موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
8348
۱۲ تیر ۱۳۹۵

آیا می شود از زمان حملات صرع باخبر شد؟

مهم ترین معضلی که یک بیمار مبتلا به صرع و اطرافیان او رنج می دهد ؛ بی خبری از زمان حملات صرع و بالتبع آن عدم آمادگی لازم در مواجه با آن است .

به گزارش کودک پرس    سوال اینجاست که امروز که به مدد بهره گیری از پیشرفتهای ابزاری ؛ انسان قادر از آگاهی و امادگی لازم در مواجه با بسیاری از بلایای طبیعی است ؛ آیا بیماران صرع هم امکان این را می یابند که از زمان حملات این بیماری مطلع شوند و آمادگی خود را در مواجه با آن افزایش دهند ؟

اخیرا” مچ بندهای دارای سنسوری توسط دانشمندان طراحی شده و به بازار عرضه آمده که می تواند شدت حملات صرع را اندازه گیری کنند ؛ این مچ بندها که به اندازه الکتروانسفالوگرامEEGsدقیق عمل می کنند ودیگرنیازی به مراجعه بیماربه مراکزدرمانی ونصب ابزارهایEEGsبرروی سرآنها ندارد ؛ این امکان را نیز دارند که درصورت  ضرورت نیاز به مراجعه به مراکزدرمانی برای بیمار ،با هشدار لازم بیمار را مطلع نمایند .

این سنسورها  ؛ به عنوان رسانایی الکتریکی پوست،شاخص وضعیت سیستم عصبی سمپاتیک،را اندازه می گیرند ، که به آن اصطلاحاًfight or flight responseمی گویند.این پاسخ یک پاسخ حاد به استرس خوانده می شودکه توسط والترکانون درسال۱۹۲۹توصیف گردید.براساس این تئوری حیوانات درمقابله باخطرات ؛  یکسری شارژهای الکتریکی ازدستگاه سمپاتیک خودصادرمی کنندکه آنهارابرای فراریا مبارزه آماده می سازد.

عصب شناسان بیمارستان بوستون اظهار داشتند، هر قدر که طی حمله صرع این علائم الکتریکی قوی تر باشند، زمان بیشتری می برد تا مغز بیمار نوسانات عصبی عادی خود را که به امواج مغزی معروف هستند، از سر بگیرد.سالانه بسیاری از بیماران مبتلا به صرع، جان خود را طی حمله های طولانی و در نتیجه کاهش امواج مغزی از دست می دهند، البته، مرگ ناگهان و غیر موجه در هنگام صرع SUDEP می تواند ساعتها پس از حمله صرع هم اتفاق بیافتد.
محققان، معیارهای بسیاری را برای تشخیص ضرورت مراجعه بیمار مبتلا به صرع به مراکز درمانی مورد مطالعه قرار داده اند. یکی از این معیارها طول مدت حمله است. اما با توجه به تحقیقات اخیر، طول مدت حمله هیچ ربطی به شدت حمله ندارد. با استفاده از مچ بندهای دارای سنسور بیمار می تواند تشخیص دهد که آیا می تواند بعد از حمله به رختخواب برود و استراحت کند یا باید فورا” به پزشک مراجعه کند.
بنا به اظهارات یکی از محققان این طرح، آنها به طور اتفاقی و در حین مطالعه بر روی کودکان مبتلا به اوتیسم کشف کردند که در حین حمله پوست خاصیت رسانایی ویژه ای پیدا می کند که می توان شدت حمله را با استفاده از سنسورهایی بر روی پوست اندازه گرفت. این گروه تحقیقاتی تلاش بسیاری برای طراحی یک مچ بند راحت با کارآیی ضبط طولانی مدت وضعیت بیمار انجام داده اند، در حال حاضر مدلهای آزمایشی این مچ بندها در اختیار کودکان قرار داده شده است، آنها می تواند مدلهایی از این مچ بند را با نقاشی شخصیت کارتونی مورد علاقه شان انتخاب کنند. مححقان امیدوار هستند، بتوانند با استفاده از این مچ بندها زمان وقوع حمله صرع را پیش بینی کنند.

 

منبع:  بنیاد امور بیماری های خاص

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار