موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
6844
۰۵ تیر ۱۳۹۵

تشخیص شکاف کام جنین از طریق سونوگرافی

در حال حاضر بسیاری از ناهنجاری‌های مادرزادی کودکان در کشور قابل درمان است، عوامل ژنتیکی و مصرف دارو در دوران بارداری از علل عمده ایجاد شکاف کام در میان نوزادان است.

به گزارش کودک پرس جواد احمدی، فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان در رابطه با جراحی‌های شایع میان کودکان و نوزادان اظهار داشت: مسدود بودن مری و انسداد روده، لب شکری و شکاف کام از عمده‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی میان کودکان است که در حال حاضر می‌توان گفت که درصد زیادی از این ناهنجاری‌ها قابل درمان بوده و جای نگرانی ندارد.

 
وی با اشاره به اینکه مراجعه بیشتر به پزشکان و تشخیص بیماری همچنین افزایش جمعیت از علل افزایش شناسایی ناهنجاری‌های مادرزادی در میان کودکان است، افزود: این مسئله البته دلیل بر افزایش آمار ناهنجاری‌ها نیست بلکه افزایش تشخیص به شمار می‌رود.
این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان در رابطه با بیماری لب شکری و شکاف کام گفت:‌یکی از نواقص زایشی بدن مسئله لب‌شکری و شکاف کام است که در این بیماری بخشی از لب نوزاد باز می‌ماند و گوشت آن رشد کافی ندارد این حالت ممکن است همزمان با کام شکافته رخ دهد.
احمدی با اشاره به اینکه شکاف کام در صورتی که در قسمت نرم کام باشد عمل جراحی آن آسان‌تر است، گفت: گاهی مواقع شکاف کام در قسمت سقف کام ایجاد می‌شود که جراحی آن مشکل‌تر بوده و به دلیل همراه بودن با ناهنجاری‌های لثه حین عمل تیم‌ پزشکی شامل جراحان پلاستیک، جراح دندانپزشکی و جراح کودکان باید با یکدیگر همکاری کنند تا عملی موفقیت‌آمیز انجام شود.
وی با بیان اینکه در زمانی که هم لب و هم کام دچار شکاف می‌شود می‌توان گفت:‌ شرایط سخت‌تر بوده و عمل جراحی بسیار پیچیده‌ است بیش از نیمی از شکاف‌ها از این نوع بوده و بیشتر در پسر بچه‌ها شایع است.

 
این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان با بیان اینکه حدود 35 درصد از ناهنجاری‌های جمجمه و صورت مربوط به شکاف لب است که همراه با شکاف کام و یا به تنهایی ایجاد می‌شود، افزود: عوارض شکاف بسته به نوع و میزان آن برای بیمار مشکلات تنفسی و تغذیه‌ای به همراه دارد.
احمدی در رابطه با علل بیماری شکاف کام گفت:‌ عوامل ژنتیکی، مصرف دارو در دوران بارداری، بیماری‌های عفونی مادر، عوامل روانی و هیجانی و کمبود برخی از ویتامین‌ها بیشترین علت ایجاد بیماری شکاف کام در میان نوزادان به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: مادران باردار از طریق سونوگرافی سه بعدی می‌توانند این مشکل را در جنین خود شناسایی کنند لذا توصیه می‌شود خانواده‌هایی که این بیماری را به صورت وراثتی دارند نسبت به انجام سونوگرافی در دوران بارداری اهتمام بیشتری داشته باشند.
این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان با اشاره به اینکه با آزمایش خون مادر نمی‌توان به شکاف کام و لب جنین پی برد، خاطر نشان کرد: 90 درصد از بیمارانی که با شکاف کام و لب مواجه هستند با جراحی بهبود می‌یابند و این مسئله امروزه جای نگرانی ندارد.

 

 

 

منبع:             سلامت نیوز
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار