5993
۲۹ خرداد ۱۳۹۵

تغذیه در کودکان مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه  چیست؟ بیماری مزمن کلیه، به هر نوع بیماری اطلاق می گردد که منجر می شود کلیه ها به مرور زمان عملکرد طبیعی  خود را از دست بدهند. در مراحل ابتدایی این بیماری، کلیه ها هنوز قادر به کار کردن هستند و تنها مشکلی که وجود دارد این است که آنها دیگر به خوبی کلیه های سالم کار نمی کنند.

به گزارش کودک پرس  تغذیه در کودکان مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی:

 

از آنجایی که کاهش عملکرد کلیه ها به آرامی و با گذشت زمان اتفاق می افتاد ، بدن کودک ممکن است بدون نشان دادن هیچ گونه تغییری در عملکردش با این شرایط سازگار گردد. اما با گذشت زمان تغییرات کوچکی نظیر یک افزایش جزئی در میزان فسفر خون کودک ممکن است اتفاق بیافتد و سطح فسفر به میزان نا سالم برسد.

با پیشرفت بیماری کودک ممکن است علائم شدید بیماری مزمن کلیه، مانند استخوان های ضعیف، فقدان اشتها، فقدان انرژی و رشد  آهسته استخوان ها را نشان دهد.

چرا تغذیه برای کودکان مبتلا به نارسایی مزمن کلیه دارای اهمیت است؟

می توان با تغذیه سالم از بروز مشکلاتی و تاثیراتی که بیماری مزمن کلیه بر روی سلامت فرد می گذارد جلوگیری کرد و یا آنها را به تاخیر انداخت.

همه کودکان به تغذیه سالم نیاز دارند، اما یادگیری نحوه تغذیه سالم برای والدینی که کودک مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی دارد کاملا حیاتی است، زیرا رژیم غذایی کودک می تواند به نوبه خود عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد و کلیه ها نیز قطعا  سلامت و رشد کودک را تحت تاثیر قرار می دهند.

کلیه ها فعالیت های بسیاری را انجام می دهند تا عملکرد بدن را در حالت مناسب نگاه دارند، آنها آب اضافی و زائد را از خون می گیرند و ادرار را تشکیل می دهند.

کلیه ها  همچنین تعادل نمک های سدیم، پتاسیم، کلسیم و فسفری را که در خون به گردش در می اید را تنظیم می کنند.

چرا انرژی برای کودکان مبتلا به این بیماری حائز اهمیت است؟

همه افراد برای فعالیت کردن و رشد کردن به انرژی  که از مصرف مواد غذایی به دست می آورند نیاز دارند، اما کودکان مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است به علت کمبود اشتها از غذا خوردن، اجتناب نمایند. کمبود دریافت انرژی می تواند به کاهش فعالیت کودک، رشد کم و در نهایت کم شدن مقاومت او در برابر عفونت ها منجر شود.

رشد کودک با مقایسه قد و وزن او با  نمودار پایش رشد سنجیده می شود که محدوده طبیعی رشد او در مقایسه با رشدی که باید در این سن و سال داشته باشد را نشان می دهد.

انرژی که کودک از طریق مواد غذایی دریافت می کند با توجه  به سن و قد وزن او تغییر می کند. مقدار انرژی که بدن از طریق رژیم غذایی به دست می آورد، از طریق محاسبه میزان کالری که با مصرف غذا به دست می آید، سنجیده می شود. تیم مراقبت از سلامت می توانند، میزان کالری که کودک به صورت روزانه باید دریافت کند را تعیین نمایند. در صورتی که رشد کودک خوب نباشد، این تیم می تواند راه هایی امن و سالم را برای افزودن کالری به رژیم غذایی کودک، پیشنهاد دهد.

 

 

منبع:   بنیاد امور بیماری های خاص

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار