موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
5813
۲۸ خرداد ۱۳۹۵

متفورمین و کاهش وزن در کودکان مبتلا به اتیسم

بر اساس مقاله منتشر شده در ژورنال روانشناسی JAMA ، مصرف داروی دیابت متفورمین هیدروکلراید (metformin hydrochloride) با کاهش وزن در کودکان و نوجوانانی مبتلا به طیف اختلال اتیسم که برای کاهش علائم تحریک پذیری و بی قراری از این دارو استفاده می کنند، ارتباط دارد.

به گزارش کودک پرس  داروهای جدید ضد روان پریشی جدید به نام ریسپریدون (Risperidone) و آریپیپرازول (aripiprazole) تنها داروی مورد تائید سازمان غذا و دارو برای درمان طیف اختلال اتیسم (ASD) است.  در حالیک ه این داروها علائم تحریک پذیری و بی قراری را در کودکان مبتلا به اتیسم بهبود می بخشند، منجر به اضافه وزن در این افراد نیز می شوند و با گذشت زمان، می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. مصرف داروی متفورمین در بزرگسالان می تواند منجر به توقف اضافه وزن یا کاهش وزن مرتبط با داروهای ضد روان پریشی گردد.

دکتر اودوکیا آناگنوستو (Evdokia Anagnostou) از بیمارستان توانبخشی کودکان و نوجوانان بلورویو (Bloorview) در تورنتو، کانادا و همکارانش اثر داروی متفورمین در افزایش وزن در کودکان و نوجوانان مبتلا به طیف اختلال اتیسم را به مدت ۱۶ هفته مورد بررسی قرار دادند.

در این آزمایش ۶۱ نفر با متوسط سنی ۱۳ سال دو بار در روز داروی متفورمین یا دارونما استفاده کردند. هدف اصلی این مطالعه بررسی تغییر  شاخص توده بدنی (BMI ) پس از ۱۶ هفته درمان بود. محققان همچنین سایر متغیرهای مربوط به متابولیسم و همچنین میزان مقاومت بدن را نیز ارزیابی کردند.

بر اساس نتایج بدست آمده، مصرف متفورمین در ۱۶ هفته اثر بهتری از دارونماها در مقابله با چاقی ناشی از مصرف داروهای ضد روان پریشی دارد.

بر اساس نتایج بدست آمده، از ۲۸ نفری که درمان با متفورمین را شروع کردند، ۳ نفر  (۱۱درصد) به میزان ۸ تا ۹ درصد کاهش در BMI داشتند. شرکت کنندگان دیگر حداکثر ۵ درصد کاهش در شاخص توده بدنی در طی ۱۶ هفته را تجربه کردند. تفاوت قابل توجهی در  متغییرهای متابولیسمی گزارش نشد.

بطور کلی مقاومت به داروی متفورمین در بیماران خوب بود ، اگرچه بعضی از بیماران  در روزهای درمان با دوز بالای دارو عوارض گوارشی را تجربه کردند. از محدودیت های این مطالعه می توان به کوچک بودن گروه مورد مطالعه و زمان کوتاه آزمایش برای ارزیابی بهبودی اولیه، اشاره کرد.

این مطالعه می تواند برای کودکانی که از داروهای ضد روان پریش برای درمان بی قراری و تنش های روحی استفاده می کنند و دچار مشکل اضافه وزن هستند، مفید باشد.

 

منبع:   بنیاد امور بیماری های خاص

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار