضرت قاسم و دیگری بچه‌ها زمانه خودمان و نقشی که آنها در مراسم‌های محرم دارند می‌توانیم به آن اشاره کنیم.

ماه محرم با سیره داستانی دو امام معصوم برای بچه‌ها

ماه محرم با شهادت امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) را باید متعلق به این دو امام معصوم دانست. خوانش آثار داستانی برای بچه‌ها با توجه سیره آن بزرگواران می‌تواند برای این گروه سنی جذاب باشد. «کارگرهای فقیر» و «همسفر‌ناشناس» دو اثر از مجموعه داستانی «یک کار خوب» به قلم محمود پوروهاب است که براساس سیره امام حسین (ع) و امام سجاد(ع)برای کودکان به زیور طبع آراسته شده است. پوروهاب درباره این اثر اظهار داشت : در مجموعه «یک کار خوب» که برای گروه سنی «ب» و «ج» است هر قصه برای خود نام جداگانه ای دارد در واقع سعی شده است نکات تربیتی را که در زنگی معصومین وجود داشته است را برای بچه‌ها انتخاب و به صورت داستان به نگارش دربیاورم.

وی ادامه داد: این قصه ها با زبان امروزی بیان شده‌اند و به مسائلی می پردازند که در دنیای امروزی هم به چشم می‌خورد؛ بنابراین همه داستان های کوتاه این مجموعه برای کودکان بار تربیتی دارند. پوروهاب همچنین افزود: در این مجموعه با جزئی نگری و فضا سازی سعی شده است ارتباطی داستانی میان رویدادهای مذهبی و زندگی امروزی برای کودکان ایجاد کنم تا آنان با خواندن این قصه‌ها فضاهای امروزی را به ذهن آورده و امکان مقایسه برای آنان ایجاد شود.

«خروس پرطلایی»، «آن آقای مهربان»،«کارگرها فقیر»، «همسفر ناشناس»، «کبوترهای دوست داشنی»، «قصه‌ی مرد تنبل»، «پیرزن ومهمان عزیز»، «کیسه‌ی سکه‌هایم کو»، « اشک شادی» و «تصادف» عناوین مجموعه «یک کار خوب» هستند.

منبع:   میزان
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار