موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
7853
۱۰ تیر ۱۳۹۵

ناتوانی فکری کودکان مبتلا به اتیسم با اختلال سیستم ایمنی مادر در دوران بارداری مرتبط است

مادرانی که در دوران بارداری سطوح بالاتری از سایتوکاین های (cytokines) التهابی و کموکاین ها (chemokines)، پروتیئن ها که رابطه بین سلول های سیستم ایمنی را کنترل می کنند، داشته باشند به احتمال بیشتری در معرض خطر تولد نوزادان مبتلا به اتیسم همراه با ناتوانی ذهنی هستند.

به گزارش کودک پرس  پروفسور جودی وان د واتر (Judy Van de Water) متخصص طب داخلی از بخش روماتولوژی، آلرژی و ایمونولوژی بالینی و محقق وابسته به دانشگاه (UC Davis MIND) در این باره می گوید: ” بر اساس مطالعات ما، التهاب در دوران سه ماهه دوم بارداری در مادران دارای کودک دچار اتیسم همراه با ناتوانی ذهنی بیشتر از مادران است که کودکان شان مبتلا به اتیسم بدون ناتوانی ذهنی هستند. مقایسه این مادران نشان می دهد، مشخصات مادران دارای کودک دچار اتیسم با اختلالات ذهنی کاملا متفاوت از مادران دارای کودک مبتلا به ناتوانی ذهنی بدون اتیسم می باشد.”

وی در ادامه می افزاید: ” مشخصات مادران بر اساس میزان پروتئین های سایتوکاین و کموکاین تفکیک شده است. در واقع این تحقیق راه گشایی مسیری است که ما بتوانیم بر اساس مارکرهای مشخصی ساب فنوتایپ ها (sub-phenotypes) بیماران دچار اتیسم را شناسایی کنیم.”

این تحقیق در مجله روان پزشکی مولکولی، نشریه (Nature) منتشر شده است.

کموکاین ها مهاجرت، تکثیر وتمایز سلول های عصبی را کنترل می کنند و سایتوکاین ها نقش مهمی در تکامل سیستم عصبی مانند اثر بر نوروژنز (تولید نورون ها)، مهاجرت، تکثیر و تمایز  نورون ها و سلول های گلیال و تکامل سیناپسی دارند.

آنالیز جمعیت بزرگ و متنوع این آزمایش از طریق جمع آوری نمونه های خون زنان از اداره بهداشت مادران کالیفرنیا انجام شد که از این بین ۱۸۴ نفر دارای فرزندان مبتلا به اتیسم و ناتوانی ذهنی (که در گذشته عقب ماندگی ذهنی) بودند و ۲۰۱ نفر فرزندانشان اتیسم بدون اختلال ذهنی  داشتند، ۱۸۸ نفر فرزندانشان فقط ناتوانی ذهنی داشتند و ۴۲۸ نفر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.

محققان سطح ۲۲ سایتوکاین و کموکاین متفاوت در نمونه خون مادران در اواسط دوران بارداری که شامل GM-CSF, IL-1Alpha, IL-6, IFN-Gamma می شود را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر کارن ال.جونز (Karen L. Jones)  محقق ارشد این پروژه و دانشجو فوق دکترای بخش رومااتولوژی وایمونولوژی بالینی در این باره می گوید: “نتایج بدست آمده از مقایسه افزایش مارکرهای التهابی در گروه مبتلا به اتیسم و ناتوانی ذهنی در مقابل گروه کنترل بسیار قابل توجه است، چرا که نمونه های مورد بررسی ما اصولا در سه ماه دوم بارداری کاهش این مارکرها را نشان دادند. در واقع این موضوع بیانگر اختلال در تنظیم سیستم ایمنی در این مادران دارای کودک مبتلا به اتیسم می باشد.”

محققان فکر می کنند که تغییر سیستم ایمنی در دوران بارداری مادران دارای کودکان مبتلا به اتیسم  ناتوانی ذهنی منجر به تغییر  در مسیر تکامل سیستم عصبی جنین شده و در نتیجه باعث بوجود آمدن ویژگی های رفتاری متفاوت در کودکان دچار اتیسم می شود.

ناگفته نماند که اختلال سیستم ایمنی فقط یکی از عوامل تغییر در میزان سایتوکاین ها در دوران بارداری می باشد، عوامل دیگری مانند آفت کش ها ، پلی کلرینید بی فنیل ها (polychlorinated biphenyls)،  پلی برومینیت ها دی فنیل اترها (polybrominated diphenyl ethers) و ژنتیک والدین نیز  می تواند اثر گذار باشند.

دکتر لئوناردو ابدتو (Leonard Abbeduto) رئیس انستیتو (MIND Institute) در این باره می گوید: ” این مطالعه فوق العاده با ارزش است چراکه به فهم بیشتر ما درباره تفاوت های موجود در طیف اختلال اتیسم و تغییرات مکانیسم های عصبی در این افراد که منجر به ایجاد رفتارهای خاص می شود ، کمک می کند. همچنین این یافته بر اهمیت سلامت سیستم ایمنی در دوران بارداری و امکان جلوگیری از آسیب های احتمالی آن نیز تاکید می کند.

 

 

منبع:  بنیاد امور بیماری های خاص

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار