8425
۱۳ تیر ۱۳۹۵

راه حل پیشگیری از مسمومیت در کودکان

علت شیوع مسمومیت در این سن علاوه بر حس کنجکاوی کودک می‌تواند ناشی از عدم نگهداری مناسب داروها و مواد شیمیایی در خانواده‌ها باشد.

به گزارش کودک پرس  در واقع همه روزه تعداد زیادی از کودکان که به واسطه سهل‌انگاری و بی‌دقتی والدین دچار مسمومیت می‌شوند، راهی بیمارستان‌ها می‌شوند.

نکات طلایی برای پیشگیری از مسمومیت

1 ـ کودکان، بخصوص کودکانی که تازه راه می‌افتند، بیشتر در معرض خطر مسمومیت قرار دارند. پس باید آنها را همیشه تحت نظر داشت، زیرا آنها خیلی سریع عمل می‌کنند و لحظه‌ای غفلت ممکن است باعث مسمومیت‌شان شود.

2 ـ داروها را مقابل چشم کودکان مصرف نکنید، داروها به دلیل رنگ‌های زیبا برای آنها جذابیت دارد و ممکن است آنها بخواهند از شما تقلید کنند و آنها را دور از چشم شما مصرف کنند.

3 ـ به کودکان خود آموزش‌های لازم را در ارتباط با خطرات داروها و دیگر مواد شیمیایی موجود در منزل بدهید.

4 ـ داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید و همچنین آنها را در جایی دور از دسترس کودکان قرار دهید.

5 ـ مادران معمولا برای دسترسی آسان‌تر به مواد شوینده آنها را جایی قرار می‌دهند که در دسترس‌شان باشد، اما باید بدانید که شما با این کار سلامتی کودکتان را در معرض خطر قرار می‌دهید. پس لازم است آنها را در جایی بگذارید که به راحتی در اختیار کودک قرار نگیرد.

6 ـ مواد هیدروکربنی مثل نفت به دلیل شباهتی که با آب دارد، چنانچه در منزل نگهداری شود می‌تواند از عوامل زمینه‌ساز مسمومیت در کودک باشد، پس موادی مثل بنزین، نفت و ضد یخ را نباید در منزل نگهداری کرد.

7 ـ هرگز مواد شوینده‌ای مثل سفیدکننده‌ها را از ظرف اصلی خودشان به ظروف دیگر مثل بطری‌های آب منتقل نکنید، چون حتی بچه‌های بزرگ‌تر هم ممکن است به جای آب آن را مصرف کنند.

8 ـ نگهداری از مواد غذایی و شوینده‌ها در یک مکان امری شایع بین خانواده‌هاست که این کار خیلی خطرناک و غیربهداشتی است، پس لازم است که این مواد را به طور مجزا در جاهای مختلفی نگهداری کنید.

9 ـ هنگام کار با مواد شیمیایی و شوینده‌ها نباید از کودکان غافل شد و آنها را باید تحت نظر داشت.

10 ـ برای آموزش کودکان می‌توان برایشان داستان‌هایی به زبان کودکانه گفت که آنها را از عواقب بد استفاده از مواد مسمومیت‌زا آگاه کند. علاوه بر خانواده‌ها رسانه‌های عمومی مثل رادیو و تلویزیون و همچنین مربیان مهدکودک نقش مهمی در آموزش کودکان دارند.

11 ـ گاهی با بررسی وسایل اتاق کودک می‌توان جلوی بروز مسمومیت کودک را گرفت، چراکه برخی از کودکان داروها و برخی مواد سمی را در اتاقشان مخفی می‌کنند.

12 ـ با نزدیک شدن به ماه‌های آخر سال برخی از خانواده‌ها درصدد رنگ کردن منزل خود برمی‌آیند. رنگ نقاشی و تینر یا نفت از لوازم نقاشی هستند.

عدم توجه و اهمال والدین در چنین مواقعی می‌تواند آثار غیرقابل جبرانی داشته باشد، پس لازم است در چنین مواقعی از کودکانمان مراقبت بیشتری کنیم.

13 ـ گل‌ها و گیاهان نیز می‌توانند باعث مسمومیت در کودکان شوند. گیاهانی مثل دیفن باخیا و خرزهره. پس حتی‌الامکان از نگهداری چنین گیاهانی در منزل خودداری شود یا در مکانی دور از دسترس کودکان باشد.

14 ـ در کمدهایی که در آن مواد شیمیایی یا شوینده‌ها نگهداری می‌شود همیشه قفل باشد.

15 ـ از قرار دادن دارو داخل کیف دستی خود اکیدا خودداری کنید.

16 ـ هنگام بروز حادثه، دستپاچگی و به دنبال آن فراموشی، امری کاملا شایع است، پس لازم است قبل از وقوع هر حادثه‌ای پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم. بهتر است شماره تلفن پزشک کودک، شماره تلفن مرکز کنترل مسمومیت (09646)‌ و شماره تلفن اورژانس (115)‌ در کنار میز تلفن نصب شود.

منبع:     مجله من

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار