موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
7364
۰۷ تیر ۱۳۹۵

حلزون گوش مصنوعی و مزایای استفاده از آن

حلزون گوش مصنوعی و مزایای استفاده از آن پروتز حلزون گوش یک ابزار درمانی الکترونیکی می باشد که کار حلزون آسیب دیده گوش را انجام می دهد و سیگنال های صوت را قادر می کند تا به مغز بروند. به گفته پژوهشگران: نخستین بیمار در سال ۱۹۷۸ توسط پروفسور  Greame Clarkاز دانشگاه ملبورن استرالیا مورد […]

حلزون گوش مصنوعی و مزایای استفاده از آن

پروتز حلزون گوش یک ابزار درمانی الکترونیکی می باشد که کار حلزون آسیب دیده گوش را انجام می دهد و سیگنال های صوت را قادر می کند تا به مغز بروند.

به گفته پژوهشگران: نخستین بیمار در سال ۱۹۷۸ توسط پروفسور  Greame Clarkاز دانشگاه ملبورن استرالیا مورد کاشت پروتز مجرای حلزونی واقع شد و امروزه بیش از ۲۵۰۰۰۰ بیمار، این راه حل پابرجا، موثر و بلندمدت را که چشم اندازش برقراری ارتباط بین اختلالات شنوایی و دنیای صداها به وسیله ی ارائه ی راه حل های ارتقاء دهنده ی زندگی برای مشکلات شنوایی می باشد، دریافت نموده اند.

موارد مصرف :

حلزون گوش مصنوعی ، می تواند به بیماران ، نوزاد تا بزگسالی که از ناحیه هر دو گوش از ناشنوایی خفیف تا قوی رنج می برند و یا از سمعک های موجود، جواب کمی گرفته اند یا اصلاً جواب نگرفته اند کمک کند.

مجرای حلزونی مصنوعی، می تواند برای نوزادان و بزگسالان درنظر گرفته شود واساساً کاشت حلزون گوش مصنوعی برای بچه های حدوداً ۱۲ ماهه ، با این فرض که هیچ منع مصرفی وجود ندارد، به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است. به هرحال اغلب بچه ها بین سن یک تا سه سالگی شان تحت کاشت حلزون گوش مصنوعی ، قرار خواهند گرفت. اما با این وجود، حتی اگر کودک به سن هفت سالگی هم رسیده باشد، هنوز زمان مناسبی برای کاشت حلزون گوش است و هرچه بیشتر از این زمان بگذرد، نیاز به توان بخشی افزایش خواهد یافت.

هم چنین انتظاراتی که از نتایج قابل دستیابی می رود، باید به دقت با خانواده و مراقبان به بحث گذاشته شود. به هرحال این تکنولوژی برای بیماران مبتلا به درجه ی بسیار کم تری از ناشنوایی یا بیمارانی که هیچ اعصاب شنوایی ندارد، به کاربرده نشده است.

این وسیله به چه شکل کار می کند؟

سیستم کاشت حلزون مصنوعی گوش شامل یک دستگاه قابل کاشت است که در زیر پوست قرار می گیرد و یک بخش خارجی دارد که برروی گوش قرار می گیرد.

پردازشگر صدای خارجی ، درست مانند سمعکی که ، صداها را دریافت کرده و آنها را به کدهای دیجیتال تبدیل می کند، پشت گوش قرار می گیرد و صداهای دیجیتالی کدگذاری شده را از طریق یک سیم پیچ، به مجرای حلزونی مصنوعی که زیر پوست قرار گرفته است انتقال می دهد. سپس مجرای کاشته شده ، صدای دیجیتالی کدگذاری شده را به تکانه های الکتریکی تبدیل کرده و آنها را در امتداد یک صف الکترود که در حلزون گوش مصنوعی واقع شده است می فرستد.

الکترودهای کاشته شده ، رشته های عصب شنوایی مجرای حلزونی گوش را که سیگنال های صدا را برای ارسال به مغز به منظور ایجاد حس شنوایی ، تقویت می کند، تحریک می کند، ایشان در ادامه افزود: جراحی ضروری یک فرآیند کاملاً تثبیت شده است که بسته به آناتومی بیمار ، حدود دوساعت زمان می برد و اکثر بیماران می توانند یک روز بعد از بیمارستان مرخص شوند.

آغاز شنوایی:

با یک مجرای حلزونی مصنوعی ، مغز شخص اصوات زیادی را درک خواهد نمود که برای شنیدن استفاده نمی شوند. دریافت کنندگان این وسیله می توانند به محض روشن شدن دستگاه بشنوند، اگرچه بسته به عوامل متعددی ، اشخاص به طور متفاوتی با این شنوایی جدید، انطباق می یابند.

این لحظه ، لحظه ی بسیار هیجان انگیری است، چرا که در دنیای شلوغ امروز ما چیزهای زیادی برای شنیدن وجود دارد. برخی افراد این فرآیند را با یادگیری یک زبان خارجی مقایسه می کنند، شما هرروز کمی بهتر می شوید.

پیگیری :

توان بخشی برای کودکان پس از کاشت، یک بخش پذیرفته شده فرآیند کاشت می باشد. درحقیقت بسیاری از کلینیک های کاشت حلزون مصنوعی گوش ، احساس می کنند، بسیار مهم است که والدین کودکان کم سن و سال ، توافق نامه ای را امضاء کنند مبنی بر نقش حیاتی خانواده و مسئولیت آنها برای توانبخشی کودک و توسعه ی مهارت های ارتباطی او پس از عمل جراحی.

 

 

منبع:   بنیاد امور بیماری های خاص

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار