5485
۲۵ شهریور ۱۳۹۵

اولین کتاب شعر کودکانه به زبان عربی رونمایی شد

اولین کتاب تالیفی در زمینه شعر کودکان به زبان عربی در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت مجموعه فرهنگی گرگیعان رونمایی شد.

به گزارش کودک پرس   کتاب “یا الابسه احلی فستان” (ای که زیباترین پیراهن را پوشیده ای) توسط خانم سمیه مشعشعی تالیف شده و در ۲۴ صفحه توسط انتشارات خوزستانی «الیما» عرضه شد. این کتاب شامل ۱۰ شعر کودکانه است که شش شعر از آنها با ادبیات شعبی و چهار شعر دیگر با ادبیات فصیح گفته شده است.

موضوع اشعار، کودکانه با درون مایه‌های اجتماعی است. نام اشعار شامل العنکبوت، بزونه بیت الجیران، لعبیتی، زعلانة و… ثبت شده اند. به گفته نویسنده کتاب، این اشعار برای گروه سنی ب مقطع دبستان تنظیم شده اند.

کتاب «یا الابسه احلی فستان» نوشته سمیه مشعشعی در دو هزار نسخه چاپ و به قیمت پنج هزار تومان مدتی است که وارد بازار شده است.

، پیش از این کتاب، کتابی با عنوان “هله یا رمانة” نوشته خانم فاطمه سجیراتی نیز به صورت جمع آوری اشعار کودکانه چاپ شده بود. برگزاری این مراسم را مجموعه فرهنگی هنری “گرگیعان” برعهده داشت.

در ابتدای مراسم رونمایی، سهام سجیراتی استاد دانشگاه در رشته هنر که پیش از این اشعار کودکانه کتاب “هله یا رمانه” را جمع آوری کرده بود گفت: زبان در هر فرهنگی یکی از مولفه های مهم آن فرهنگ است و همواره فرهنگ ها باید حافظ زبان خودشان باشند.

سجیراتی افزود: متاسفانه تا کنون بسیاری از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بسیاری از داستان و روایت و شعرها را با خودشان بردند و آثاری از آنها نماند. ما باید سعی کنیم چنین اشعاری را جمع آوری؛ مستند سازی و حفظ کنیم.

وی همچنین گفت: من 17 سال پیش توانستم بخشی از شعرهای پدربزرگ و مادربزرگانمان را ضبط و ثبت کنم اما این کافی نیست. خیلی خوشحالم که خانم مشعشعی در این زمینه گام برداشته و با حفظ و اهمیت به زبان مادری، اشعاری را برای کودکان تدوین و تالیف کرده است.

 

 

 

منبع:   عصرایران

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار