5556
۲۷ شهریور ۱۳۹۵

یک کودک اتریشی بخاطر انتشار عکسهایش در فضای مجازی از والدینش شکایت کرد

یک دختر اتریشی به محض رسیدن به سن قانونی از والدین‌اش به علت انتشار عکس‌های او در فیس‌بوک شکایت کرد.او انتشار این عکس‌ها را "شرم‌آور" و نقض حریم شخصی خود خوانده است.

به گزارش خبرنگارکودک پرس  این دختر که نامش بنا بر قوانین اتریش فاش نشده، درباره والدین خود به یکی از روزنامه‌های این کشور گفته است:«هیچ حد و مرز و هیچ شرمی نداشته‌اند. برایشان مهم نبوده است من در توالت نشسته‌ام یا برهنه روی تخت سفری دراز کشیده‌ام، هر لحظه‌ی زندگی من عکاسی و منتشر شده است.»

بنا بر گزارش‌ها این دختر بارها از والدین خود خواسته بیش از ۵۰۰ عکسی را که از او در طول دوران کودکی‌اش گرفته و در صفحات فیس‌بوک‌شان منتشر کرده‌اند حذف کنند اما آن‌ها تا کنون این در خواست را رد کرده‌اند. از همین رو این دختر به محض رسیدن به ۱۸ سالگی در اقدامی که نخستین نمونه از آن در سطح جهان محسوب می‌شود از والدین خود به علت انتشار عکس‌هایش در کودکی شکایت کرده است.

دادگاه والدین این دختر قرار است تا دو ماه آینده در نوامبر امسال برگزار شود و وکیل او می‌گوید که این دختر شانس زیادی برای برنده شدن در دادگاه دارد. وکیل این دختر همچنین می‌گوید که از دادگاه خواهد خواست جدا از حذف عکس‌ها، جریمه نقدی هم برای والدین در نظر بگیرند.

این دختر اتریشی تنها یک نمونه از کودکانی است که روزانه عکس‌ها و ویدیوهایشان از سوی اقوام و در اکثر موارد والدین‌شان در شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین منتشر می‌شود. والدین امروز که از هم‌نسلان اینترنت هستند، اکثرا شانس آن را داشته‌اند که خود نقش موثری در ساخت زندگی آن‌لاین‌شان داشته باشند، با این‌همه آن‌ها عموما این شانس را از کودکان خود دریغ می‌کنند.

گشت و گذاری کوتاه در فیس‌بوک و اینستاگرام، کاربر را به راحتی به صفحاتی می‌کشاند که والدین عکس یا ویدیوی کودکان خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند. بیش‌تر این کودکان که تصاویرشان در موقعیت‌هایی خصوصی، برای مثال در حال خواب یا در وان حمام در دسترس عموم قرار می‌گیرد، به دلیل سن کم هیچ دخالتی در این روند نداشته‌اند. از همین رو در طول سال‌های گذشته فعالان حقوق کودک دائما درباره نقض حریم شخصی کودکان در عصر اینترنت از طریق انتشار تصاویرشان در شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین هشدار داده‌اند.

بر اساس تحقیقی که اخیرا در بریتانیا انجام شده مشخص شده است که یک پدر یا مادر به طور متوسط هزار و ۴۹۸ عکس از کودک خود تنها تا وقتی او به سن پنج سالگی برسد منتشر می‌کند. بر اساس همین تحقیق ۸۵ درصد والدین تنظیمات حریم شخصی فیس‌بوک خود را تنظیم نکرده‌اند و ۷۹ درصد آن‌ها به اشتباه می‌پندارند که غریبه‌ها نمی‌توانند عکس‌ها را ببینند. بر اساس تحقیق دیگری، کم‌تر از یک دوم والدین نمی‌دانند که عکس‌های منتشر شده، اغلب اطلاعاتی نظیر محل گرفته شدن عکس را نیز در بردارد.

اگرچه بسیاری هشدار می‌دهند که والدین از طریق انتشار عکس‌های کودکان آن‌ها را در معرض دسترسی پدوفیل‌ها (بچه خواهی) قرار می‌دهند اما بسیاری نیز دلایل متعدد دیگری را برای خودداری از انتشار عکس کودکان برمی‌شمرند.  در فرانسه که سختگیرانه‌ترین قوانین را در این ارتباط دارد، مسئولان به والدین نسبت به انتشار تصاویر خصوصی کودکان هشدار داده و گفته‌اند که این اقدام می‌تواند آثار روانی همیشگی بر کودکان داشته باشد. بر اساس قوانین فرانسه، هر کسی، از جمله والدین، که بدون اجازه‌ی شخص، که می‌تواند حتی فرزندشان باشد، عکسی از او منتشر کنند به جریمه‌ای تا ۴۵ هزار یورو محکوم خواهند شد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار