موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
6171
۳۱ خرداد ۱۳۹۵

نقد کارتون لاکپشت های نینجا

سازندگان این کارتون در تمام قسمت‌های این مجموعه ضمن روایت داستان به مخاطب نهیب می‌زنند که توانایی و قدرت لاک‌پشت‌ها نتیجه‌ تلاش و سختکوشی آنها در راه یادگیری فنون جنگی و دفاعی است و نه خدادادی بودن استعداد یا خیالی و اغراق‌آمیز بودن آن. این یکی از نکات مهم و آموزنده‌ این مجموعه است.

به گزارش کودک پرس  فرمول اصلی این نوع انیمیشن‌ها در واقع قدرت و توانایی در کنار جوانمردی و از خودگذشتگی است و از آنجا که جمع این صفات و ویژگی‌ها به صورت همزمان در یک شخص دشوار است، شخصیت‌های این نوع پویانمایی‌ها در بین مخاطبان، محبوب و دست‌نیافتنی می‌شوند. اما تفاوت عمده لاک‌پشت‌های نینجا با دیگر شخصیت‌های هم‌تیپ خود، اکتسابی بودن توانایی‌های آنهاست. سازندگان در تمام قسمت‌های این مجموعه ضمن روایت داستان به مخاطب نهیب می‌زنند که توانایی و قدرت لاک‌پشت‌ها نتیجه‌ تلاش و سختکوشی آنها در راه یادگیری فنون جنگی و دفاعی است و نه خدادادی بودن استعداد یا خیالی و اغراق‌آمیز بودن آن. این یکی از نکات مهم و آموزنده‌ این مجموعه است.

برخلاف لاک‌پشت‌های نینجا نمونه‌های دیگر این نوع انیمیشن تاکید بسیاری بر خاص بودن و محدود بودن توانایی‌ها به شخصیت اصلی خود دارند. علاوه بر آن، این سوپرشخصیت‌ها عموما مجهز به سلاح و لوازم خاصی هستند که در اختیار هیچ ‌کس غیر از خود آنها نیست. بنابراین درونمایه‌ اصلی این مجموعه‌ها ـ که آمیزه قدرت بااخلاق است ـ به شکلی نادرست تصویر شده است؛ چراکه در این نگاه بخصوص تنها قدرت‌های خیالی و انسان‌های غیرواقعی هستند که نیاز به اخلاق دارند نه دیگران؛ حال آن‌که هر قدرتی در هر مراتبی که باشد نیازمند کنترل اخلاقی است. همچنین این شخصیت‌های فراطبیعی فاصله‌ زیادی با دنیای واقعی مخاطب دارند، بنابراین ناخودآگاه در ذهن مخاطب اخلاق و جوانمردی نیز از دنیای واقعی فاصله می‌گیرد.

در لاک‌پشت‌های نینجا شخصیت‌ استاد اسپلینتر، موش کوچک پیری است که روزی حیوان خانگی استاد بزرگی بوده است. این موش کوچک با نگاه کردن به تمرینات رزمی و آموختن فنون دفاعی، رفته‌رفته خود به مرحله‌ استادی رسیده است و حالا لاک‌پشت‌ها که دست‌آموخته‌های او هستند، احترام خاصی برای او قائلند و او نیز تمام سعی خود را برای تربیت جسم و روح لاک‌پشت‌ها به کار می‌گیرد. تاکید بسیار اسپلینتر (استاد) به لئوناردو (لاک‌پشتی که به شمشیرهای فولادی‌اش بسیار متکی است) مبنی بر این‌که «سلاح، تنها به خوبی کسی است که با آن می‌جنگد» موید این نکته است که تربیت سنتی شرقی همواره بر مبنای اخلاق بوده و این ویژگی در اکثر آثار برخاسته از فرهنگ این اقوام دیده می‌شود. سامورایی‌های ژاپنی یا پهلوانان ایرانی، آن زمان محبوب و جاویدان می‌شدند که در کنار تلاش برای کسب قدرت، به آموزه‌های اخلاقی هم توجه نشان می‌دادند. حال آن‌که در نمونه‌های غربی، قدرت فراطبیعی و برتر حرف اول را می‌زند. پیداست که برای مخاطب کودک آموزه‌های مبتنی بر اخلاق تاثیر تربیتی بیشتری نسبت به آموزه‌های مبتنی بر قدرت صرف دارد. بنابراین می‌توان وجه مضمونی و محتوایی انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجا را یکی از نقاط قوت این مجموعه به شمار آورد.
نکته‌ جالب دیگر در انیمیشن لاک‌پشت‌های نینجا شخصیت‌های آن است. لاک‌پشت در نظر همگان به عنوان حیوانی کم‌تحرک و غیرچابک شناخته‌ می‌شود و موش هم موجودی ضعیف و آسیب‌پذیر شمرده می‌شود. حال آن‌که در این مجموعه کاملا عکس این موارد صادق است. این نکته‌ ظریف در طراحی شخصیت‌ها بسیار قابل توجه است. لاک‌پشت‌ها با وجود طبیعتشان با تلاش و سختکوشی توانسته‌اند سرعت و توانایی یک جنگجو را کسب کنند. موش کوچک داستان یا همان استاد اسپلینتر نیز با تلاش فکری و جسمی توانسته بر ضعف‌های طبیعی خود غلبه کند و به مقام استادی در هنرهای رزمی نائل آید. این انتخاب شخصیت‌ها بیانگر آن است که هر کس با هر توان و استعداد می‌تواند موفق باشد و تنها وسیله رسیدن به این موفقیت تلاش خود اوست نه وسایل و تجهیزاتی که در اختیار دارد.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار