موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/دسته بندی نشده
5867
۲۹ شهریور ۱۳۹۵

لزوم آموزش مهارت تفکر به کودکان

محمد متین رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه گفت: امروز تنها یک دستگاه اجرایی به نام آموزش و پرورش متولی تربیت نیست و مهارت تفکر باید به کودکان آموزش داده شود.

به گزارش کودک پرس  محمد متین در همایش اولیای دانش‌آموزان کلاس اولی در سمنان که با حضور مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی این اداره و شمار زیادی از خانواده‌های دانش‌آموزان کلاس اولی در این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: تنها یک نهاد همچون آموزش و پرورش متولی تربیت نیست و همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی و دولتی وظیفه تربیت‌آموزی را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: تربیت کار سختی نیست؛ اما ظرافت‌های خاصی دارد که باید بدان توجه داشت. عمده خانواده‌ها امروز به کودکان خود نگاه بردگی دارند و خواسته‌ها، پوشش‌های مقبول و فعالیت‌های مورد علاقه خود را به آنها تحمیل می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: والدین در برهه کنونی در بسیاری از مسائل شخصی کودکان نظر می‌دهند و به نوعی، در حال پرورش برده هستند و انتظارات تحقق‌نیافته خود را می‌خواهند در کودک بگنجانند.

متین اظهار داشت: در برخی موارد نیز شاهد پدیده کودک‌سالاری در خانواده‌ها هستیم؛ گرچه در احادیث و روایات آمده که کودک فرمانرواست و امر و نهی می‌کند و باید به این موارد توجه داشت؛ اما خانواده باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که مدیریت خوب خود بر کودک را نیز از دست ندهد.

وی گفت: خانواده‌ها امروز باید بدانند که همه انسان‌ها ظرفیت انجام همه نوع کاری را دارند ولی به شیوه‌هایی نیاز داریم تا بتوانیم این توانمندی‌ها را شکوفا سازیم.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: اطلاعات کودکان و نوجوانان امروز افزایش پیدا کرده است و به طرق مختلف، این اطلاعات انتقال داده می‌ شود و باید بدانیم که چگونه این اطلاعات پرحجم را کنترل و هدایت کنیم.

متین در ادامه بیان داشت: یکی از ویژگی‌های کودکان این است که یادگیری را به طور کلی دریافت می‌کنند و با دیدن تصویر یا مطلبی، به سرعت آن را یاد می‌گیرند؛ اما قدرت پردازش آنها کم است.

وی گفت: به تعبیری، کودکان اطلاعات زیادی دارند که نمی‌توانند همه آنها را به خوبی پردازش کنند و خانواده‌ها نباید در چنین شرایط به سرعت بگویند فرزند من تیزهوش است؛ چراکه این امر انتظارات را از کودک افزایش می‌دهد و این ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی شود

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه افزود: امروز باید مهارت فکر کردن به دانش‌آموزان و کودکان آموزش داده شود و خانواده‌ها وظیفه دارند در این حوزه ورود کنند.

منبع:    فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار