موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
7243
۰۷ تیر ۱۳۹۵

بازی درمانی برای کودکان فلج مغزی

کودکان ناتوان باید در ورزشها و تفریحهایی که هم سن و سالان توانمندشان شرکت می کنند، نیز شرکت کنند. ورزشها و سرگرمی باید بخشی از برنامه توانبخشی کودک باشد. فعالیتهای فیزیکی بخش مهمی در تکامل فیزیکی و تناسب کلی و سلامتی کودک دارند و این هم جذاب هست و هم یک نوع سرگرمی برای کودک محسوب می شود.

به گزارش کودک پرس کاردرمانی و فیزیوتراپی که با فعالیتهای تفریحی و یا آموزش فیزیکی متناسب ادغام شده است می تواند اثربخشی فعالیتهای توانبخشی را افزایش دهد و به کودک ناتوان کمک کند که استعدادهای بالقوه اش را به کار ببرد. زمانیکه کودک ناتوان به مدرسه می رود بسیار سخت و زمانبر است که برنامه فیزیوتراپی اش را ادامه دهد و اگر هم این کار را انجام دهد از دوستانش جدا می ماند. ورزش و سرگرمی برای کودک مفید است؛ چراکه باعث می شوند کودک را از رفتن به فیزیوتراپی برای ساعتهای طولانی دور نگه دارد و کودک فرصت تعامل با دوستانش را داشته باشد و از وقتش برای درس خواندن و بازی کردن بهره ببرد.

 

در این زمان ورزش باعث می شود که کودک توانمندیهای عصبی- حرکتی اش را بهبود ببخشد و هنگامیکه او در مدرسه است از بد شکل گیری اندامهایش ممانعت می کند. از طریق ورزش و سرگرمی، کودک می تواند با دنیای کودکان طبیعی آشنا شود و در آن سهیم باشد و احساس جدا ماندن از جمع را به خاطر رفتن به فیزیوترابی تجربه نکند و وضعیت عملکردی عصبی- ماهیجه اش را بهبود ببخشد. ورزشهای تابستانه و زمستانه زیادی وجود دارد که کودک ناتوان می تواند آنها را انجام دهد. ماهیت رقابتی و درگیر شدن فعالیتهای ورزشی و بازیها، براساس ماهیت اصلی انسانهاست. هرچند اکثر افراد ناتوان نمی توانند در ورزشهای مختلف، تمام جنبه های فیزیکی خود را بکار بگیرند. اکثر بازیها و ورزشهای جدید برای افراد ناتوان اصلاح شده اند.

 

آنها باعث افزایش قدرت و افزایش محدوده ی حرکتی در مفاصل و اتصالات می شوند و همچنین تعادل نشستن و کنترل بدن را بهبود می بخشد در عین حالی که لذت بخش و مفرح است. اکثر کودکان شنا کردن را دوست دارند و یا حداقل اینکه در آب باشند. سیال بودن آب و شناور شدن در آن باعث بهبود حرکات و تونیستی عضلات می شود. زدن به آب برای بچه ها لذت بخش است. فواید شنا کردن شامل طبیعی سازی قدرت عضلات، کاهش سرعت کوتاه شدن ماهیچه ها، قوی سازی ماهیچه ها، بهبود سلامتی قلبی- عروقی و بهبود در راه رفتن کودکان می شوند. شنا کردن ابتدا با فعالیتهای بایه ای در استخر شروع می شود که کل بدن کودک در آب است و این باعث طبیعی سازی تونیستی عضلات می شود و همچنین سرعت کوتاه شدن ماهیچه ها را کاهش می دهد. در کودکان همی بلژی و دی بلژی، شنا کردن می تواند عضلات را قوی سازد و باعث بهبود سلامتی قلبی- عروقی و همچنین باعث بهبود راه رفتن کودک شود.

 

اسب سواری باعث بهبود کنترل سر و تعادل تنه و طبیعی سازی تونیسته عضلانی می شود و همچنین باعث ایجاد احساسات مثبت زیادی در هنگام اسب سواری می شود و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودک می شود. حتی فعالیتهای ورزشی پرتحرک موجب نمی شوند که بد شکل گیری های ارتوبدی وخیم تر شوند. در کشورهای بیشرفته ورزش و تحصیل فیزیکی سازگار یافته شده با این کودکان در برنامه های مدرسه ای هست. این یک بخش از درمان توانبخشی در مراکز توانبخشی است. در کشورهای در حال بیشرفت تفریح و ورزش سازگار یافته با کودکان کم توان توسط سازمان ورزش NGO (یک سازمان خصوصی) ایجاد می شود.

 

 

 

 

منبع:        تبیان زنجان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار