موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
6426
۰۳ تیر ۱۳۹۵

تبلیغات پر رنگ و لعاب کودکان

احساس نارضایتی کودکان از اسباب بازی ها و... و اعتراض آن‌ها به پدر و مادر، مشکل جدید خانواده پس از تأثیر پیام ها در کودکان است.
به گزارش کودک پرس گروه فرهنگی و اجتماعی برهان/ مریم معیری؛ در روزگار ما، پیام های بازرگانی از درودیوار می بارد. پوسترهای تبلیغاتی در اتوبان ها و بزرگراه ها غوغا می کند. تلویزیون، قبل و بین و بعد از تمام برنامه ها و سریال‌هایش پیام بازرگانی می گنجاند و حتی برنامه های کودک و عصرگاهی خانواده نیز بخشی را با حضور خانم یا آقای ایکس، برای معرفی محصول ایکس تدارک دیده اند.
در دنیای امروز، تبلیغات آثار مهمی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی دارد. از این رو، لزوم بررسی تبلیغات و کیفیت آن احساس می شود.
تبلیغات براساس فرهنگ آکسفورد، بیان افکار یا رفتارهای سازمان‌یافته از سوی افراد یا گروه هایی با هدف تأثیر بر افکار یا رفتار افراد یا گروه های دیگر برای اهداف از قبل تعیین‌شده است.
هارولد لاسول (دانشمند آمریکایی در رشته‌ی علوم سیاسی و نظریه‌پرداز ارتباطات) نمایشی که ممکن است شفاهی، کتبی، تصویری یا همراه با موسیقی باشد. تبلیغات را فن تحت تأثیر قرار دادن افراد به‌وسیله‌ی نمایش تلقی میکند.
و امام خمینی (ره) می فرمایند: «تبلیغات همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی‌ها و نشان دادن راه گریز و منع آن است.»
تبلیغات با همان سروصدا و رنگ های شاداب در ذهن و جان ما ناخودآگاه رسوخ می کند و رفته رفته نیازهای ما را تغییر می دهد. به وجود آمدن احساس عقب ماندگی در مواجهه با دکورهای زیبا و دلربای پیام های بازرگانی و یا احساس غبن و اندوه نسبت به نداشتن وسایل آشپزخانه از سوی بانوان، نمونه هایی از این نفوذند. بروس کوئن جامعه‌شناس می گوید: «احساس نیاز سرچشمه‌ی دگرگونی های اجتماعی است. از طرفی نیازها اصولاً جنبه‌ی روانی و ذهنی دارند.»
گرچه تأثیر نامطلوب تبلیغات می تواند برای هر فردی مشکلاتی را ایجاد کند، اما لازم است به کودکان توجه بیشتری داشت؛ چراکه به دلیل سطح بالای احساس و تخیلشان، آسیب پذیرترین قشر مخاطبان هستند. حال با این دید به برنامه های کودک با خاله ها و عموهای معروف نگاه کنید که از تبلیغات پررنگ‌ولعاب پُرند و حتی برای تبلیغ یک محصول سناریو می نویسند تا کودکان کاملاً درگیر شده و از پدر و مادر خود، آن محصول را طلب کنند.
احساس نارضایتی کودکان از اسباب بازی ها و… و اعتراض آن‌ها به پدر و مادر، مشکل جدید خانواده پس از تأثیر پیام ها در کودکان است. البته ممکن است کودکان به هر دلیلی اعتراض یا نیاز خود را بیان نکنند که در این صورت، اگرچه در ظاهر مشکلی برای خانواده به وجود نیامده است، اما در اصل این نیاز، بر ذهن و روان کودک تأثیر گذاشته و ممکن است زندگی آینده او را نیز تحت تأثیر قرار دهد. نکته‌ی ذکرشده فقط در باب ایجاد نیازهای کاذب بود.
در رابطه با کودکان و تبلیغات می توان عمیق تر نیز بررسی کرد. پیام های زیادی از تلویزیون ایران پخش می شود که در آن بچه ها نقش اصلی را برعهده دارند. رفتار همسالان کودکان در پیام ها نوعی الگو و مرجع به شمار می‌رود و کودک از لباس پوشیدن و حرف زدن و رفتارهای همسالش درس می گیرد. از این رو، حضور کودکان در تبلیغات دقت خاصی را می طلبد.
منبع:       مهد پروتال
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار