7330
۰۷ تیر ۱۳۹۵

گل مژه کودک را چطور درمان کنیم؟

گل مژه یکی از بیماریهای شایع پلک است که می تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ درلبه یا نزدیکی لبه پلک تظاهر می کند

به گزارش  خبرنگار کودک پرس   گل مژه کودک را چطور درمان کنیم؟

گل مژه یکی از بیماریهای شایع پلک است که می تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ درلبه یا نزدیکی لبه پلک تظاهر می کند. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه ها یا غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد می شود. تماس دست آلوده با چشم (به خصوص اگر با ترشحات بینی آلوده شده باشد) و التهاب لبه پلک(بلفاریت) از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل مژه می شوند.

علایم و نشانه های گل مژه

  •  احساس سنگینی و درد پلک
  • ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه یا نزدیکی لبه پلک
  • سوزش و خارش و اشکریزش
  • گاهی خروج ترشحات چرکی از ضایعه
  • تاری دید: تاری دید از علایم معمول گل مژه نیست اما اگر گل مژه نسبتاً بزرگ باشد با مسدود کردن مسیر دید یا با فشار روی قرنیه و ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید می شود.

درمان گل مژه

اگر کودکی مبتلا به گل مژه شد، باید چربی مسدود شده را درآورید. گرما به این کار کمک می کند. دستمال تمیزی را با گرم (نه داغ) خیس کنید. آب اضافی آن را بچلانید و دستمال را چند دقیقه روی چشم کودک بگذارید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

می توانید با صابون چشمی ویژه (که در داروخانه ها موجود است) یا با شامپو بچه پلک بچه را تمیز کنید. با گوش پاک کن از این محلول روی پلک بمالید. اگر کودک شما لنز چشمی استفاده می کند، از او بخواهید که فعلاً عینک بزند و لنزها را دربیاورد. قبل از آنکه او دوباره لنزها را به چشم بزند، خوب آنها را تمیز کنید.

اگر فرزندتان در کاسه چشمش احساس درد می کند یا مشکل دید دارد، با پزشک تماس بگیرید. اگر قرمزی یا ورم بیشتر از قسمت پلک بود (داخل چشم یا بخش های دیگر صورت) هم با پزشک تماس بگیرید.

اکثر گل مژه ها ظرف چند روز به تدریج بهبود می یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می شود و ممکن است به سرباز کردن گل مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند. برای این منظور یک حوله تمیز را با آب جوشیده گرم (نه داغ!) مرطوب کنید و برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشم مبتلا قرار دهید. ماساژ ملایم هم به تسکین درد و تخلیه ترشحات کمک می کند. ماساژ کمپرس گرم را می توان روزی 4-3 بار انحام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل مژه بهبود پیدا کند. هرگز سعی نکنید گل مژه را بترکانید یا به زور تخلیه کنید، این کار می تواند باعث گسترش عفونت به بافت های مجاور و یا حتی ورود عفونت به مغز شود. اگر پس از چند روز گل مژه بهبود پیدا نکرد حتماً به چشم پزشک مراجعه کنیدکه در صورت لزوم با تجویز دارو یا یک جراحی کوچک مشکل حل شود. جراحی با بی حسی موضعی با استفاده از قطره بی حس کننده انجام می شود و گل مژه از سمت پشت پلک تخلیه می شود
در گل مژه های معمولی استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی تاثیر چندانی ندارد. اما در کودکان کم سن یا افرادی که گل مژه های شدیداً ملتهب دارند ممکن است لازم باشد با نظر چشم پزشک آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت های مجاور استفاده شود.

پیشگیری از گل مژه

کودکانی که یک گل مژه می زنند، در خطر بیشتری برای گل مژه بعدی هستند. برای کاهش ریسک این کارها را انجام دهید:

  • هر روز یا هر چند روز یک بار پلک ها را با شامپو بچه رقیق تمیز کنید.
  • لنزهای چشمی را طبق دستورالعمل مربوطه عفونت زدایی کنید.
  • قبل از رفتن به رختخواب آرایش را پاک کنید.
  • سه ماه بعد از اولین استفاده از ریمل، خط چشم مایع و سایه چشم، آنها را دور بیندازید.
  • هرگز از حوله یا دستمال افرادی که گل مژه دارند استفاده نکنید.
  • دستها را زود به زود بشویید.

در برخی از افراد گل مژه مکرراً عود می کند. برای پیشگیری از عود گل مژه به نکته های زیر توجه کنید:

از تماس دست آلوده با چشم جلوگیری کنید.

بهداشت پلک را رعایت کنید. شستشوی منظم پلک ها با آب ولرم یا شستشو و ماساژ لبه پلکها با شامپو بچه رقیق شده می تواند به جلوگیری از عود گل مژه کمک کند.

در صورت بروز گل مژه های مکرر حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات مشکلات زمینه ای چشمها مثل بلفاریت (التهاب لبه پلک) یا مشکلات غدد ترشح کننده چربی باعث بروز گل مژه مکرر می شود که تشخیص و درمان این بیماری ها توسط چشم پزشک باعث جلوگیری از عود گل مژه می شود. به علاوه گاهی اوقات بعضی از بیماری های جدی پلک ها (مثلاً تومورها) ممکن است به صورت گل مژه های مکرر تظاهر کند که در این موارد معاینه توسط چشم پزشک راهگشاست.

اگر گل مژه بدتر شد چه کنیم؟

گل مژه معمولاً بعد از چند روز شروع به بهبود می کند. اگر بدتر شد، با پزشک تماس بگیرید. پزشک به شما کرم آنتی بیوتیک می دهد تا روی گل مژه بمالید یا داروی آنتی بیوتیک تجویز می کند. در موارد نادر، پزشک برشی روی پلک می زند تا ماده داخل آن خارج شود.

منبع:   مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار