5213
۲۳ شهریور ۱۳۹۵

نقاشان کوچک ایران در رقابت‌های جهانی خواهند درخشید

مرکز آفرینش‌های هنری کانون که از سال‌ها پیش زمینه‌ساز حضور آثار کودکان و نوجوانان کشور در مسابقات بین‌المللی بوده است این بار نیز مسابقه‌ بین المللی نقاشی تهران را همراهی خواهد کرد.سال گذشته بیش از ۱۰۰ کودک و نوجوان ایرانی در جشنواره های مختلف جایزه کسب کردند.

به گزارش کودک پرس  فراخوان هشتمین دوره مسابقه‌ بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان تهران در حالی منتشر شده است که سال گذشته بیش از ۱۰۰ کودک و نوجوان ایرانی موفق به کسب جوایزی از کشورهای جهان در این حوزه شده‌اند. این دوسالانه که در دوره‌ گذشته با حضور ۳۲ کشور جهان برگزار شده است تا اول مهر پذیرای آثار کودکان و نوجوانان با موضوع «آب» است.

مرکز آفرینش‌های هنری کانون که از سال‌ها پیش زمینه‌ساز حضور آثار کودکان و نوجوانان کشور در مسابقات بین‌المللی بوده است این بار نیز مسابقه‌ بین المللی نقاشی تهران را همراهی خواهد کرد.

«همه موجودات هستی (پرندگان، حیوانات، گیاهان و…) حق استفاده از آب را دارند»، «همه ما موجودات زنده در حفظ منابع آبی نقش داریم»، «من هم در مصرف درست آب مسئولم»، «درست استفاده کردن از آب را به یکدیگر یاد بدهیم» و «در هنگام گردش در طبیعت برای تمیز نگه داشتن آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها تلاش کنیم»، از جمله موضوع‌هایی است که کودکان و نوجوانان می‌توانند در نقاشی‌های خود به آن بپردازند.

امور بین‌الملل کانون در این روزها با ارسال فراخوان جشنواره به سفارت‌خانه‌ها و ارتباط با رایزنی‌های فرهنگی زمینه را برای حضور کودکان سرتاسر جهان در این مسابقه فراهم آورده است. زهره شاملو کارشناس مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان درباره شیوه‌ فعالیت مرکز امور بین الملل این کانون به حضور هر ساله‌ کشور ایران در تمام مسابقات معتبر نقاشی جهان در حوزه‌ کودکان و نوجوان اشاره کرد و گفت: اگرچه این مرکز تحت نظارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند اما همواره پاسخگوی پرسش‌های مخاطبان عمومی جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی بوده و هست. این مرکز با همکاری مرکز آفرینش‌های هنری کانون هر ساله آثار زیادی را به جشنواره‌های مختلف ارسال می‌کند و خوشبختانه همواره نیز اعضای کانون توانسته‌اند جوایز این مسابقه‌ها را به دست آورند. از طرفی همان‌طور که دریافت و اطلاع‌رسانی جشنواره‌های خارجی بر عهده‌ ما است ‌اطلاع‌رسانی و خبررسانی به دیگر کشورها برای هرچه‌بهتر برگزار شدن مسابقه بین‌المللی نقاشی تهران نیز در دستور کار ما قرار گرفته است. آثار از طریق این واحد ارسال یا دریافت می‌شود و سپس در اختیار دیگر واحدهای مربوطه قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسئول کانون با بیان این مطلب که در دوره‌ گذشته ۳۲ کشور جهان در مسابقه تهران شرکت کرده‌اند، عنوان کرد: هر ساله بیش از ۱۵۰۰ اثر از کودکان و نوجوانان ایران به مسابقه‌های جهانی ارسال می‌شود و طبعا جشنواره‌های خارجی نیز می‌کوشند تا با ارسال آثار فردی و گروهی در جشنواره‌ تهران بدرخشند.

شاملو میزان استقبال از این جشنواره نقاشی بین‌المللی تهران را قابل توجه خواند و گفت: در اولین دوره از این مسابقات که در سال ۷۸ برگزار شد ۳۶ کشور جهان شرکت کردند، این آمار اگرچه در سال ۸۶ به کمترین تعداد یعنی ۱۵ کشور رسید اما چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی بار دیگر راه صعود را در پیش گرفت.

در ‌این میان مرکز آفرینش‌های هنری کانون همکار و همراه امور بین‌الملل کانون در برگزاری هرچه بهتر مسابقه‌های داخلی و خارجی است.

دریافت ۱۲ تا ۱۶ فراخوان بین‌المللی در سال

آذر مشهدی دیگر کارشناس مرکز آفرینش‌های هنری کانون به حضور گسترده کودکان و نوجوانان در جشنواره‌های بین‌المللی اشاره و بیان کرد: ما در هر سال ۱۲ تا ۱۶ فراخوان بین‌المللی دریافت می‌کنیم. این فراخوان‌ها به مراکز کانون در سراسر کشور ارسال می‌شوند. آثار پس از بازبینی در هر استان به دفتر مرکزی می‌رسند و کارشناسان ما نیز بازبینی نهایی را انجام می‌دهند. بعد از آن نقاشی‌ها به دو شیوه در اختیار جشنواره‌های جهانی قرار می‌گیرند. شیوه‌ اول جشنواره‌هایی است که مدت‌دارند و آثاری برای شرکت در ‌آنها تولید شده است. شیوه‌ دوم جشنواره‌هایی است که زمان کمی برای ارسال اثر معین کرده‌اند. در این میان ما از آرشیو مرکز استفاده می‌کنیم تا کانون فرصت شرکت در هیچ جشنواره‌ای را از دست ندهد.

مشهدی یکی از نقاط مثبت کانون را ایجاد فرصت برابر برای کودکان ایرانی در ارسال آثار بیان کرد: اعضای کانون هیچ‌وقت مطلع نیستند که آثاری که در کلاس‌ها تولید می‌کنند بر اساس فراخوان جشنواره‌ها تولید می‌شود. مربیان ما در واقع به فراخور مسابقه‌ها به آموزش دست می‌زنند و بر تولید اثر نظارت می‌کنند. آثار بدون اطلاع اعضا ‌به دست ما می‌رسد و منظور از بازبینی کارشناسان ما بررسی مفاد جشنواره‌ها در تولید اثر است. به طور مثال ممکن است برخی آثار در قطع‌های اشتباه تولید شده باشند یا موضوع مربوطه در دل اثر گنجانده نشده باشد، لذا آثار بدون دخالت ما و برای ایجاد فضای رقابتی برابر به‌صورت مستقیم در اختیار امور بین‌الملل کانون قرار می‌گیرد.

شاملو که مسئول ثبت و آرشیو این آثار درباره عکسبرداری و کدگذاری آثار ارسالی و ایجاد آرشیو بزرگ کانون پرورش ‌فکری کودکان و نوجوانان از سال‌ها قبل است، بیان کرد: ما اطلاعات آثار را ثبت و نگهداری می‌کنیم تا پس از اعلام جوایز بتوانیم هرچه سریع‌تر آن‌ها را در اختیار برندگان قرار دهیم لذا با توجه به تعداد برندگان هر سال حجم کاری و ضرورت دقت در این بخش غیرقابل انکار است.

آثار آموزش و پرورش کیفیت ندارد

اگرچه هر ساله تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان کشور در مسابقه‌های جهانی برگزیده می‌شوند اما نرگس محمدی تصویرگر و داور هفتمین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان تهران از منظری متفاوت به مقایسه‌ آثار کودکان ایران و دیگر کشورهای جهان پرداخت و در این باره بیان کرد: داوری آثار در ایران بدون تفکیک بود. با این حال متاسفانه آثاری که از سوی آموزش و پرورش ارسال شده بود از کیفیت بالایی برخوردار نبودند و عدم توجه به هنرهای تجسمی در مدارس کاملا مشهود بود. در مقابل آنچه در نقاشی ایرانی‌ها قابل بررسی است استفاده‌ زیاد از رنگ است که در واقع در قالب تکنیک گاهی طراحی ضعیف و ایده‌ تکراری را پنهان می‌کرد. در میان کارهای خارجی گاهی تکنیک‌های اجرایی بسیار خوبی را می‌دیدیم که در ایران در سطوح دانشگاهی تجربه می‌شود. به عنوان مثال تکنیک‌های چاپ دستی بسیار خوب و به جا توسط کودکان اجرا شده بود. از طرفی در نقاشی‌های ایران می‌توانم به شناخت خوب آن‌ها از سنت و ویژگی‌های بومی اشاره کنم که باعث برتری آثار آنان در مقایسه با دیگر آثار می‌شد.

این تصویرگر به ضرورت اطلاع‌رسانی بیشتر در مورد این مسابقه‌ها مخصوصا مسابقه بین‌المللی نقاشی تهران تاکید کرد و گفت: من فکر می‌کنم فراخوان این گونه مسابقه‌ها در ایران باید عمومی‌تر اعلام شود، پوستر و بیلبورد در این راه می‌تواند موثر باشد تا کودکان یا نوجوانانی که امکان بهره‌مندی از آموزش‌هایی از این دست را ندارند هم از برگزاری چنین مسابقه‌هایی با خبر شوند. به شخصه کودکانی را می‌شناسم که در سطح بسیار خوبی فعالیت می‌کنند اما هیچوقت از این فراخوان‌ها مطلع نمی‌شوند و چنین امری بر عهده‌ رسانه‌ها یا نهادهای فعال در حوزه‌ کودکان است. هنگامی که فراخوان‌ها به مراکز محدودی ارسال می‌شوند اطلاع رسانی‌ها محدود می‌شود.

محمدی معتقد است که برگزاری نمایشگاه‌هایی از این آثار و با همکاری نهادهای مختلف می‌تواند تاثیرهای مهم هنری و فرهنگی را در پی داشته باشند و از طرفی سبب تغییر و بهبود کیفیت آثار شود و توجه به این توانمندی کودکان و نوجوانان از ضروریات تلقی می‌شود.

این روزها در حالی‌که کودکان و نوجوانان ایران در بیستمین مسابقه بین‌المللی نقاشی «مجله دنیای هنر» کشور اسلوونی، ششمین مسابقه بین‌المللی نقاشی محیط زیست «کائو» کشور ژاپن و مسابقه بین‌المللی نقاشی اسپانیا حائز رتبه‌هایی شده‌اند دبیرخانه‌ هشتمین دوره مسابقه‌ بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان تهران پذیرای آثار تمام کودکان و نوجوانان کشور با دو موضوع «آب» و «آزاد» است.

منبع:      مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار