4998
۲۱ شهریور ۱۳۹۵

دانش آموزان افغان و مشکلات آموزشی

افزایش شهریه‌های اجباری دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی باعث شده بسیاری از کودکان و نوجوانان افغان دست از ادامه تحصیل بردارند. اداره آموزش و پرورش در این سال تصمیم گرفت شهریه دانش‌آموزان پناهنده را در مقایسه با سال قبل سه برابر افزایش دهد و دانش‌آموزان را ملزم به پرداخت آن باشند.

به گزارش کودک پرس   درپی اعلام  مقررات جدید، بیش از۲۰۰ نفر از زنان مهاجر و پناهنده افغانی در اعتراض به افزایش شهریه‌های مدارس فرزندانشان در مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل تجمع کردند و به‌ این تصمیم اعتراض کردند. بعد از این اعتراض حسن روحانی دستور داد که در سال ورودی 93-94 مدارس از اتباع افغانی شهریه نگیرند اما مدارس همچنان از آنها شهریه می گیرند.

از طرف دیگر ممنوعیت ثبت‌نام به دلیل نداشتن مدارک اقامتی معتبر و یا فاقدین مدارک اقامتی برای اتباعِ غیر مجاز مسئله ساز شد و این مشکل تحصیل بسیاری از کودکان افغان را در ایران با مشکل مواجه کرد.

البته در این زمینه رهبر معظم انقلاب در فرمانی اعلام کردند که همه کودکان افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند. این دستور مهم این امید را در بین فعالان حقوق کودک به وجود آورده است که امسال روند ثبت‌نام کودکان اتباع افغان با اما و اگرهای کمتری همراه باشد.

منبع:    جماران

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار