7719
۱۰ تیر ۱۳۹۵

چگونه بفهمیم رشد كلامی كودكمان روند طبیعی دارد؟ (1)

آیا كودك من تا‌كنون نباید شروع به حرف زدن می‌كرد؟ آیا او از بچه‌های دیگر عقب‌تر است؟ او تا این سن باید چند كلمه را بلد باشد؟ چگونه بفهمم رشد كلامی در كودكم روند طبیعی دارد یا خیر؟

به گزارش کودک پرس این‌ها سوالاتی است كه معمولا هر مادر كه كودك بالای يك سال دارد از خود می‌پرسد. برای آن‌كه تا حد زیادی به نگرانی‌های این مادران پاسخ داده شود، دانشمندان فهرستي شامل 25 لغت را منتشر كردند كه هر كودكی باید تا 2 سالگی آن‌ها را بلد باشد.این لغت‌ها و اصطلاحات شامل اسامی بعضی از اسباب‌بازی‌ها، غذاها، حیوانات و همچنین عنوان مهم‌ترین اعضای خانواده مانند پدر و مادر هستند. با آشنایی با این كلمات می‌توان كودكانی را كه ممكن است در آینده دچار مشكلات كلامی باشند از همین سنین پایین شناسایی كرد و درصورت لزوم به درمان آن‌ها پرداخت.كودكانی كه دیر شروع به صحبت كردن می‌كنند یا نسبت به سن‌شان لغات كمی را آموخته‌اند معمولا دچار مشكلاتی هستند كه از دید والدین آن‌ها پنهان مانده است. برای مثال یك كودك كه از لحاظ شنوایی دچار مشكل است به‌طور حتم مهارت‌های كلامی ضعیفی خواهد داشت یا كودكان مبتلا به اوتیسم از نظر گفتاری نسبت به همسالان خود عقب‌تر هستند.

 

چه موقع بايد نگران بود؟

25 لغتی كه توسط دانشمندان ارائه شده در اصل قسمتی از 310 كلمه‌ای است كه باید در دایره لغت كودكان تا زمان رسیدن آن‌ها به 3 سالگی قرار بگیرد. والدین می‌توانند ظرف مدت 10 دقیقه این كلمه‌ها را بررسی كنند و براساس آن‌ها میزان پیشرفت كودك‌شان را تخمین بزنند.از بین این 310 لغت هر كودك 3 ساله معمولا با 150 كلمه آشنایی دارد. به اعتقاد كارشناسان كودكان كم‌سن و سالی كه بین 75 تا 225 كلمه را بلدند در وضعیت نرمالی به سر می‌برد. اما زمانی كه تعداد این كلمات به كمتر از 50 برسد، آن‌گاه باید در مورد رشد كلامی و به‌دنبال آن در مورد رشد فكری و مغزی كودكان نگران بود.25 كلمه‌ای كه در این نوشته مطرح شده معمول‌ترین لغاتی هستند كه هر كودك در زمان شروع به صحبت كردن آن‌ها را فرا می‌گیرد و به‌صورت مكرر در طول روز آن‌ها را بیان می‌كند.

اگر كودك 25 لغت را بلد نیست

«اگر یك كودك تا پایان 24 ماهگی خود اكثر این لغات را نمی‌داند یا استفاده نمی‌كند، باید بگوییم كه سرعت یادگیری گفتار در او پایین است.»

البته بعضی از كودكان با این كه رشد مغزی طبیعی دارند و روند تكاملی آن‌ها به‌صورت معمول ادامه دارد، ممكن است دیرتر از دیگران شروع به صحبت كردن كنند. درصد زیادی از این كودكان حداكثر با چند ماه تاخیر خود را به وضعیت طبیعی می‌رسانند و این عقب ماندگی كوچك را جبران می‌كنند.

كارشناسان در مورد این كودكان چندان نگران نیستند بلكه نگرانی اصلی زمانی خود را نشان می‌دهد كه یك كودك به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مانند كم‌شنوایی یا اوتیسم سرعت یادگیری پایینی داشته باشد. در این مواقع می‌توان با توجه به قابلیت‌های گفتاری كودكان این موارد را شناسایی كرد و قبل از آن‌كه كودك با مشكلات بزرگ‌تری مواجه شود درصدد برطرف كردن آن‌ها اقدام كرد. اما اگر یك كودك تا رسیدن به 5/2 سالگی هنوز هم نتواند اكثر این كلمات را بیان كند، حتما باید به یك متخصص گفتاردرمانی ارجاع داده شود. مطمئنا بعد از 3سالگی دیگر نمی‌توان به این موضوع بی‌توجه بود و هر گونه كم‌كاری ممكن است عواقب بدی به همراه داشته باشد.
چند درصد مشكل دارند؟

آمارها نشان می‌دهد، تقریبا 20درصد از كودكان 2 ساله نسبت به هم‌سن و سال‌های خود رشد گفتاری ضعیف‌تری دارند و از آن‌ها عقب‌تر هستند. از این میزان بین 50 تا 75درصد مشكل زیادی ندارند و حداكثر ظرف مدت چند ماه خود را به هم سن و سال‌های‌شان می‌رسانند ولي در بقیه موارد كودكان دچار مشكلات ماندگار هستند و نیاز به كمك فوری دارند.كودكانی كه دیر به حرف زدن درمی‌آیند معمولا در انجام كارهای ساده دیگر مانند گوش دادن به لغت‌ها، جملات و عددها هم مشكل دارند و نمی‌توانند به خوبی آن‌ها را بعد از شما تكرار كنند.

متاسفانه بعضی از والدین تصور می‌كنند وسایلی مانند تلویزیون می‌توانند جای خالی آن‌ها را پر كنند و كودك با تماشای آن‌ها مهارت حرف زدن را خواهد آموخت. این در حالی است كه كودكان برای رشد نیاز به ارتباط مستقیم با دیگران به‌خصوص با پدر یا مادر خود دارند. آن‌ها باید چندبار كلمات را بشنوند و هر بار اشتباهات خود را با توجه به والدین خود اصلاح كنند.
چگونه به كودك‌مان كمك كنیم؟

اگر حس می‌كنید كودك‌تان از لحاظ گفتاری مانند هم سن و سال‌هایش پیشرفت نداشته است، مراجعه به یك متخصص گفتاردرمانی می‌تواند تا حد زیادی نگرانی‌های شما را برطرف كند اما علاوه بر مراجعه به پزشك روش‌های دیگری هم وجود دارد كه می‌تواند روند یادگیری را در كودك شما سریع‌تر كند.

 

 

 

 

 

 

منبع:     برترینها
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار