موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خلاق/مقالات
6857
۰۵ تیر ۱۳۹۵

روش هایی جهت آموزش رنگ ها و اشکال به کودکان

یادگیری اشکال و رنگ ها از اولین آموزش ها به کودک است. با اینکه تشخیص رنگ و شکل اشیا برای کودک یک بازیست اما در واقع برای رشد شناختی کودک ضروریست و پایه درک مفاهیم ریاضی از مرتب کردن گرفته تا تشخیص الگو و هندسه و ... می باشد!

به گزارش کودک پرس  شما به عنوان والدین کودک چه کاری می توانید انجام دهید تا کودکتان این مفاهیم را به خوبی فراگیرد؟ فعالیت هایی که در زیر شرح داده می شود را امتحان کنید تا بتوانید به کودکتان کمک کنید تا اشکال و رنگ ها را به خوبی تشخیص دهد.

 

دنیایشان را رنگی کنید!

بهترین روش برای آموزش رنگ ها به کودکان، استفاده از محیط اطرافشان است. از خودتان بپرسید چه چیزی در زندگی یک کودک سه ساله اهمیت دارد؟ “انتخاب یک لباس بنفش یا زرد”، “انتخاب موز زرد رنگ یا سیب قرمز رنگ”. از این فرصت های آموزشی استفاده کنید تا کودکتان به سرعت رنگ ها را یاد بگیرد.

برخی از این فعالیت های تشخیص رنگی که شرح داده می شود را در طول روز انجام دهید و ببینید کودکتان با چه سرعتی رنگ ها را یاد می گیرد.

 

توضیحات رنگی

هنگام صحبت در مورد محیط اطراف از کلمات رنگی استفاده کنید. مثلا به جای اینکه بگویید: “عزیزم می تونی اون کاسه رو برای مامان بیاری” بگویید: “عزیزم می تونی اون کاسه قرمز و برای مامان بیاری”

 

یافتن غذاهای رنگی

از غذاهای رنگی استفاده کنید این کار هم باعث می شود کودکتان تشویق به خوردن شود و هم می توانید از این فرصت استفاده کنید و رنگ ها را با هم یاد بگیرید مثلا از او بپرسید غذای قرمز رنگ را به شما نشان دهد یا بپرسید گوجه سبز چه رنگیست. از آنجایی که چندین وعده غذایی در روز استفاده می شود، این کار فرصت مناسبی به شما می دهد تا آموزش رنگ ها را برای کودکتان جالب و جذاب کنید.

 

زمان حمام تان را رنگی رنگی  کنید!

می توانید از شامپو و صابون های رنگی استفاده کنید یا مثلا از کودکتان بپرسید دوست دارد وسایل حمامش چه رنگ هایی باشد مثلا دو رنگ انتخاب کند. با این روش هم حمام کردن برایش جذاب خواهد بود و هم رنگ ها را به خوبی یاد خواهد گرفت.

 

خانواده رنگی!

اگر کودکتان در درک و یادگیری یک رنگ خاص مشکل دارد یه روز را به آن رنگ خاص اختصاص دهید مثلا همه لباس هایی با آن رنگ بپوشند یا غذاها و میان وعده هایی با آن رنگ تهیه کنید (نیاز نیست کل غذا به همان رنگ باشد بلکه می تواند بخش زیادی از آن غذا را تشکیل دهد مثلا ژله های رنگی یا اگر رنگ مورد نظر شما نارنجی است ماکارونی و هویج و …) و آن رنگ را در محیط اطراف تان به او نشان دهید مثلا علائم راهنمایی رانندگی، گل ها، بسته بندی خوراکی ها، ماشین ها و …

 

از کتاب ها کمک بگیرید

دنبال کتاب هایی باشید که رنگ ها را به کودکان آموزش دهند یا مثلا کتاب هایی که پر از تصاویر هستند و باید رنگ آمیزی شوند.

 

دنیایشان را پر از شکل کنید

از چیزهایی که در دسترس تان هست برای آموزش شکل ها به کودکان استفاده کنید. از کودکتان بخواهید که با استفاده از بدنش شکل هایی را بسازد مثلا دو انگشتس را به م بچسباند و یک دایره بسازد و … مثلا با هم بشینید و سوالهایی به این صورت بپرسید و اجازه دهید او ادامه دهد : “چطوری می تونیم  …”

لازم نیست اسباب بازی های گران قیمت بخرید می توانید از هر آنچه که در خانه دارید مثل کاسه، فنجان، ظرف غذا استفاده کنید. فعالیت های زیر کمک می کند تا مهارت تشخیص شکل کودکتان را تقویت کنید:

 

مرتب کردن شکل ها

از کودکتان بخواهید تا در مرتب کردن ظرف های غذا غذا به شما کمک کند. از او بخواهید تا در مناسب برای هر ظرف یا قبلمه را بیابد. ابتدا ظرف ها را بر اساس شکل شان گروه بندی کنید سپس در مناسب را بر اساس اندازه هر ظرف بیابید. در حین انجام کار در مورد شکل ها صحبت کنید. جایزه شما این است که کابینت ظرف هایتان مرتب می شود!

 

جستجوی شکل ها

یک ذره بین مانند ذره بین کارگاه ها برای کودکتان بخرید یا یک ذره بین مقوایی برایش درست کنید و از او بخواهید کارگاه اشکال شود! یعنی باید در خانه جستجو کنند و شکل های مختلف را بیابد مثلا در مستطیل شکل، قالیچه و پادری های دایره ای، کتاب های مربع شکل و …

 

وعده های غذایی شکلی

می توانید مثلا میوه ها، نان، کیک و سایر خوراکی ها را به شکل های مختلف ببرید و از او بخواهید قبل از خوردن آن نام هر شکل و حتی رنگ آن را بگوید!

 

 

 

 

منبع:        مهدیاب

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار