6872
۰۶ تیر ۱۳۹۵

خطرات استفاده از پستانک برای شيرخواران‌

پژوهش‌هاي انجام شده حاكي است يكي از علل عدم موفقيت مادران در شيردهي و قطع زودرس تغذيه با شيرمادر، عادت دادن نوزاد به استفاده از شيشه شير و پستانك است.

به گزارش کودک پرس   برخي مادران پس از ترخيص از بيمارستان و برخورد با كوچك‌ترين مشكل در شيردهي، به علت نداشتن اعتماد به نفس و يا توصيه اطرافيان، تغذيه كودك با شير كمكي به وسيله شيشه را آغاز مي‌كنند و يا براي آرام كردن شيرخوار به جاي در آغوش گرفتن او، پستانك در دهانش مي‌گذارند.

تغذيه نوزاد با استفاده از شيشه شير و يا عادت دادن او به مكيدن پستانك سبب مي‌شود تا ميل مكيدن شيرخوار ارضا شده و در نهايت به قطع شيردهي توسط مادر بينجامد كه با مخاطرات زيادي براي نوزاد همراه است. برخي پژوهش‌هاي صورت گرفته ثابت كرده است كه استفاده از پستانك احتمال ابتلاي نوزاد به عفونت گوش مياني را نيز بيش از 50 درصد افزايش مي‌دهد.

 

 

آمارهاي مراجع رسمي حاكي است كه هم اكنون 8/27 درصد از شيرخواران در ايران با استفاده از شيشه شير تغذيه مي‌شوند و 13 درصد نيز از پستانك استفاده مي‌كنند. نتايج مطالعات نشان مي‌دهد گرچه استفاده از پستانك در كوتاه‌مدت ممكن است سبب آرامش شيرخوار شود، اما به دليل عدم تمايل به مكيدن و تحريك پستان و كاهش برداشت شير، موجبات قطع تغذيه با شير مادر را فراهم مي‌كند.

همچنين مطالعه ديگري نشان داده كه احتمال قطع شيردهي توسط مادراني كه نوزادشان را به مكيدن پستانك عادت مي‌دهند چهار برابر بيشتر از مادراني است كه اين عادت در نوزادشان وجود ندارد.

مصرف پستانك سبب افزايش خطر عفونت گوش مياني در شيرخواران مي‌شود، به طوري كه در سه تا 18 ماهگي شيرخواراني كه از پستانك استفاده نكرده‌اند 33 درصد كمتر از سايرين دچار عفونت گوش شده‌اند.

 

 

عفونت قارچي دهان، برفك و پوسيدگي دندان را از ديگر عوارض پستانك است. پستانك سبب حركات غيرطبيعي و تداخل در رشد طبيعي فك و دهان شده و در نتيجه موجب رشد دنداني نامناسب و چفت نشدن دندان‌ها مي‌شود.

 
اثرات نامطلوب پستانك بر شيرخواران دائمي است، اصلاح پيامدهاي آن در مراحل بعدي زندگي به علت آنكه تكامل عضله تحت تاثير قرار مي‌گيرد، بي‌نهايت مشكل است. اين امر باعث مي‌شود كودك شير مادر را كمتر مصرف كند كه بر هوش او نيز اثر سوء داشته و باعث مشكلات عصبي رفتاري مي‌شود.

 

 

 

 

 

منبع:      فردا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار