8343
۱۲ تیر ۱۳۹۵

خوردن انواع نوشابه و زیان های آن

بعضی از مادران برای کودکان خود غذاهای چرب و شیرین تهیه می کنند و یا چربی و شیرینی به غذای آنها اضافه می نمایند...

به گزارش کودک پرس  بعضی از مادران برای کودکان خود غذاهای چرب و شیرین تهیه می کنند و یا چربی و شیرینی به غذای آنها اضافه می نمایند. این چربی ها و شیرینی ها باعث می شوند که 40 درصد کالری بیشتر از نیاز کودک به بدن او برسد. از طرفی چون کودکان نوشابه های شیرین را دوست دارند، همراه غذاهای چرب، نوشابه می خورند. نوشابه های گازدار شیرین و نوشابه های میوه ای دارای مقادیری شکر است، بنابراین مصرف این نوشابه ها نیزکالری اضافه تری به بدن کودکان می رساند. هر شیشه نوشابة  گاز دار شیرین معمولی (حدود 330 میلی لیتر)، دارای 10 قاشق شکر و 150 کیلوکالری انرژی است. در بعضی از کشورها مانند امریکا بین 56 تا 85 درصد دانش آموزان، هر روز حداقل یک بطری 330 میلی لیتری نوشابه می خورند. نوجوانان پسر بیشتر نوشابه مصرف می کنند، به طوری که حدود 20 درصد آنها روزانه 4 بطری یا بیشتر نوشابه می خورند. مصرف هر بطری نوشابة شیرین توسط کودکان، موجب افزایش 18/0 درجة شاخص چاقی و  کلاً افزایش خطر چاقی در آنها می شود.

مصرف نوشابه های شیرین، به علل زیر موجب چاقی می گردد :

1- کالری بیشتری به صورت مایع وارد بدن می گردد که هضم و جذب آن آسان و سریه است.

2- کودک و نوجوان غذای اصلی خود را می خورد و همراه آن نوشابه نیز مصرف می کند. در حقیقت مصرف این نوشابه ها جایگزین مواد غذایی نخواهد شد. از طرف دیگر نوشابه های شیرین موجب فساد دندانها می گرددف زیرا شکر خالص به آن اضافه شده است و چون حالت اسیدی بوجود می آید، موجب خراش مینای دندان می شود. بنابراین خوردن غذای چرب و شیرین و خوردن نوشابه های شیرین، هر دو موجب وارد شدن کالری بیش از نیاز به بدن و باعث چاقی کودکان و نوجوانان می گردد.

خوردن مقدار زیاد نوشابه

با خوردن مقدار زیاد نوشابه مخصوصاً نوشابه های گازدار، مقدار زیادی از آن در دوره تجمع یافته و آب بدن را به خود جذب می کند و کودک دچار اسهال می شود، مانند کسی که داروی ملین یا مسهل استفاده کرده است، زیرا این مواد جذب نمی شود و اسهال اسموتیک ایجاد می کند. این نوع اسهالها اسیدی هستند و مواد احیا کنندة اسهال، مثبت می باشد.

کودکانی که به میهمانی می روند یا در روزهای تعطیل بیش از حد معمول نوشابه و شیرینی و غذا می خورند، معمولاً دچار این نوع اسهال می گردند. این اسهال کودکان، با نخوردن غذا متوقف می شود.

جایگزین کردن شیر به جای نوشابه

موقعی که نوشابه های شیرین که مورد توجه کودکان است، در اختیار آنان قرار گیرد، کودکان از خوردن شیر که بهترین منبع کلسیم می باشد، محروم می گردند. مصرف دو لیوان شیر یا فرآورده هایی که با ش یر تهیه می شود، دارای مواد اصلی غذایی می باشد که 72 درصد کلسیم، 32 درصد فسفر، 26 درصد  ریبوفلاوین، 22 درصد ویتامین B12، 19 درصد پروتئین و 15 درصد ویتامین A مورد نیاز روزانة بدن کودکان و نوجوانان را تامین می کند. اگر شیر و لبنیات در رژیم غذایی کودک نباشد، املاح و ویتامین ها به مقدار کمتری به بدن می رسد و در نتیجه بدن نوجوان در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می گیرد، زیرا در دوران کودکی، نوجوانی و بلوغ، استخوان ساخته می شود یعنی در حدود 40 درصد استخوانها در دوران جوانی ساخته می شود و منبع تجمع کلسیم بدن، استخوانهاست.

مطالعات نشان داده است که اگر 5 تا 10 درصد تودة استخوانی که باید در دوران نوجوانی و جوانی ساخته شود، به علت نرسیدن کلسیم به بدن ساخته نشود، امکان شکسته شدن استخوان لگن 50 درصد افزایش می یابد. بنابراین در دوران کودکی، نوجوانی و جوان باید کلسیم کافی و به وسیلة شیر و لبنیات به بدن برسد تا از شکستگی استخوانها در تمام عمر جلوگیری شود

منبع:  مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار