6757
۰۵ مهر ۱۳۹۵

آیا طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان موفق بوده است؟

عملیات جمع آوری متکدیان تهران و جذب کودکان کار و خیابان با محوریت استانداری تهران در یک ماه گذشته آغاز و سازمان بهزیستی متولی اصلی شناسایی، ساماندهی و جذب این کودکان شد؛ این در حالیست که با گذشت مدت زمان کوتاهی از اجرای این طرح، انتقادهای زیادی نسبت به عدم اثربخشی آن مطرح شده است.

به گزارش کودک پرس  سازمان بهزیستی در این طرح و در راستای « شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان» از ظرفیت بخش غیر دولتی استفاده کرده و در عملیات جذب کودکان کار و خیابان با 17 سازمان مردم نهاد فعال در این حوزه طی انعقاد تفاهم‌نامه  وارد کار شد.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی این NGOها  تا پایان سال جاری عملیات شناسایی، جذب و ساماندهی را ادامه خواهند داد. در این طرح 700 میلیون تومان اعتبار برای تجهیزNGOهای همکار و یک میلیارد تومان برای مداخلات و اجرای برنامه‌های کاهش آسیب کودکان و خانواده‌هایشان در نظر گرفته‌ شده به طوری که تا پایان سال جاری برای شناسایی، جذب و ساماندهی هر کودک کار و خیابان حدود 500 هزار تومان اختصاص یافته است؛ این درحالیست که ، طاهره پژوهش، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک،  ضمن انتقاد شدید از این طرح آن را بی ثمر دانست و گفت: بهزیستی نتوانست این طرح را عملا به نتیجه برساند؛ زیرا این طرح براساس واقعیات زندگی این کودکان طراحی نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط این کودکان و آنکه اکثر آنها دارای خانواده هستند، نمی‌توان با اجرای طرح‌های این چنینی نسبت به حل معضلات آنها اقدام کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک در ادامه ضمن بیان آنکه بسیاری از این کودکان دارای خانواده‌های گرسنه هستند و خانواده به دلیل ساختارهای نامناسب اقتصادی راهی جز اجبار کودک به کار ندارد، گفت: نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط نامساعد خانوادگی این کودکان و نادیده گرفتن فقر و مصائب اقتصادی آنها تنها نسبت به «کار کودکانشان» حساسیت داشته و مانع آن شویم بلکه رفع و حل علل و ریشه‌های آن باید مورد هدف سازمان ها و سیاستگذاران قرار گیرد.

پژوهش ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های انجمن حمایت از حقوق کودک با وجود گذشت سه هفته از اجرای این طرح فقط توانستند  سه تا پنج کودک را به مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان «یاسر» واقع در خیابان فدائیان اسلام جذب کنند و این درحالیست که  هیچ برنامه ریزی هم برای بعد از جذب آنها انجام نشده است.

حبیب الله مسعودی فرید  در پاسخ به ادعای پژوهش مبنی بر عدم موفقیت طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان این سازمان گفت: در این طرح به طور کلی تنها ۵ کودک شناسایی شدند که نیاز به حمایت شبانه روزی داشتند و سایر آنها دارای خانواده بوده و بهزیستی به شدت با  رویکرد جداکردن کودک از خانواده مخالف است؛ با توجه به این مسئله نمی توان تعداد پایین جذب کودکان در مرکز یاسر را  نشانه ضعف این طرح عنوان کرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی ادامه داد: رویکرد اصلی بهزیستی حضور کودک در خانواده است زیرا معتقدیم حتی حضور  در خانواده نابسامان بهتر از حضور در مراکز است مگر آنکه کودک در شرایط خاصی باشد و راهی جز جدا کردن آن از خانواده نداشته باشیم.

فرید ادامه داد: بهزیستی طی ۶ ماهه گذشته با همکاری NGO ها در تهران  حدود 1400 کودک کار و خیابان را شناسایی و با خانواده های آنان ارتباط برقرار کرده است و در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان که حدود یک ماه از اجرای آن می‌گذرد نیز حدود ۵۰۰ نفر را در  تهران شناسایی کردیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین عنوان کرد: حدود ۹۰ درصد کودکان شناسایی شده  ساکن غیر از تهران هستند و برای کار به تهران می آیند و نیاز به  مداخلات جدی دارند.

فرید افزود: اکنون برای ارزیابی میزان موفقیت  این طرح بسیار زود است و باید دید خدمات مددکاری و پیگیری های بعدی تا چه حد در این طرح  موفق خواهد بود که این مسائل نیز نیاز به تامین منابع مالی دارند.

وی در پایان گفت:  در سال جاری ۱۰۰ درصد افزایش اعتبار در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان داشتیم و برای سال ۹۶ هم امیدواریم بتوانیم منابع خوبی را جذب و با هماهنگی بیشتر با NGOها هم افزایی لازم را ایجاد کنیم.

منبع:    ایسنا 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار