8421
۱۳ مهر ۱۳۹۵

فواید آشتی بچه‌ها با موزه‌ها

حسن اشرف اسلامی،مدیر موزه «کودکان ما» بهترین راه انتقال مفاهیم موزه ای به کودکان را نمایش مشارکتی و هم ذات پنداری دانست و گفت: کودکان در مسائل فرهنگی در حاشیه هستند در حالیکه اگر مهم تلقی شوند می‌توانند میراث فرهنگی آیندگان باشند.

به گزارش کودک پرس   حسن اشرف اسلامی – مدیر موزه “کودکان ما ” این مطلب را در حاشیه نمایشگاه “کودک ، صلح ، میراث فرهنگی ” این موزه را موزه ای آموزشی، تعاملی، مشارکتی، کنشگر و مخاطب محور خواند و اهداف آن را آموزش تفکر اکتشافی و تحلیلگر، ایجاد خاطره ای تاریخی و قومی، لذت فراگیری و… عنوان کرد.

به گفته اشرف اسلامی آَشنایی کودکان با مقوله میراث فرهنگی و آشتی با آن و در نتیجه نزدیک شدن به یک شی موزه ای و برقراری ارتباط با آن باید در یک فرآیند آموزشی –یادگیری شکل گیرد.

این فعال حوزه کودک، نمایش مشارکتی را بهترین راه برای فراهم کردن شرایط علاقه مندی کودکان به موضوع میراث فرهنگی و موزه دانست و اظهار داشت: با اجرای یک نمایش تعاملی – مشارکتی با شرکت کودکان به موضوع نزدیک تر شده و درک آن را برای کودکان آسان می‌کنیم. مثلا برای معرفی یک شخصیت تاریخی مانند ابن سینا یکی از بچه‌ها نقش ابوعلی سینا را بازی می‌کند زیرا که کودکان با هم ذات پنداری به راحتی دوستشان را که همسن آنهاست می‌پذیرند و با او ارتباط برقرار می‌کنند.

وی با اشاره به تجاربی که در انتقال مفاهیم تاریخی از طریق اجرای نمایش برای کودکان داشته است، تصریح کرد: در طول سالها با این روش توانستم ارتباط خوبی بین کودکان و مفاهیم تاریخی و موزه ای برقرار کنم و به این نتیجه رسیدم که هر فرمتی در این قالب جوابگو است.

 

مدیر موزه “کودکان ما ”  گفت :بنا به دلایلی این موزه فعلا تنها بصورت سیار می تواند خدمات خود را به کودکان ارایه دهد و مذاکرات با مسئولین ، برای اسکان دائم هنوز به نتیجه نرسیده است.

گفتنی است، جشنواره “کودک، صلح و میراث فرهنگی” با همکاری دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه صلح، ایکوم و شهرداری منطقه 12 به مناسبت روز جهانی صلح و هفته ملی کودک در قدیمی ترین پارک تهران (پارک شهر) برگزار شد.

 

منبع:  تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار