5476
۲۵ شهریور ۱۳۹۵

اجرایی شدن طرح غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها در خراسان‌رضوی

حمیدرضا پور‌یوسف مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از اول مهر ماه طرح غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها در مدارس خراسان رضوی اجرایی می‌شود.

به گزارش کودک پرس   حمیدرضا پور‌یوسف امروز در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی اظهار داشت: همزمان با پایان یافتن طرح آزمایشی غربالگری اختلالات ژنتیک در دانش‌آموزان تربت‌حیدریه و یکی از نواحی آموزش و پرورش مشهد، اجرای این طرح در 5 شهرستان بزرگ استان و در تمام نواحی مشهد از اول مهر آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک دانش‌آموزان تصریح کرد: همزمان با این طرح، دو طرح آموزش بلوغ و آموزش پیش از ازدواج نیز امسال توسط بهزیستی و با همکاری آموزش و پرورش در مدارس مشهد اجرایی می‌شود. طرح آموزش بلوغ و طرح آموزش پیش از ازدواج علاوه بر مشهد، به ترتیب در دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی نیز اجرایی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه طرح‌های غربالگری، کم‌هزینه‌ترین و قابل‌اعتماد‌ترین راه‌ برای پیشگیری از معلولیت‌ها هستند گفت: طرح‌های غربالگری اختلالات بینایی، اضطراب، شنوایی و ژنتیک، 4 برنامه‌ای است که خراسان‌رضوی در سطحی گسترده‌ و با بیش از 500 میلیون تومان اعتبار امسال به‌اجرا در می‌آورد.

وی عنوان کرد: با هزینه‌کرد این مبلغ از ورود صدها کودک معلول به جامعه جلوگیری شده که ارزش مالی آن به صدها میلیارد تومان می‌رسد. مشاوره‌ ژنتیک باید قبل از ازدواج صورت گیرد و از اولویت‌های بعدی مشاوره‌ ژنتیک، بعد از ازدواج، زمان بارداری، قبل از زایمان و بعد از تولد فرزند دارای اختلال است.

پوریوسف اظهار داشت: هزینه‌ پیشگیری از یک معلول سندرم داون به زحمت به یک میلیون تومان می‌رسد بنابراین اگر یک کودک با این معلولیت به دنیا بیاید ماهانه و در فصول مختلف زندگی بین یک تا سه میلیون برای خانواده و جامعه هزینه در بردارد.

مدیر‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 45 مورد از جنین‌هایی که امکان معلولیتشان بالای 99 درصد بود با مجوز شرعی سقط شدند و همزمان 45 هزار نفر از شهروندان از مشاوره‌ ژنتیک استفاده کردند. در همین زمینه 1500 نفر از افرادی که برای اطمینان از عدم معلولیت نیاز به آزمایش و بررسی‌های بیشتری داشتند از کمک‌های بلاعوض بهزیستی برای این اقدامات درمانی و تشخیصی استفاده کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی نیز در این مراسم گفت: وظیفه اصلی آموزش و پرورش تمرکز و تامین سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان بنابراین اجرای طرح‌های غربالگری در مدارس وظیفه است و در این راستا نهایت هماکاری را با بهزیستی خواهیم داشت.

علیرضا کاظمی اظهار داشت: بسیاری از خانواده‌ها درگیر آسیب اجتماعی هستند اما راهی برای درمانی آن نمی‌شناسند از این رو راه‌های پیشگیرانه، بهترین راه برای رهاشدن از بیماری‌ها، آسیب‌ها و مشکلات است.

وی افزود: آموزش و پرورش این آمادگی را دارد که طرح‌های غربالگری و پیشگیرانه را به تمام حوزه‌های سلامت گسترش دهد و از ظرفیت مدارس و جمعیت دانش‌آموزان و والدینشان به‌منظور اجرای هرچه بهتر این طرح‌ها استفاده کند.

 

 

منبع:    تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار