5389
۲۴ شهریور ۱۳۹۵

بیش از 200 میلیون کودک در جهان به رشد مغزی مطلوب نمی رسند

دکتر ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران اظهار کرد: بیش از 200 میلیون کودک در جهان، در اوایل زندگی خود به پتانسیل رشد مغزی مطلوب نمی‌رسند.

به گزارش کودک پرس  دکتر ویل پارکس در سومین کنگره بین المللی و شانزدهمین کنگره ملی اعصاب کودکان ایران در دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام این مطلب گفت: سرعتی که با آن مغز یک کودک از زمان تولد تا سه سالگی رشد می‌کند، بی نهایت حیرت آور بوده و این سرعتتحت تأثیر عوامل مختلف از جمله سلامت، تغذیه صحیح، مراقبت، خدمات، روابط کودک با والدین و مراقبان او و تعاملی که با اطرفیان خود دارد، است.

وی بیان کرد: کودکان محروم، از لحاظ خدمات بهداشتی و درمانی، روابط اجتماعی و از نظر مالی در سطح پایینی قرار دارند که در صورت مراقبت ضعیفمی‌تواند در عملکرد آنها در مدارس و همچنین آمار جرم و جنایت در آینده اثرگذار باشد.

وی اضافه کرد: مراقبت ناصحیح از یک کودک و مشکلات آنها مقطعی نیست، این مشکلات می‌تواند از این نسل به نسل دیگر منتقل شود.

وی با بیان اینکه  سال اول زندگی کودکان مرحله تکامل و دوره اصلی زندگی است، خاطر نشان کرد: مغز کودکان مهم ترین منبع یک کشور است و آنها می‌توانند در خلق و پایداری اقتصاد مقاومتی مؤثر باشند، همین کودکان در آینده باعث خودکفایی و پیشرفت کشور می‌شوند.

وی افزود: مراقبت از تکامل کودکان، در اواخر دهه 90 بخشی از اهداف WHO و یونیسف بوده است.

وی بیان کرد: تغذیه مناسب، تهیه پوشاک، توجه همراه با حساسیت و بازی های تعاملی والدین و همچنین پیوند و رابطه نزدیک با کودک می تواند به تکامل مغز وی کمک کند.

وی اضافه کرد: کودکانی که با مشکل کمبود وزن و معلولیت مواجه هستند، توجه بیشتری به ایجاد تعامل، ارتباط و پاسخگویی از طرف والدین و مراقبان دارند و این عمل موجب تحریک مغز و بهبود آن می‌شود.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت ایران در ارائه اصول مراقبت از کودکان، بقا و تکامل آن ها نقش مؤثری دارد.

رئیس انجمن اعصاب کودکان ایران نیز در این کنگره هدف از عبادت و عمل به احکام دین مبین اسلام را اخلاق اعلام کرد و افزود: اخلاق موضوع ویژه در تعالیم این دین محسوب می‌شود.

محمد غفرانی با یادآوری نمونه‌هایی از آیه‌های قرآن یادآور شد: قرآن و عترت برای اخلاق جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته است.

غفرانی، دنیا را گذرگاه آخرت اعلام و خاطرنشان کرد: انسان باید خودش را برای سفر جاودان آماده کند، چرا که انسان برای آخرت آفریده شده است.

وی همچنین با اشاره به لزوم رعایت اخلاق در پزشکی، گفت: هرگاه بیماری از ناتوانی خود در پرداخت حق معاینه حرفی بزند باید صدق گفتار او را پذیرفت.

ویفت: اگر از نظر درمانی نمی توانیم به بیماران کمکی کنیم، با صراحت موضوع را با بیمار در میان بگذاریم.

غفرانی خاطرنشان کرد: برخی از نورولوژیست‌ها در انجام نوار مغزی(EEG ) هزینه زیادی از بیمار طلب می‌کنند، به طوری که افراد فاقد صلاحیت نیز به انجام این کار وسوسه شده و سلامت بیماران با ‌مشکلاتی مواجه می‌شود.

گفتنی است؛ سومین کنگره بین المللی و شانزدهمین کنگره ملی اعصاب کودکان ایران، از تاریخ 24 الی 26 شهریور ماه سال جاری در تالار شهید شایانمهر دانشکده پزشکی تبریز برگزار می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار