موقعیت فعلی شما : خانه/مشکلات تربیتی/مقالات
7784
۱۰ تیر ۱۳۹۵

ماسه بازی در درمان اختلالات عصبی و رفتاری کودکان موثر است

ماسه بازی به دلیل ایجاد فضای سالم و استاندارد بازی و افزایش مهارتهای حرکتی - هیجانی کودکان به عنوان یکی از شش ابزار اصلی پارک بازی در تمام کشورهای پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش کودک پرس  ماسه بازی به دلیل ایجاد فضای سالم و استاندارد بازی و افزایش مهارتهای حرکتی – هیجانی کودکان به عنوان یکی از شش ابزار اصلی پارک بازی در تمام کشورهای پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این راستا یکی از تولیدکنندگان وسایل بازی و کمک آموزشی در کشور با فراوری بهداشتی و بسته بندی مناسب این محصول، همراه با طراحی سازه‌ها و عرضة وسایل بازی آن، امکان بهره گیری بهداشتی از ماسه بازی را برای کودکان فراهم کرده است.
سهیلا اکبری،گفت: ماسه بازی سالهاست در مراکز آموزشی کشورهای پیشرفته دنیا، مورد توجه می باشد. ماسه بازی در محیط باز به عنوان جزئی از ابزار بازی مورد توجه و تاکید مونتسوری و والدورف، روشهای شناخته شده جهانی برای آموزش خانه های بازی برتر ایران نیز می باشد. دنیای بازی به عنوان ارائه دهنده ماسه و گل بازی از لحاظ سلامت، ایمنی و طبیعی بودن محصول مورد تایید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است و گواهی ثبت اختراع در خصوص آموزش و تولید ماسه بازی، درمان و تولید محصولات جانبی آن را دریافت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی شامل ماسه بازی، استخر، میز، سینی ماسه بازی، ماده ضد عفونی کننده ماسه بازی، گل بازی، بسته های تخم مرغ و رنگ، چرخهای سفالگری ویژه کودکان و کارگاه‌های آموزشی ماسه بازی درمانی است. ماسه بازی فعالیتی طبیعی، لذت بخش، شگفت انگیز و پر رمز و راز است. این بازی هدفدار و منطقی می تواند روابطی صمیمی، گرم وعمیق با کودکان برقرار کند و در جهت رشد و تربیت آنان گام بردارد. گام هایی که به غنای دنیای خیال، رویاها، ابعاد احساسی، عاطفی و شناختی و مهارتی کودکان می انجامد.
اکبری تصریح کرد: کودک در ماسه بازی، نیازهای حسی- حرکتی خویش را برآورده می‌کند و انرژی غنی شده در درون خویش را به گونه ای منطقی تخلیه می‌کند که این عمل نه تنها آرامش روحی او را افزایش می دهد بلکه باعث پویایی رفتارش می شود. حال درصورتی که این انرژی امکان بروز نیابد احتمالاً به اضطراب، افسردگی و پر تحرکی تبدیل می‌شود. همچنین تجربیات ماسه بازی درمانی که تاریخچه ای بیش از شصت و پنج سال در کشور های اروپایی و امریکایی دارد، نشان داده است که کودکان عصبی و زودرنج را می توان از طریق ، ماسه بازی درمان کرد
وی خاطرنشان کرد: ماسه بازی درمانی به تکنیک درمانی گفته می شود که درآن درمانگر از درمانجو می خواهد تا با استفاده از عروسکها و اسباب بازیهای کوچک و سمبلیک دنیای خود را به صورت سمبلیک در دنیای ماسه بسازد تا از آن طریق، به بررسی مشاهده این تصاویر و گفتگو با آزمودنیها در مورد محتوای آنها بپردازد.
اکبری تصریح کرد: ماسه بازی درمانی، روشی است غیرکلامی که در آن کودک با ساختن دنیای خود درسینی شن به بیان تعارضات، تمایلات و هیجاناتش می پردازد و درجریان خلق این صحنه توسط کودک، درمانگر، نقش مشاهده گر صامت را بازی می کند. تعبیرو تفسیر صورت نمی‌گیرد تا زمانی که مراجع (کودک) چندین سینی شن را در مدت زمانی معین بسازد. این باعث آشکارشدن طبیعی جریان درمان بدون دخالت ذهن می‌شود.
به گفته وی، روان درمانان، ماسه بازی درمانی را یک شکل خلاق از روان درمانی تعریف کرده اند که در آن از یک جعبه شن و مجموعه ای از وسایل و امکانات برای کشف لایه های عمیق روان فرد در شکلی جدید استفاده می شود. بیمار از طریق این تکنیک می تواند وضعیت روان شناختی خود را تفسیر کرده و سامان بخشد.
اکبری در پایان با اشاره به این که ماسه بازی درمانی در دنیای درمانی امروز و به ویژه در درمان کودکان عصرحاضر، جایگاه مناسب خود را یافته است، ابراز امیدواری کرد با عرضه محصولات سالم در این حوزه زمینه بهره گیری از ماسه بازی در ارتقای سلامت روانی افراد و پیشگیری و درمان مشکلات عصبی و رفتاری آنها فراهم شود.
منبع:  مهدپرتال
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار