7601
۱۰ مهر ۱۳۹۵

از علل بروز کم‌شنوایی در کشور،ازدواج فامیلی است

حمید جلیل وند،رئیس انجمن علمی شنوایی شناسان ایران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد خلأ برخی مؤلفه‌های بهداشتی از جمله ازدواج‌های فامیلی موجب بروز کم‌شنوایی و ناشنوایی در بین نوزادان کشور است.

به گزارش کودک پرس  حمید جلیل وند در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان در اردبیل تصریح کرد: به ازای هر ۱۰ هزار تولد ۱۰ الی ۱۵ کودک کم‌شنوا و ناشنوا به دنیا می‌آید.

وی با بیان اینکه آمارهای موجود در کشور نیز مشابه این آمار جهانی است، ادامه داد: البته برخی مؤلفه‌های بهداشتی بی‌تأثیر نیست و میزان کم‌شنوایی و ناشنوایی در جوامع ارتباط مستقیم با سطح بهداشت دارد.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسان ایران به فعالیت مطلوب سیستم غربال‌گری در سطح دنیا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در تشخیص و درمان ناشنوایی هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد.

جلیل وند تنها ضعف‌های موجود را تعدادی از تست‌های تشخیصی دانست و گفت: در مجموع در تشخیص و درمان کشور ایران در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه رشته ادیولوژی در کشور ناشناخته است اضافه کرد: لازم است این رشته و خدماتی که در حوزه تشخیص و درمان ناشنوایی دارد در سطح کشور شناسانده شود.

وی با تأکید به اینکه کودکان کم‌شنوا به دلیل اینکه ذهنشان رشد و شکل‌گیری کافی ندارد در آینده دچار مشکلات متعدد به ویژه در تحصیلات دانشگاهی می‌شوند، اضافه کرد: این در حالی است که با حمایت کم‌شنوایان می توان بسیاری از این مشکلات را مرتفع ساخت.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسان ایران راهکارهای درمان کم‌شنوایی و ناشنوایی را سمعک و کاشت حلزون برشمرد و تأکید کرد: لازم است با تشخیص زودهنگام کودک تا قبل از هفت‌سالگی به سیسم آموزشی و مدرسه بازگردد.

وی زمان تشخیص مناسب را حداکثر تا شش‌ماهگی دانست و تأکید کرد: خانواده‌ها به جای افسردگی و ناراحتی لازم است نسبت به حمایت کودکان کم‌شنوا و ناشنوای خود همت کنند.

منبع:   مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار