موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
8478
۱۳ تیر ۱۳۹۵

کودکان خیال پرداز

علایم اختلال کمبود توجه ADD در میان نوابغ به وفور یافت می شود. اگر سقراط، لئوناردو داوینچی، آلبرت اینشتین، توماس ادیسون و والت دیزنی در جامعه امروز رشد می کردند بدون تردید در مورد آن ها ADD تشخیص داده می شد.

به گزارش کودک پرس خیال پردازی می تواند تبدیل به یک اختلال رفتاری گردد. کودک خیال پرداز جذب دنیای خیالی خود می شود و ممکن است ارتباط های اجتماعی اطراف خود را از دست بدهد. خیال بافی یک پدیده نسبتا شایع است و تا زمانی که بیش از حد نباشد مضر نیست. همان اندازه که خیال بافی می تواند الهام بخش تخیل باشد به همان اندازه کودک را از واقعیت دور می کند. خیال بافی در کودکان می تواند به دلیل یک شرایط استرس زا در خانه یا مدرسه به وجود آید. کودک به دنیای فانتزی پناه می برد و در این خیال لذت بخش که خود خلق کرده می تواند به هر چیزی برسد، حتی چیزهایی که در واقعیت نمی تواند آن ها را داشته باشد. گاهی این موضوع می تواند در حدی باشد که کودک تنها حضور فیزیکی دارد و به هیچ صدا یا رفتاری در اطراف خود توجه نمی کند.

 

خیال پردازی مزایایی نیز دارد از جمله این که می تواند باعث خلاقیت شود. خیال بافی تا زمانی که باعث عدم توجه کودک به اطرافش نشود مشکلی ایجاد نمی کند. اگر احساس می کنید فرزندتان بیش از حد خیال بافی می کند می توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید:

 

  • گاهی اوقات فعالیت های ورزشی می تواند کودک را از دنیای خیالی اش دور کند.
  • میزان تماشای تلویزیون در فرزند خود را کاهش دهید. برنامه های تلویزیونی نقش بسیار مهمی در انحراف فکر کودک از واقعیت ایفا می کنند.
  • برنامه روزانه منظمی برای او در نظر بگیرید. تا حدی که ممکن است بی نظمی ها را از برنامه روزانه اش حذف کنید.
  • به کودک یاد دهید برای کارهایی که در طول روز باید انجام دهد یک لیست تهیه کند و برنامه ریزی داشته باشد.
  • با معلم فرزندتان در ارتباط باشید. وضعیت کودک را به او توضیح دهید. این گونه کودکان ممکن است در کلاس درس بسیار آرام باشند اما در عین حال از تمرکز کافی بهره نبرند.

 

 

 

 

 

منبع:      دانشنامه فرزند

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار