موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
563
۱۷ مرداد ۱۳۹۵

واسپاری ممیزی به ناشران درخواست‌دهنده برای حوزه ادبیات کودک و نوجوان به صورت گام به گام

سید عباس صالحی: بحث تخصیص ممیزی به ناشران با این منطق اتفاق افتاد که در حین حفظ مقررات و مصوبات بالادستی که برای وزارتخاجه ارشاد و حوزه ممیزی حاکم است با گسترش تفویض ها به تمرکززدایی برسیم.

به گزارش کودک پرس سید عباس صالحی در جریان دیدار هفتگی با اهالی قلم و نشر در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر سرانجام واسپاری ممیزی به ناشران و اینکه چرا دست کتاب‌های عمومی و ادبیات در آخرین مرحله گنجانده شده، گفت: همان‌طور که در گفت‌وگوهای پیشین هم مطرح شد بحث تخصیص میمزی به ناشران با این منطق اتفاق افتاد که در حین حفظ مقررات و مصوبات بالادستی که برای وزارتخاجه ارشاد و حوزه ممیزی حاکم است با گسترش تفویض ها به تمرکززدایی برسیم.

وی ادامه داد: تفویض اختیار صدور مجوز به استان‌ها که تاکنون 10 استان را شامل می‌شود نیز با همین نگاه صورت گرفته است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: در واقع می‌خواهیم همان‌طور که در تهران از وجود برسان و کارشناسان برای ارزیابی کتاب‌ها استفاده می‌کنیم از مراکز استان‌ها به سراسر کشور نیز با حفظ مقررات بالادستی کارشناسان و متخصصان امکان اعلام نظر داشته باشند. مشابه این اتفاق برای تفویض اختیار به برخی ناشران با سابقه و حرفه‌ای نیز دنبال شد، ناشرانی که بیش از چند دهه به صورت حرفه‌ای و با هیات علمی مشخص کار می‌کنند. این ناشران می‌تواند در صورت تقاضای خود و بعد از بررسی اسامی هیات علمی از سوی هیات نظارت در ضوابط نشر وظیفه چاپ و صدور مجوز را متقبل شوند.

وی تاکید کرد: این مکانیسم در فرایند جدید انتخابی است و هیچ تحلیلی در کار نخواهد بود. ناشران با علاقه و انتخاب خود در این رویه وارد می‌شوند و در غیر این صورت می‌توانند براساس همان مسیر قبلی به فعالیت خود ادامه دهند و به هیچ مشکلی برنمی‌خورند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در توضیح روند واگذاری بحث ممیزی به ناشران حوزه های مختلف از جمله ادبیات و کودک نوجوان یادآور شد: آیین‌نامه مذکور در حال حاضر حکم یک دستورالعمل را دارد که مکانیزم اجرایی طرح محسوب می‌شود. در این مکانیزم چون دغدغه‌ای وجود داشت که با گسترش و تکثر ناشرانی که درخواست تقبل وظیفه ممیزی را دارند وحدت رویه با اختلال مواجه شود تفویض ممیزی به حوزه‌های مختلف در چند مرحله و رویه زمانی متفاوت انجام شود.

صالحی متذکر شد: طبعا ناشران دانشگاهی و آموزشی کمتر دغدغه را در این حوزه داریم و در مرحله اول کار با تفویض اختیار با این دسته از ناشران آغاز می شود اما این بدان معنی نیست که مراحل سوم و چهارم و ورود ناشران ادبیات و کودکان و نوجوان به طرح تاخیر طولانی اتفاق بیفتد. در حقیقت این زمان‌بندی و حفظ فاصله زمانی در روند اجرایی برای تصمیم حفظ وحدت رویه است تا در هر مرحله‌ای از یکسان بودن اجرای طرح اطمنان حاصل کنیم.

وی همچنین درباره آمار سرانه کشور اظهار داشت: تاکنون آمارهای متنوعی با رویکردهای متفاوت و گوناگون از میزان سرانه مطالعه در کشور جمع آوری شده  که به دلیل یکسان نبودن نگاه‌ها و فاکتورهای در نظر گرفته شده چندان قابل اتکا نیستند اما معاونت فرهنگی و وزارت ارشاد در حال جمع آوری و برابر به آماری دقیقی از میزان سرانه مطالعه در کشور است که به زودی اعلام می‌شود.

معاون وزیر ارشاد در توضیح شرایط انتخاب کتاب‌های ایرانی برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت آلمان نیز بیان کرد: وزارت ارشاد برای مجوزهای نشری که صادر می‌کند اعتبار داخلی و خارجی قائل است و کتاب‌هایی که مجوز دارند اجازه شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را خواهند داشت، البته ممکن است مجموع مدیریتی با در نظر گرفتن شرایط بازار جهانی و استانداردهای مورد نیاز برای هر نمایشگاه گزینش و انتخاب‌هایی از بین کتاب‌های منتشر در کشور داشته باشیم.

او در پایان آخرین آمار مربوط به طرح تابستانه کتاب را ارایه کرد و گفت: در مدت برپایی تابستانه کتاب 9 میلیارد و 21 میلیون تومان کتاب فروش رفته که نسبت به فروش 4 میلیارد و 370 میلیون تومانی طرح عیدانه کتاب حدود 106 درصد افزایش داشته است. همچنین در این طرح یک میلیارد و 726 میلیون تومان اعتبار گذاشته شد که 98 درصد بیشتر از اعتبار 874 میلیونی عیدانه کتاب است تعداد کتابفروشی‌های فعال در طرح تابستانه کتاب نیز به 589 کتابفروشی رسید که 519 از آنها به صورت مستمر در این طرح فعال بودند. همچنین 201 هزار و 616 نفر در طرح عیدانه کتاب اقدام به خرید کتاب کردند در میان کتابفروشی‌ها مراکز استان‌ها به 455 کتابفروشی و شهرستان‌ها با 134 کتابفروشی شرکت داشتند. سه استان برتر میزان فروش در طرح تابستانه کتاب نیز استان‌های اصفهان با یک میلیارد و 400 میلیون تومان فروش، تهران با یک میلیارد و 350 میلیون تومان فروش و خراسان جنوبی با 920 میلیون تومان فروش معرفی شدند. طی برگزاری طرح نیز ارزیابی حضوری انجام شد و تسویه‌حساب با ناشران فعال در این طرح تا دو هفته دیگر انجام می‌شود.

محمد یراقچی مدیر نشر کتاب پنجره نیز در این جلسه در توضیح کوتاهی درباره فعالیت کتابفروش پنجره گفت: از خرداد 1369 نزدیک به 27 سال است در حوزه کتاب و نشر فعالیت می‌کنیم و این کتابفروشی به خصوص در دهه‌های 70 و 80 یکی از پاتوق‌های اصلی کتابخوانان بود. البته امروز ما هم مثل سایر همکاران با بحران کتاب روبرو هستیم. 17-18 سال است کنار فعالیت کتابفروشی کار نشر را هم دنبال می‌کنیم که بیشتر فروش کتاب‌ها در بخش عمومی است. کتابفروشی ما تنها کتاب‌های عمومی و ادبیات و شعر را ارایه می‌دهد.

 

منبع:   ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار