7163
۰۷ مهر ۱۳۹۵

الزامی شدن غربال‌گری شنوایی سنجی برای نوزادان سربیشه

شهرام شیخانی،معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: طرح الزامی شدن صدور شناسنامه پس از غربال‌گری شنوایی سنجی نوزادان در شهرستان سربیشه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

به گزارش کودک پرس    شهرام شیخانی به مناسبت فرا رسیدن 9مهرماه روز ناشنوایان، اظهار داشت: طرح الزامی شدن صدور شناسنامه پس از غربال‌گری شنوایی نوزادان در شهرستان سربیشه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح با همکاری ادارات‌ کل ثبت احوال، بهزیستی خراسان‌جنوبی و مرکز بهداشت استان در راستای پوشش 100 درصدی نوزادان در بدو تولد و فرهنگ‌سازی برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران برای نخستین بار در استان اجرایی می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: این طرح از ابتدا تا انتهای مهرماه جاری به صورت آزمایشی در شهرستان سربیشه اجرا می‌شود.

شیخانی بیان داشت: تمامی نوزادان در بدو تولد در بستر زایشگاه‌ها توسط غربالگران شنوایی تحت پوشش طرح قرار گرفته و پس از غربال‌گری اولیه، والدین با در دست داشتن کارت سلامت یا کارت ارجاع شنوایی نوزاد خود، به ثبت احوال شهرستان برای دریافت شناسنامه مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در این طرح اداره ثبت احوال شهرستان سربیشه نسبت به همکاری برای صدور شناسنامه پس از غربال‌گری موالید و دریافت کارت سلامت یا کارت ارجاع شنوایی مراجعان برای فرهنگ‌سازی برنامه شنوایی همکاری می‌کنند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این برنامه از جمله برنامه‌های ملی سازمان بهزیستی کشور است و از سال 84 در کشور آغاز و در خراسان جنوبی نیز از نیمه دوم سال 87 با پوشش 12 درصدی آغاز و در حال حاضر به پوشش 98 درصدی جامعه هدف رسیده است.

شیخانی اظهار داشت: اختلالات شنوایی به عنوان شایع‌ترین معلولیت مادرزادی در بدو تولد است و هرگونه اقدام پیشگیرانه و مداخله‌ای در این زمینه اساسی و ارزشمند محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: این برنامه می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و پیامدهای ناشی از این اختلال نوزادی در خانواده و اجتماع داشته باشد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از ابعاد مهم پیشگیری از بروز معلولیت‌ها که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن معطوف شده، غربال‌گری در دوره نوزادی است که از موارد مهم آن غربالگری شنوایی است.

شیخانی اذعان داشت: متاسفانه سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین 2.5 تا 3 سالگی است و در این سن اقدامات طبی و توانبخشی نتایج چندان مثبتی به همراه ندارد و فرد دچار مشکلات زبانی و ارتباطی و به دنبال آن مشکلات تحصیلی، اجتماعی، روانی، شغلی، فرهنگی و اقتصادی می‌شود و بالطبع بار سنگین اقتصادی و اجتماعی بر جامعه وارد می‌شود.

وی افزود: والدین با همکاری در اجرای غربال‌گری شنوایی نوزادان و شیرخواران در بدو تولد می‌توانند گام مهمی در تشخیص زودهنگام کم‌شنوایی احتمالی کودک خود بردارند و از مشکلات بعدی پیشگیری کنند.

منبع:    فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار