7293
۰۷ مهر ۱۳۹۵

وضعیت ثبت نام کودکان افغان در مدارس ایران

دریافت هزینه برای ثبت‌نام، خودداری از ثبت‌نام از سوی اولیای این کودکان و برخی مدیران مدارس و همچنین کمبود فضای آموزشی در مدارس مناطق حاشیه‌ای‌، از مهم‌ترین دلایلی ذکر شده است که برخی از این کودکان را از نشستن پشت نیمکت‌های مدرسه محروم می‌کند.

به گزارش کودک پرس   شاهین نوش‌آبادی، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورشگفت: «پیش‌بینی می‌شود از 100 هزار مدرسه در کشور، 25 هزار مدرسه پذیرای بیش از چهارصد هزار کودک اتباع خارجی باشند و در این میان، ممکن است تنها شمار معدودی از مدیران مانع ثبت‌نام این کودکان شوند، که این تخلف در صورت گزارش، از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.»
چند سالی است که با افزایش شمار اتباع غیر‌قانونی در کشور، فعالان اجتماعی نگرانی‌های خود را نسبت به تحصیل فرزندان این افراد که از حقوق اجتماعی محروم هستند، ابراز می‌کنند. این در حالی است که در دو سال گذشته با تاکید مقام معظم رهبری، اتباع غیر‌مجاز هم می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه برای فرزندانشان از دفاتر کفالت وزارت کشور، راه را برای تحصیل کودکان‌شان هموار کنند. گرچه در این میان ممکن است تعدادی از اتباع برای دریافت این معرفی‌نامه مراجعه نکنند. اما آمارها نشان می‌دهد سال گذشته از این طریق 48 هزار نفر و امسال 52 هزار نفر این معرفی‌نامه را دریافت کرده‌اند.
به گفته معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، افرادی که موفق به دریافت این معرفی‌نامه می‌شوند، باید گواهی سلامت از درمانگاه‌های زیرنظر وزارت بهداشت نیز دریافت کنند. او می‌گوید: «برای دریافت گواهی سلامت این کودکان در خصوص11 بیماری مورد ایمن‌سازی و غربالگری قرار می‌گیرند؛ چرا که اغلب آنها به دلیل شرایط زندگی ممکن است واکسیناسیون نیز نشده باشند و از آنجایی که قرار است در کنار دیگر کودکان تحصیل کنند باید از سلامت آنها مطمئن شویم.»

علاوه بر کنترل سلامت امتحانی در یک نوبت رسمی نیز برای تعیین سطح تحصیلی از این افراد گرفته می‌شود. به گفته او، سال گذشته از 48 هزار نفری که معرفی‌نامه وزارت کشور را دریافت کرده‌اند، 36 هزار نفر این مراحل را گذرانده و در مدارس ثبت نام شده‌اند. در این راستا پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد افزایش پیدا کند.

 

 

منبع:   سلامت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار