7429
۰۸ مهر ۱۳۹۵

همایش(کودک ، صلح و میراث فرهنگی)برگزارشد

همایش(کودک ، صلح و میراث فرهنگی)به مناسبت روز جهانی صلح و هفته ملی کودک در تالار اجتماعات پارک شهر با همکاری دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه ، موزه صلح، ایکوم و شهرداری منطقه 12 برگزار شد و حیطه های مربوط به کودک مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش کودک پرس  رییس ایکوم ایران و مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان سخنران در نشست «کودک ، صلح و میراث فرهنگی» گفت: توجه به موضوع کودک و صلح در نهادهای بین المللی نظیر ایکوم و یونسکو در دهه های اخیر افزایش یافته است.
رییس ایکوم ایران گفت: برگزاری این برنامه در جوار موزه صلح که در راستای گسترش رفتار صلح طلبانه و گسترش آن فعالیت می کند باعث آشنایی مردم از فعالیت هایی که در سطح جامعه در جهت ایجاد صلح و همگرایی صورت می گیرد خواهد شد .

شهین علیایی زند آسیب شناس و بنیانگذار اولین موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان در خاورمیانه دیگر سخنران این نشست گفت :امروزه تجارت جنسی کودکان در دنیا بعد از پخش مواد مخدر بالاترین میزان درآمد را دارد .
او افزود :متأسفانه در بسیاری از موارد والدین به دلیل شرایط حاکم بر زندگی خود این امکان را فراهم می کنند .
به گفته این روانشناس ، در تمامی دنیا پیش از به وقوع پیوستن جنگ دو گروه از آن مطلع اندکه گروه اول قاچاقچیان میراث فرهنگی و دومی تاجران جنسی کودکان هستند .
وی با اشاره به آمار جهانی پناه جویان ثبت نام شده در جهان که 5/19میلیون نفر است تصریح کرد :نیمی از این تعداد پناهجو که اغلب به دلیل به وقوع پیوستن جنگ در کشورهایشان در انتظار پناهنگی اند کودکان تنها هستند .
علیایی زند گفت :در کنار صحبت از صلح باید کودکانمان را برای حضور در هر شرایطی آماده کنیم و چگونگی مراقبت از خویش را به آنها بیاموزیم تا در هر شرایطی کمترین آسیب را ببینند .

دیگر سخنران این نشست لیلا کفاش زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بود که با طرح این پرسش که ‘کودک کیست ‘سخنانش را آغاز کرد و در ادامه به بیان پاسخ های مختلفی از زبان جامعه شناسان، اقتصاد دانان ، تجار ، روان شناسان ، قانون گذاران و … پرداخت .

وی با بیان مطالبی در خصوص ادبیات کودک برای ترویج صلح تصریح کرد :یکی از راه های مبارزه با جنگ ادبیات است زیرا که از طریق ادبیات ناب می توانیم به کودکان بیاموزیم تفاوت ها را درک کنند و همدیگر را دوست داشته باشند .
کفاش زاده در ادامه به بیان مختصری از فعالیت های دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه و معرفی کتاب هایی همچون ‘کارزار کره ‘، ‘خفاش دیوانه ‘ ، ‘آلفونس و میلا ‘ و… در حوزه کودک پرداخت که به مفهوم صلح می پردازند

مونیکا نادی عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان و فعال حقوق کودکان دیگر سخنران این نشست با اشاره به اهمیت موضوع حقوق کودکان در سالهای اخیر گفت : تا پیش از قرن بیستم حقوق کودکان و مسائل مربوط به آن مهم تلقی نمی شد اما بعد از جنگ جهانی دوم و آسیب هایی که به کودکان وارد شد مسئولان به تأثیر و نقش کودکان در جامعه پی برده و با توجه بیشتری به آن پرداختند .
وی افزود :خوشبختانه امروز نهاد های زیادی در داخل ، خارج و سطح بین الملل در حوزه حقوق کودکان فعالیت می کنند .

طیبه حبیبی نماینده گروه سنگ ، کاغذ قیجی دیگر سخنران این نشست به بیان گوشه ای از فعالیت هایی این گروه در سه سال اخیر در زمینه کودکان قربانی جنگ پرداخت .
او افزود : این گروه با برگزاری کارگاه های آموزشی و طرح موضوع جنگ توانسته عروسک های زیادی را جمع آوری و برای کودکان جنگ زده عراق ، سوریه و … ارسال کند.
وی با بیان آماری از کودکان جنگ در سراسر جهان ، جنگ را بدترین مصیبتی دانست که می توان به یک جامعه تحمیل کرد .

داوودی مدیر مرکز آموزشی صبح رویش نیز دیگر سخنران این نشست به بیان گوشه ای از فعالیت های این مرکز در قالب 4مدرسه پرداخت و تصریح کرد : کودکان کار که 60درصد آنها را اتباع افغانستانی تشکیل می دهند در این مرکز مشغول تحصیل هستند .
وی با اشاره به ویژگی های خاص این مدارس گفت : درمدارس صبح رویش از جلو نظام جای خود را به از کنار وحدت داده و چیدمان کلاس های درس نیز به شکل سنتی نیست بلکه تمامی دانش آموزان رو به هم می نشینند .
او کلاس های وطن کده (شاهنامه خانی )، زیست کده (روانشناسی)، عجب کده (خلاقیت )، بازی کده (بازی های مختلف ) و…را از کلاس های دایر در این مدارس عنوان کرد .
داوودی صلح را بدیع ترین حق کودکان اعلام کرد و گفت :اگر بخواهیم صلح را در حوزه کودکان شروع کنیم باید ابتدا آن را در بین سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه برقرار کنیم .
حمید صالحی عضو هیأت مدیره موزه صلح دیگر سخنران این نشست ، اعمال صلح طلبانه به ویژه در حوزه کودک را بسیار ارزشمند دانست که در نزد خداوند پسندیده است .
او افزود :موزه صلح بیش از 10سال است که راه اندازی شده و فعالیت های صلح طلبانه ای را انجام می دهد و دست اندکاران آن معتقد هستند کارهایی که در حوزه کودک انجام می شود در جامعه بسیار تأثیر گذار است

صالح پور اظهار داشت :جهان امروز جهان صلح نیست و گمان نمی کنم که بشر کهکشان دیگری برای زیستن بیابد پس ناگزیر است که برای زیستن و ادامه حیات در این کره خاکی صلح و مهربانی را پیشه کند .
به گفته او، هیچ چیز در این جهان لذت بخش تر از دیدن خنده کودکی نیست که نمی ترسد و در آرامش بسر می برد .
این پژوهشگر با بیان اینکه صلح قربانی بشر است تصریح کرد :هنر می تواند در ابقاء صلح کمک کند.
او با بیان اینکه عروسک ها سنگ صبور و یارهمیشگی کودکان هستند اظهار داشت :با این استراتژی که عروسک های ایرانی نماد صلح هستند تحقیقات و مطالعاتی در ایکوم صورت گرفت و طی آن 2عروسک بازبازک (عروسک نمایشی ایل بختیاری )و مینا (عروسک شیراز) به ثبت ملی رسید .
در این جشنواره که به مناسبت روزجهانی صلح و هفته ملی کودک برگزار شده سعی می شود تا با مشارکت موزه ها، موسسه ها و نهاد های فعال حوزه کودک برنامه های آموزنده و سرگرم کننده ای در راستای مفهوم صلح و میراث فرهنگی ارائه شود.
از موزه های شرکت کننده می توان به موزه صلح، مجموعه نیاوران، کاخ سعد آباد، موزه علوم و فن آوری، باغ موزه دفاع مقدس ، کاخ گلستان، موزه ملی و موزه کودکانِ ما(مازندران) اشاره کرد.
دراین جشنواره افزون بر موزه ها ،موسسات و نهاد های مرتبط با کودکان با فعالیت های آموزشی و تعاملی حضور خواهند داشت، نهاد هایی همچون شورای کتاب کودک، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان ، خانه کتابدار، راز بارش، گالیله کوچولو، آوای طبیعت پایدار، گروه بازی و اسباب بازی به، یاوران سرزمین آریا، هیلو جنبش علفزار کرمانشاه و انجمن هنرمندان خود آموخته ضمن برپایی کارگاه ها یی محصولات مناسب با موضوع جشنواره ارایه می کنند .

 

 

منبع:   خبرگزاری جمهوری اسلامی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار