8666
۱۴ تیر ۱۳۹۵

5 راه حل برای یک دل درد شایع

نوزادان وقتی که به دنیا می آیند، از شیر مادر تغذیه میکنند و هنگامی که خیلی گرسنه هستند با ولع شیر می خورند و بنابراین همراه شیر مقداری هوا هم وارد معده شان میشود

به گزارش کودک پرس   اگر شما هم به تازگی صاحب یک کوچولو شده باشید، حتما میدانید که گریه کردن او در طول شب، وقتی می خواهید بخوابید چه درد سر بزرگی است؛ اما چرا کودکان نو رسیده گریه میکنند؟ ما در اینجا 4 راه حل برای گریه کودکان که ناشی از دل درد است را به شما آموزش میدهیم.

نوزادان وقتی که به دنیا می آیند، از شیر مادر تغذیه میکنند و هنگامی که خیلی گرسنه هستند با ولع شیر می خورند و بنابراین همراه شیر مقداری هوا هم وارد معده شان میشود و همین هوا موجب فشار روی معده میشود که نوزاد را دچار د لدرد میکند و معمولا نوزادانی که بیشتر هوا می بلعند، دچار این مشکل می شوند. علاوه براین نوزادانی هستند که روده هایشان قولنج دارد. تغذیه این نوزادان باید مرتب باشد و با آرامش با آنها رفتار شود و پس از دادن شیر حتما باید هوای داخل معده شان را خارج کنند. او را بالا و پایین نیندازند. به آرامی به پشتشان بزنند و همین آروغ های کوچولو باعث می شود که هوای داخل معده آنها خارج شود و گاهی اوقات از داروهایی که ضدنفخ شکم هست هم میتوان استفاده کرد؛ اما اگر نوزادی هست که با این کارها مشکل اش حل نمی شود، حتما باید به پزشک مراجعه شود و نکته ای که مادران باید بدانند این است که زبان نوزادان گریه است.

دکتر مدنی متخصص کودکان و نوزادان

مامان شیر و سویا و بادام نخور

حتما برای شما هم پیش پیش آمده است که ببینید کوچولویتان در مواقع خاصی بیش از سایر موارد گریه می کند، در این صورت باید به رژیم غذایی خودتان هم نیم نگاهی بیندازید. پزشکان میگویند رژیم غذایی مادر می تواند باعث دلدرد و گریه در کودکان شود. اگر در شیر مادر غذاهای آلرژی زا وجود داشته باشد، می تواند باعث ورود این مواد از طریق شیر به نوزاد شود و دل درد های کویلک را در نوزاد به وجود بیاورد. پزشکان می گویند اگر مادر در 6 ماه اول زندگی اش مراقب رژیم غذایی اش باشد، نوزاد او کمتر دچار چنین مشکلاتی خواهد شد. شیر گاو، گندم، سویا و بادام از جمله این خوراکیها هستند و مطالعه روی 90 مادر و کودک نشان داد که با حذف این خوراکیها از رژیم غذایی مادر در طی یک هفته کودکان شان کمتر از دلدرد گریه کردند.

برایم سرشیشه نفخ بخر

خیلی از کوچولوها پس از شیر خوردن دچار دلدرد میشوند، چون این سرشیرها هستند که باعث میشوند نوزاد مقدار زیادی هوا همراه شیر ببلعد و معده اش باد کند و دچار دلدرد و بیقراری شود. به تازگی شرکت فیلیپس با طراحی، ساخت و ارائه یک شیشه شیر مخصوص، این مشکل را برای همیشه برای مادران، به ویژه مادرانی که تجربه کافی در زمینه بچه داری ندارند، حل کرده است. اسم این شیشه شیر فیلیپس- اونت است که از پل یپروپیلن نرم و شفاف ساخته شده است و از اولین محصولات بدون BPA در بازار به شمار میرود. این شیشه تاییدیه کلینیکی ضدنفخ (دلدرد) را داراست و به شما و خانواده (احتمالا تازه کار) شما کمک میکند که خواب راحتی داشته باشید. گفتنی است، از دهه 1930 میلادی به این سو ، همواره نگرانیهایی درباره استفاده از ترکیب BPA در کالاهای مصرفی وجود داشته است که در سال 2008 پس از گزار شهای عدیده ای که ایمنی استفاده از این ماده را زیر سوال برده بود، تولیدکنندگان برتر جهانی اقدام به حذف آن از محصولات خود کردند. ضمن اینکه در سال 2010 اداره دارو و غذای آمریکا FDA گزارش جدیدی را ارائه کرد و نگرانی خود را از قرارگرفتن نوزادان و کودکان در معرض این ماده ابراز کرد. حالا فیلیپس- اونت همان شیشه شیری است که این ماده در ساخت آن به کار نرفته است که از یک طرف هم باعث دلدرد نوزاد شما نمیشود و هم از مواد پلاستیکی مضر در آن خبری نیست.

شربت گریپ میکسچر ممنوع

در یخچال منزل هر خانم بچه داری یک شربت گریپ میکسچر پیدا میشود که خیلیها آن را دوای هر درد کودکشان میدانند ولی فراموش نکنید که اگر نوزادتان دچار دلدرد شد به او این شربت را ندهید. اگر نوزادان به دلدرد یا قولنج دچار شد، هرگز از شربت گریپ میکسچر خارجی که بیشتر به صورت قاچاق وارد ایران میشود، استفاده نکنید. این فرآورده که حاوی 50 میلی گرم سدیم بیکربنات، 0017 / 0 میلی لیتر روغن زیره و 0017 / 0 میلی لیتر روغن شوید و 500 میلی گرم سوکروز در هر میلی لیتر است. به علت عدم اطمینان از سلامتی آن برای شیرخواران زیر یک ماه قابل تجویز نیست. علاوه بر آن به علت سوکروز موجود در آن مصرف این فرآورده در شیرخواران مبتلا به بعضی اختلالات متابولیسمی ژنتیکی، نظیر جذب نامناسب گلوکز، گالاکتوز، کمبود سوکراز، ایزومالتاز و عدم تحمل فروکتوز مجاز نیست. این داروها بیشتر به علت توزیع قاچاقی و کنترل نشده در شرایط نامناسبی نگهداری و حمل میشوند که احتمال فاسد شدن آنها زیاد است. اگر هم میل دارید از این دارو استفاده کنید، با متخصص کودکان مشورت و آن را از مراکز معتبر تهیه کنید.

مامان به من داروی گیاهی نده

وقتی دل کودک درد میگیرد، همه اعضای خانواده بسیج می شوند و هر کدام یک داروی گیاهی را توصیه میکنند، ولی نکته اصلی این است که پدر و مادر باید دلدرد کودکان را جدی بگیرند و از خوددرمانی برای مقابله با این مشکل بپرهیزند، چرا که درمان نکردن به موقع و صحیح میتواند باعث عواقب جبران ناپذیری در سلامت کودکان شود. آموزش و ارتقای سطح آگاهی خانواده ها و پزشکان جهت تشخیص و درمان بیماری های گوارشی کودکان برای پیشگیری از بحرانی شدن بیماری و احتمال مرگ و میر آنها بسیار حائزاهمیت است. بیش از 100 نوع علت دل درد در کودکان تعریف شده است. تشخیص و درمان صحیح دلدرد تنها از طریق پزشک باید انجام گیرد و خانواده ها از دادن داروهای گیاهی، شیمیایی و خوددرمانی برای بهبود دلدرد کودکانشان جدا خودداری کنند. دل دردهایی که با علایمی نظیر تب، سرفه، درد دست و پا، اسهال و استفراغ همراه است و به سادگی درمان نمی شود، باید جدی گرفته شود. دلدردهایی که در نوزادان یک و 2 ماهه بروز میکند، کولیت یا درد به صورت قولنج نام دارد که با گریه، جیغ زدن و جمع کردن دست و پای کودک به سمت شکم به مدت یک تا دو ساعت و غالبا در شبها همراه است که مادران میتوانند در این مواقع نوزاد را بغل کنند تا هوای داخل معده نوزاد تخلیه شود. دلدردها به دو نوع با علت و بدون علت تقسیم می شود. در کودکان سنین 3 تا 4 سال، دل درد با اسهال و استفراغ همراه است و برگشت غذا (ریفلاکس)، ورم معده و روده، کبد، آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا و کلیه و بیش از 100 نوع بیماری از علت های دلدرد در کودکان به شمار می آید.

دل درد مزمن که بیش از 3 ماه طول میکشد، معمولا 15 تا 20 درصد کودکان سنین 4 تا 6 سال را مبتلا می کند. خوددرمانی نه تنها به بهبود دل درد کودکان کمکی نمیکند، بلکه باعث تشدید بیماری نیز می شود بسیاری از دل دردهای کودکان در صورت درمان نشدن از جمله اسهال به فوت منجر می شود، بنابراین مراجعه به موقع به پزشک جهت تشخیص صحیح علت دلدرد و درمان به موقع آن اهمیت به سزایی دارد.

مامان من را ببر حمام

به‌طور مرتب بچه را حمام کنید. با این کار علاوه بر اینکه بهداشت را رعایت کرده‌اید، از دل‌درد‌های وحشتناک بچه هم جلوگیری می‌کنید.

دل‌ درد نوزاد در اثر قلنج و انبساط روده‌ها بروز می‌کند. با حمام کردن، عضلات روده شل شده و تا حدود زیادی این مشکل بر طرف می‌شود.حمام کردن قبل از آخرین وعده شیردهی (آخر شب) بر خواب نوزاد تاثیر فراوانی دارد

منبع:  مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار