موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
7863
۱۰ تیر ۱۳۹۵

جهش های ژنی در مبتلایان به اوتیسم بیشتر ولی ریسک سرطان کمتر است

طبق مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه لوآ (lowa)، اگرچه افراد مبتلا به اتیسم جهش های ژنی زیادی دارند، ولی احتمال پیشرفت بیماری ها در این افراد بسیار کم است.

به گزارش کودک پرس  اتیسم، اختلال رشدی است که با نشانه هایی مانند ناتوانی در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای تکراری شناخته می شود.

برآورد شده است که در ایالات متحده، به ازای هر ۶۸ کودک متولد شده یک نفر به اختلال اتیسم دچار می شود و اکثرشان نیز پسر هستند.

دکتر بنجامین داربو (Benjamin Darbo) محقق ارشد این پروژه از دانشگاه پزشکی لوآ یادآور می شود که، پیدا کردن رابطه ژنتیک بین اتیسم و سرطان کشف جدیدی نیست و تحقیقات قبلی نیز وجود این رابطه را تائید

می کند.

” اما یافته های ما هم پوشانی ژنتیکی در سطح بسیار وسیع تری نسبت به مطالعات قبل و به نوعی احتمال کاهش خطر سرطان را نشان می دهد.”

این مطالعه اخیرا در ژورنال PLOS One””  به چاپ رسیده است.

منبع بزرگی از واریانت های انکوژنی در افراد مبتلا به اتیسم

دانشمندان برای بدست آوردن این نتایج، قطعات اگزوم ژنوم را با همکاری انجمن “تعیین توالی اتیسم” (ARRA) تعیین توالی کرده، و به تنوع غنی از ژن ها بین بیماران اتیسم پی بردند. نتایج بدست آمده با اطلاعات موجود در پایگاه داده های اگزوم، که واریانت های ۶٫۵۰۰ فرد مبتلا به اتیسم را شامل می شود، مقایسه شده است.

محققان تنوع گسترده ای از ژن های انکوژن که پتانسیل ایجاد سرطان دارند، را در افراد مبتلا به اتیسم مشاهده کرده اند، ولی چنین تنوعی در ژن های سرکوب گر تومور ها دیده نشده است.

برای تائید اختصاصی بودن این تنوع ژنتیکی در افراد مبتلا به اتیسم ، اعضای تیم تحقیقاتی  از تعدادی نمونه کنترل نیز در آزمایش استفاده کردند. در نتیجه دانشمندان متوجه شدند افرادی که دچار اختلال اتیسم هستند، تنوع ژنتیکی بسیار بیشتری نسبت به افراد مبتلا به صرع و اختلالات ذهنی که در گذشته به اتیسم ربط می دادند، دارند.

زمانیکه دانشمندان ژنوم افراد مبتلا به اتیسم را با بیماری های متفاوتی هم چون، دیسپلازی اسکلتی، رتینت پیگمنتوزا و کاردیو میو پاتی اتساعی مقایسه کردند، هیچ تفاوتی در ژنوم مبتلایان به اتیسم و گروه کنترل مشاهده نشد.

کودکان مبتلا به اتیسم ۹۴ در صد کمتر به سرطان دچار می شوند

محققان سوابق الکترونیکی ۱,۸۳۷ بیمار میتلا به اتیسم و ۹,۳۳۶ فرد بدون اختلال اتیسم را بررسی کردند. نتایج این بررسی نشان می دهد که افراد دچار اختلال اتیسم با ۱٫۳ درصد نشانه های بیماری، ظاهرا نسبت به سرطان ایمن تر از اشخاص غیر اتیسم با دارا بودن  ۳٫۹ درصد نشانه های سرطان، می باشند.

بچه ها مبتلا ابه اتیسم که سن شان کمتر از چهارده سال است نسبت به کودکان سالم، ۹۴ درصد احتمال کمتری برای بیماری سرطان دارند.

محققان احتمال بیماری های دیگر مانند فشار خون بالا و دیابت را نیز در افراد دچار اختلال اتیسم بررسی کردند ولی هیچ ارتباطی مشاهده نشد. مشکلاتی مانند سوزش معده ، آلرژی و اگزما با نرخ سرطان نیز مقایسه شد  ولی مجددا رابطه ای کشف نشد.

بنابراین، دانشمندان بر این باورند که اثر محافظتی اتیسم در مقابل سرطان یک مهندسی مصنوعی نیست، بلکه یک معماری ژنتیکی می باشد و ازآن جا که  نتایج بدست آمده وجود رابطه ای بین اتیسم و سرطان را تائید می کند، این فرضیه بوجود می آید که شاید روزی بتوان از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان، در بهبود بیماری اتیسم نیز استفاده کرد. محققان در این باره می گویند:

” جالب ترین دست آورد این تحقیق، بررسی مسیرهای سلولی مشترک ژن های جهش یافته می باشد که می توان از این طریق از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان برای بیماری اتیسم نیز استفاده کرد.”

مطالعات انجام شده در گذشته،  ارتباط بین واکنش ایمنی مادر به عفونت در دوران بارداری و احتمال ابتلا نوزاد به اختلال اتیسم را گزارش کرده اند.

 

منبع:  بنیاد اموربیماری های خاص

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار