6186
۳۱ خرداد ۱۳۹۵

نمونه هایی از غذاهای مناسب برای کودکان 7 سال به بالا

نمونه هایی از غذاهای مناسب برای کودکان 7 سال به بالامعرفی می شود

به گزارش کودک پرس  سوپ سنتی (Old fashion soup)

مقدار زیادی از این نوع سوپ را می توانید تهیه نمائید و در ظرفهائی با اندازه های مختلف به صورت در بسته در فریزر نگهداری کنید تا زمانی که کودک میل دارد، به سادگی آن را حرارت دهید و کمی رشته فرنگی به آن اضافه نمائید و به کودک بدهید. این سوپ بتاکاروتن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین C,B به بدن کودک می رساند.

مواد لارم : نصف مرغ با ضمائم آن، 6 عدد هویج شسته و نصف شده، یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده، قسمت سفید یک عدد تره فرنگی که خرد شده باشد، دو عدد کرفس (ساقه و برگ) خرد شده، نمک و فلفل و رشته فرنگی.

روش تهیه : مرغ را به قطعات کوچک ببرید و در یک قابلمة بزرگ بریزید. آب را به آن اضافه کنید تا روی مرغ را بپوشاند و به مدت 20 دقیقه بپزید. پس از پختن، پوست مرغ را جدا کنید و دور بریزید. سپس بقیة مواد را به آن اضافه نمائید و برای مدت 3 ساعت ببرید. بعداً اجازه دهید مخلوط سرد شود و یک شب در یخچال نگهداری نمائید. روز بعد چربی هائی را که در سطح سوپ جمع شده دور بریزید. سپس سوپ را در ظرف دیگر صاف کنید و گوشت مرغ را از استخوانها جدا و به قطعات کوچک تقسیم کنید. موقعی که می خواهید سوپ را به کودک بدهید، رشته فرنگی های نازک را در آبی که کمی نمک دارد مطابق دستور کارخانه سازندة رشته فرنگی بپزید و آبکش کنید و به سوپ اضافه کنید. اگر کودک دوست دارد کمی شکر یا آب لیموی ترش به آن اضافه کنید و به کودک ارائه نمائید.

سوپ و سبزیجات و برنج (Vegetable and rice soup)

این سوپ برای سنین مختلف قابل استفاده است، ولی قوام آن را باید باید هر سنی تغییر دهید. این سوپ بتا کاروتن، پروتئین، پتاسیم و ویتامین های C,B به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : لوبیای پخته شده 100 گرم، برنج نصف فنجان، هویج متوسط یک عدد، ساقة کرفس یک عدد، گوجه فرنگی 4 عدد، پیاز رنده شده یک عدد، ریحان خرد شده دو قاشق غذا خوری، مقداری روغن زیتون و نمک و فلفل.

روش تهیه : پیاز و هویج و کرفس را ریز خرد کرده و در یک قابلمه بریزید، سپس گوجه فرنگی خرد شده، پیاز لوبیا و کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه نمائید و بدون گذاشتن در قابلمه، به مدت 30 دقیقه در حال جوش حرارت دهید. پس از آن روغن زیتون اضافه کنید و هم بزنید. در موقع مصرف، ریحان خرد شده را روی سوپ بپاشید.

ماکارونی با سویا (Pasta with soya)

ماکارونی غذای مورد علاقة کودکان است. این غذا پروتئین و ویتامین های C,B به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : ماکارونی 250 گرم، سویای خیس خورده و چرخ شده یک فنجان، رب گوجه فرنگی یک قاشق مربا خوری، پیاز خرد شده یک قاشق غذا خوری، سیب زمینی متوسط یک عدد، نخود سبز پخته یک فنجام، جوانة  گندم یا ماش نصف قاشق غذا خوری، آب لیموی تازه یک قاشق غذا خوری، دارچین یک قاشق چایخوری، زعفران سائیدة حل شده در آب یک قاشق چایخوری.

روش تهیه : ماکارونی را طبق دستور کارخانة سازنده بپزید و آبکش کنید، سپس سویای چرخ کرده را همراه آب مرغ یا گوشت که قبلاً آماده کرده اید و رب گوجه، نمک، آبلیمو، پیاز و دارچین در ماهی تابه در باز روی حرارت ملایم بپزید تا آب آن کاملاً تبخیر شود. ماهی تابه را از روی حرارت برداشته و زعفران و جوانه ها را با سایر مواد مخلوط کنید. کف یک قابلمه دیگر را کمی چرب کنید و ورقه های سیب زمینی را کف آن بچینید، سپس ماکارونی و مواد مخلوط را لایه لایه روی آن بریزید. در پایان روغن زیتون را اضافه کرده و به مدت 30 دقیقه دم کنید.

کتلکت گوشت بره (Lamb cutlets)

کودکان هیچ مشکلی در ارتباط با خوردن این غذا ندارند، ولی اگر اطراف گوشت، چربی ظاهری وجود دارد، آن را جدا کنید. این غذا، آهن پتاسیم، پروتئین، ویتامین B و روی به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 2 تا 3 تکه گوشت بره (گوسفند جوان) بدون چربی، یک قاشق آب لیموی ترش برای ترد کردن گوشت، یک قاشق مربا خوری سس سویا، یک قاشق مربا خوری شکر سرخ، یک قاشق مربا خوری روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه.

روش تهیه : موادی را که برای سس آماده شده است در ظرف پهن بریزید و مخلوط کنید. گوشت را در این محلول بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در آن بماند تا ترد شود. سپس گوشت را به مدت 5 تا 6 دقیقه روی آتش یا کباب پز (هر طرف آن را) بپزید. اگرچربی اطراف گوشت وجود دارد، جدا  کنید و دور بریزید. سپس گوشت را به قطعات نازک و پهن ببرید و با سیب زمینی که در فر پخته شده و سبزیجات پخته به کودک ارائه دهید.

خوراک گوشت ران بره (Small leg of lamb)

کودکان معمولاً غذاهای سنتی و ساده را دوست دارند و از خوردن لذت می برند. این غذا آهن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین C و روی به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : یک عدد ران بره کوچک بدون استخوان، دو عدد سیر پوست کنده و له شده، روغن مایع و نمک. برای تهیه سس : یک فنجان آب گوشت که قبلاً تهیه شده است، یک قاشق ژله یا عسل و یک قاشق مربا خوری نشاستة ذرت.

روش تهیه : با چاقوی نو تیز، 12 تا 14 سوراخ در سطح گوشت به وجود آورید و قطعات سیر را داخل آنها بگذارید. سپس سطح خارجی گوشت را با قلم مو به روغن مایع آغشته کنید و نمک و فلفل بپاشید. سینی گوشت را در قسمت سرخ کن فر قرار دهید. و مدت 20 دقیقه با حرارت 200 درجه و 50 دقیقه در حرارت 175 درجة سانتیگراد حرارت دهید. در این مدت به دفعات سطح خارجی گوشت را با قلم مو چرب کنید و جابجا نمائید. پس از آن، گوشت را از فر بیرون آورید و در بشقابی بگذارید و چربیه ای اضافی آن را ببرید و دور بریزید.

برای تهیة سس : آب گوشت یا آب مرغی را که قبلاً تهیه نموده اید بجوشانید و ژله یا عسل به آن اضافه کنید و یک دقیقة دیگر حرارت دهید. سپس پودر نشاستة ذرت به آن اضافه نمائید تا کمی غلیظ شود و نمک و فلفل را نیز اضافه کنید. گوشت را به قطعات نازک و پهن ببرید و سس روی آن بریزید و از سبزیجات پخته شده که کودک دوست دارد نیز اطراف آن بچینید تا کودک با لذت بیشتری غذا را بخورد.

نان ساجی (تاکو) یا سا ندویچ با گوشت گوساله (Beef tacos)

کودکان نان تاکو را به خاطر  ترد بودن آن، دوست دارند. شما می توانید مخلوطی از مواد غذایی مختلف مغذی و خوشمزه را در نان ساجی قرار داده و به کودک بدهید. این نوع غذا، بتا کاروتن، فیبر، آهن، پروتئین، ویتامین B، فولیت، ویتامین C و روی به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 100 گرم گوشت کم چربی چرخ شدة گوساله، نصف فنجان گوجه فرنگی قطعه قطعه شده، یک فنجان لوبیای قرمز، یک عدد پیاز پوست کنده و رنده شده، یک عدد سیر پوست کنده و له شده، یک چهارم فنجان فلفل قرمز و سبز خرد شده، برگه هایی از کاهو، نمک و فلفل و روغن مایع.

روش تهیه : روغن را در ماهی تابه بریزید و حرارت دهید، سپس پیلز و سیر را اضافه نمائید و برای مدت دو دقیقه سرخ کنید.  نمک را به آن اضافه کنید و سه دقیقة دیگر هم بزنید، سپس گوشت گوسالة چرخ شده را اضافه نمائید و به هم بزنید تا به رنگ قهوه ای در آید. گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه نمائید و هم بزنید و لوبیای  قرمز را که قبلاً در آب خیس شده است افزوده و برای مدت سه دقیقه دیگر بپزید. در همین زمان نان تاکو (ساجی) را به مدت یکی دو دقیقه در فر قرار دهید تا نرم شود. برگه های کاهو را داخل نان قرار دهید و با قاشق، مخلوط گوشت و مواد دیگر را وسط آن قرار دهید تا به شکل شمارة 120 در آید. اگر نان تاکو در دسترس نیست، می توانید مواد غذایی تهیه شده را داخل نان ساندویچی بریزید و یکی دو دقیقه در فر قرار دهید تا ترد  شود. چون این غذا ترد است کودکان آن را بسیار دوست دارند.

کباب ماهی عسلی (Honey and fish skewer)

این کباب حقیقتاً خوش رنگ و خوشمزه است و اگر با برنج پخته شده (پلو) به کودک بدهید، از خوردن آن لذت می برد. این غذا چربی امگا 3، پتاسیم، ویتامین E,D,B به  بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 100 گرم فیلة ماهی (انواع ماهی، اما بهتر است از نوع سالمون باشد) که به مربع های کوچک بریده شده است ، یک قاشق عسل و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون برای ترد کردن گوشت ماهی.

روش تهیه : عسل و روغن را در ظرف پهنی بریزید و قطعات ماهی را با آن آغشته کنید، به طوری که تمام قسمتهای گوشت ماهی با آن آغشته گردد، سپس به مدت یک ساعت در یخچال نگهدارید تا ترد شود (در این مدت، یک دو نوبت آنها را هم بزنید). سیخ های کباب چوبی را در آب خیس کنید تا موقع پختن ماهی، سیخ ها نسوزد. قطعات ماهی را داخل سیخ ها کنید و با قلم مو مایع ترد کننده را به آنها بمالید. سیخ های کباب را روی ورقة آلومینیومی گذاشته و باز هم  با قلم مو قطعات ماهی را با مایع ترد کننده آغشته کنید، سپس ورقة آلومینیومی را به مدت 5 دقیقه داخل کباب پز که قبلاً حرارت آن را بالا برده اید، بگذارید. در این مدت سیخ های کباب را چند نوبت زیر و رور کنید تا قطعات ماهی کاملاً رنگ طلائی پیدا کند. این غذا را می توانید با مقداری  برنج پخته شده (پلو) به کودک ارائه نمائید.

کباب چوبی  با گوشت گوساله (Beef skewers)

اگر گوشت گوساله را با محلول ترد کننده آغشته کنید، هم معطر و خوشمزه می شود و هم به راحتی جویده  می شود و کودک از خوردن آن لذت می برد. این نوع کباب را می توانید با سبزیجات یا بدون آن تهیه کنید.این غذا آهن، پروتئین، ویتامین های گروه B (از جمله ویتامین B12) و روی به بدن کودک می رساند.

مواد لازم : 200 گرم گوشت استیک گوسالة جوان که به مربع های کوچک بریده شده باشد، برای تهیة محلول  ترد کننده : یک قاشق روغن کنجد، یک عدد سیر پوست کنده و له شده، یک تکة 5/2 سانتی متری ریشة زنجبیل رنده شده و یک قاشق مربا خوری نشاستة ذرت.

روش تهیه : همة مواد به جز نشاستة ذرت را در ظرفی جادار بریزید و مخلوط کنید. گوشت را در مواد گذاشته و با آن آغشته کنید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در یخچال بماند تا ترد شود. سیخ های چوبی کباب را در آب خیس کنید و قطعات گوشن را داخل سیخ ها کنید.  کباب پز را روشن کنید و در درجه حرارت بالا قرار دهید. سیخ های کباب را می توانید در کباب پز یا روی آتش به مدت 4 تا 5 دقیقه، هر طرف آن را حرارت دهید تا کاملاً پخته شود. از سوی دیگر پودر ذرت را با یک قاشق از محلول رد کننده  مخلوط و به بقیة محلول اضافه کنید و به مدت دو دقیقه حرارت دهید تا سفت شود. از این سس به عنوان سس کباب استفاده نمائید. به کودک یاد دهید که قطعات کباب را از سیخ ها در آورده و داخل سس بزند و بخورد.

لازالیا با گوشت گوساله یا گوسفند (Beef or lamb lasagna)

کودکان، بلکه همة افراد خانواده می توانند این غذا را بخورند و از آن لذت ببرند. این غذای دارای بتا کاروتن، کلسیم، آهن، پتاسیم، ویتامین هایE,C,B و روی می باشد.

مواد لازم : 400 گرم گوشت بدون چربی کاملاً چرخ  شدة گوساله یا گوسفند، یک فنجان آبگوشت که قبلاً تهیه شده است، یک فنجان گوجه فرنگی خرد شده، یک عدد پیاز پوست کنده و خرد شده، یک عدد هویج خرد شده، یک عدد سیر پوست کنده و له شده، یک قاشق غذا خوری جعفری و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون. برای تهیة سس سفید : 3 قاشق کره، 1.3 فنجان  آرد، 1.2فنجان شیر، 9 عدد برگه های لازانیا و 1.3 فنجان پنیر سفت لازانیا و نمک و فلفل.

روش تهیه : روغن زیتون را در یک  ماهی تابه کمی حرارت دهید، سپس پیاز و هویج و کرفس را اضافه کنید و به مدت 3 تا 4 دقیقه هم بزنید تا سرخ شود. پس از آن گوشت و سیر را اضافه کنید و بپزید تا گوشت کاملاً رنگ قهوه ای  پیدا کند. آبگوشتی را که از قبل تهیه کرده اید، 3 تا 4 دقیقه حرارت دهید تا به جوش آید، سپس گوجه فرنگی و جعفری و نمک و فلفل  به آن اضافه کنید و بجوشانید تا آب آن تمام شود.

برای تهیه سس سفید ابتدا کره را در یک  قابلمه حرارت دهید تا آب شود، سپس آرد را به آن اضافه نمائید و به مدت یک دقیقة دیگر حرارت دهید و هم بزنید. سپس شیر را به آن اضافه کنید تا به حوش آید. اجاق را خاموش کنید تا مخلوط سرد شود و نمک و فلفل را به آن اضافه نمائید.

کف ظرف کریستالی را که برای پختن لازانیا در نظر گرفته اید، با سس سفید چرب کنید و سه عدد برگ  لازانیا کف ظرف قرار دهید، سپس یک ورقه از گوشت تهیه شده را روی آن پهن کنید و یک ورقه سس سفید روی آن بریزید و یک برگ دیگر لازانیا روی آن قرار دهید. به همین ترتیب چند لایة دیگر روی هم قرار دهید و پنیر سفت لازانیا را روی آن بریزید. فر را از قبل گرم کنید و ظرف محتوی لازانیا را در آن قرار دهید. لازانیا را به مدت 30 دقیقه حرارت دهید تا رنگ قهوه ای  به خود بگیرد و کمی برجسته شود.

غذای ماهی و چیپس تهیه شده در فر (Fish and oven backed chips)

 این غذا را کودکان دوست دارند، مخصوصاً برای مواقعی که جشن تولد یا گرد هم آیی کودکان برپا می گردد، بسیار مناسب است. این غذا پروتئین، پتاسیم، ویتامین های گروه B، ویتامین C و E به کودک می رساند.

مواد لازم : 250 گرم فیلة ماهی که به قطعات باریک بریده شده باشد، 300 گرم سیب زمینی متوسط کاملاً شسته شده، یک و نیم قاشق روغن زیتون، نصف فنجان آرد، چهار فنجان بر شتوک، یک عدد تخم مرغ و روغن مایع برای سخن کردن.

روش تهیه : برای تهیة چیپس، سیب زمینی ها را از طول دو نصف کنید، سپس به قطعات باریک ببرید و با روغن داخل ظرفی بریزید و نمک و فلفل به آن اضافه نمائید تا کاملاً آغشته گردد. سپس سیب زمینی های آغشته به روغن و نمک و فلفل را در ظرف سرخ کن بریزید و داخل فر که قبلاً گرم شده است به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا سطح خارجی سیب زمینی ها کاملاً ترد و داخل آنها نرم شود.

برای تهیة ماهی : آرد را در یک بشقاب، پهن کنید و کمی نمک و فلفل به آن اضافه نمائید. بر شتوک ها را خرد کنید و در بشقاب دیگر بریزید. سپس هر یک از تکه های ماهی را ابتدا در آرد بچرخانید، بعد داخل تخم مرغ نمائید و سرانجام روی بر شتوک بغلتانید. روغن مایع را در یک ماهی تابه بریزید و قطعات ماهی را به مدت 2 تا3 دقیقه (هر دو طرف آن را) سرخ کنید. این غذا را می توانید در جشن ها و مهمانی ها نیز تهیه کنید. در این صورت، کاغذ کادوئی یا روزنامه را به شکل قیف در آورید و ماهی و چیپس را داخل آن بریزید و به کودکان ارائه نمائید 

 

 

منبع:   مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار