موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
534
۱۶ مرداد ۱۳۹۵

تولد نوزاد با روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی

محمد مهدی آخوندی: اولین نوزاد حاصل از تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی بیماری سیستیک فیبروزیس 27 اردیبهشت 95 در سلامت کامل به دنیا آمد.
به گزارش کودک پرس  محمد مهدی آخوندی رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا در نشست خبری تولد اولین نوزاد سالم حاصل از PGD سیستیک فیبروزیس که صبح امروز در محل مرکز درمان ناباروری ابن سینا برگزار شد،گفت: “سیستیک فیبروزیس” نوعی اختلال نادر است که در تاثیر مخربی روی ریه‌ها و دستگاه گوارش کودکان دارد و انها را با ناباروری در بزرگسالی مواجه می کند.
وی ادامه داد: این بیماری دستگاه تنفسی را هدف می گیرد و خود را با سرفه های خشک نشان می دهد و در نهایت با شدیدتر شدن سرفه ها بیمار دچار عفونت های حاد تنفسی می شود.
وی تکرار این عفونت‌ها را منجر به تنگی نفس، اختلال رشد و وزن گیری کودک و در نهایت نیازمند بستری برای درمان دانست و افزود: دستگاه گوارش نیز به عنوان دیگر محل درگیری این بیماری در گروهی از نوزادان به صورت یبوست خود را نشان می دهد و در بخش زیادی از کودکان موجب اختلال وزن گیری کودک می شود، همچنین نفخ شکم و برخی از انواع کم خونی‌ها از دیگر علائم این بیماری است.
رییس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا با اشاره به تاخیر در علائم بلوغ و احتمال بروز ناباروری در کودکان مبتلا به این بیماری افزود: دو سال گذشته خانواده‌ای پس از یک بار تجربه باروری ناموفق و مرگ فرزند 4 ماهه خود بر اثر این بیماری با مراجعه به مرکز ناباروری ابن سینا خواستار داشتن فرزند سالم شدند.
وی گفت: پس از انتخاب روش لانه گزینی توسط این زوج، مراحل بالینی و تخصصی طی شده و با استفاده از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی دو جنین سالم و غیر مبتلا برای ایشان انتقال داده شد که منجر به بارداری گردید و در نهایت نوزاد حاصل از این روش در تاریخ 27 اردیبهشت امسال متولد شده و اکنون این نوزاد دو ماهه در سلامتی کامل به سر می برد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار