موقعیت فعلی شما : خانه/کودک و تکنولوژی/مقالات
5847
۲۸ خرداد ۱۳۹۵

کودک و اینترنت، پیشنهادات و آموزش هایی که لازم است

امروزه آموزش کودکان در مدارس با اینترنت عجین شده و همچنین اینترنت در سایر بخش های زندگی کودکان به دلیل گسترش تکنولوژی وارد شده است. نکاتی که در ذیل می آوریم مواردی است که رعایت آن ها پیشنهاد می شود.
به گزارش کودک پرس  از کودکانتان در آشنایی با تکنولوژی عقب نمانید
یکی از مشکلات جدی پدرها و مادرها عدم آشنایی با تکنولوژی هایی است که کودکان با آن درگیرند، این عدم آشنایی سبب می شود که والدین نتوانند کنترل کافی و نظارت مناسب را برکودکان داشته باشند. برای این کار کتاب های مختلفی وجود دارد. همچنین گاهی می توانید از خود فرزندتان بخواهید که به شما آموزش استفاده از اینترنت را بدهد، مثلا می توانید انجام کارهای اداریتان را برای یادگیری بهانه کنید و یا مادران می توانند آموزش آشپزی و یا حتی آشنایی با مدل های جدید لباس را بهانه نمایند. از برنامه های آموزشی تلویزیون و خصوصا شبکه آموزش درباره رایانه و اینترنت غافل نشوید.
مانع از ورود تکنولوژی به خانه نشوید
سعی کنید حضور کودکان در کافی نت ها را به حداقل برسانید. به هیچ عنوان به طور سلبی با ورود تکنولوژی به خانه مخالفت نکنید بلکه هوشمندانه آن را وارد خانه نمایید و تحت کنترل در آورید. چرا که این مخالفت شما سبب عدم دسترسی نمی گردد بلکه موجب مراجعه کودکان به جایی غیر از خانه می شود. خروج کودک از خانه و حضور در اماکنی نظیر کافی نت ها، کنترل و نظارت شما را بسیار بیشتر پایین می آورد.
چینش را به گونه ای قرار دهید که بتوانید مانیتور را ببینید
دکور منزل و نحوه قرار دادن مانیتور به گونه ای تعبیه کنید که برآن نظارت داشته باشید و آن را در اتاق و دور از چشم نگذارید. مثلا مانیتور را روبروی ورودی اتاق فرزندتان بگذارید .
آموزش های دینی و همچنین تکنولوژیک را جدی بگیرید
در حالی که به کودکانتان مسائل دینی را با محوریت رفتار گرایی آموزش می دهید، او را برای ورود به سایت های مفید و آموزشی راهنمایی کنید. حتما از روحانیونی که به اینترنت آشنا هستند کمک بگیرید چرا که آن ها هم در زمینه تکنولوژی آشنا هستند و هم در زمینه آموزش مسائل دینی می توانند به شما کمک نمایند. برای این کار می توانید از کتاب های آموزشی و معرفی سایت ها و وبلاگ ها بهره بگیرید و آن ها را به وی هدیه دهید.از طریق دوستانتان سایت های مفید را بپرسید و در کنار او برای مدتی به وبگردی در آن سایت ها بپردازید و همچنین از او بخواهید سایت هایی که می بیند را به شما نشان بدهد.
با افزودن سایت های مخصوص کودکان در لیستFavorites برایشان یک محیط آنلاین شخصی ایجاد نمایید.
از موتورهای جستجوی مخصوص کودکان مانند MSN Kids Search برای جستجوی موارد مورد نیاز استفاده کنید.
ابزار فیلتر سازی اینترنت را مورد توجه قرار دهید.MSN Premium’s Parental Controls می تواند راهگشا باشد.
یکی دیگر از ابزارهای مفید و کارآمد برای کنترل دسترسی فرزندان به اینترنت، نرم افزار قدرتمند iNet Protector است. استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است و با امکاناتی که در اختیار می گذارد، نظارت و کنترل هوشمندانه را فراهم می کند.
به کمک ابزار پیشگیری از بروز پاپ آپ از کودک حمایت کنید. اکثر نمونه های ویندوز XPبروز شده، حاوی این قابلیت هستند. تولبار MSN هم می تواند کمک کند.
البته به خاطر داشته باشید که نصب برنامه‌های فیلترینگ و بلوکه کردن تنها بخشی از طرح امنیتی اینترنت در خانه شما محسوب می شود. وجود آنها نباید باعث شود تا شما نگران و مراقب کودک خود نباشید.
ضمنا برای استفاده از اینترنت قراردادی بین خود و فرزندتان داشته باشید و البته حریم خصوصی وی را محترم شمارید.
با توجه به نکات بالا به گونه ای برخورد نکنید که کودک حس کند در حال کنترل است.
منبع:    مهدپرتال
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار