موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
7405
۰۸ مهر ۱۳۹۵

کاشت حلزون تبدیل به بنگاه اقتصادی پزشکان شده‌ است

مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران  تاکید کرد: کاشت حلزون به هیچ عنوان باعث شنوا شدن کودک ناشنوا نمی‌شود بلکه مانند یک سمعک داخل گوش عمل می‌کند و به شنوایی فرد کمک می‌کند.

به گزارش کودک پرس  سلیمی ،مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایرانگفت: متاسفانه در ایران به هر کودک ناشنوایی به بهانه شنوایی توصیه کاشت حلزون می‌شود در حالیکه این طور نیست و کاشت حلزون برای کسانی است که دارای ناشنوایی بسیار شدید و عمیق هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: در واقع باید ابتدا سمعک را برای کودک تجویز و سنجید که چقدر برای وی قابلیت استفاده دارد و در صورتی که شنوایی کودک آنقدر پایین و ناشنوایی آنقدر عمیق باشد  که اصلا سمعک برای وی جوابگو نباشد آن زمان با انجام آزمایش‌های متعدد  و در صورت نیاز، کاشت حلزون انجام شود، در حالیکه درحال حاضر این مراحل در ایران انجام نمی شود.

مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران در ادامه تاکید کرد: علت آنکه تاکید می شود کاشت حلزون باید برای آن دسته از افرادی که شنوایی بسیار پایینی دارند انجام شود نیز آنست که اگر کاشت به‌روی فرد ناشنوا انجام شود و جواب ندهد کودک حتی همان مقدارکم شنوایی خود را نیز از دست داده و ناشنوای مطلق می‌شود در حالیکه ناشنوایان، ناشنوایی مطلق ندارند و می‌توانند تا چند دسی بل صدا را بشنوند اما آواها را تشخیص نمی‌دهند.

سلیمی ادامه داد: بسیاری از این کودکان می‌توانند از سمعک استفاده کنند و اصلا نیازی به کاشت حلزون نیست،این در حالیست که حتی در صورت مثبت بودن نتیجه کاشت حلزون هم کودک به شدت محدود می‌شود، به طوریکه پس از کاشت نمی‌تواند ورزش کند، بدود، با سایر بچه‌ها خیلی بازی کند زیرا در صورت بروز ضربه ممکن است  الکترون در گوش وی جا به جا  و برنامه آن مختل شود و نیاز به جراحی مجدد باشد.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه پس از کاشت حلزون افراد حتی قادر به انجام MRI و عکس برداری ساده نیز نیستند گفت: وقتی می‌بینیم که پزشکان در چنین شرایطی به بهانه‌ شنوا شدن کودک ناشنوا به خانواده‌های آنان پیشنهاد کاشت حلزون را می‌دهند می‌توان گفت این مسئله تبدیل به بنگاه اقتصادی برای پزشکان شده‌ است.

مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران ادامه داد: در جلسات، سمینارها و رسانه‌ها همواره از خانواده‌هایی دعوت می‌شود که کاشت حلزون برای کودک آنها خوب جواب داده و تنها آمار آنها اعلام می‌شود؛ به این ترتیب نتیجه گیری می‌شود که کاشت حلزون بسیار خوب است این در حالیست که تاکید می‌کنم به هیچ عنوان کودک ناشنوا با کاشت حلزون شنوا نمی‌شود.

سلیمی تصریح کرد: به هر حال کاشت حلزون یک پروتز است که در گوش فرد قرار گرفته و کودک از طریق آن تنها  قدرت تشخیص آواها را پیدا می‌کند در حالیکه تمام ناشنواها قدرت تشخیص صدا دارند و این پروتز نیز کاملا مانند سمعک است اما  از سمعک قوی تر بوده اما به ریسک آن نمی‌ارزد.

منبع:    ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار