4765
۲۰ شهریور ۱۳۹۵

۱۰.۲ درصد کودکان کار کشور در اصفهان هستند

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران اصفهان را جزء پنج استان دارای بیشترین کودک کار کشور می‌داند و می‌گوید: بر اساس آمار سازمان بهزیستی استان اصفهان ۱۰.۲ درصد کودکان کشور را در خود جای داده است.

به گزارش کودک پرسکوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران گفت:عقب‌ماندگی نظام عدالت اجتماعی نسبت به رشد سریع تحولات اجتماعی را اصلی‌ترین عامل ایجاد کودکان کار در جامعه است واین عقب ماندگی باعث شده است که روز به روز آسیب‌های اجتماعی در کشور و به ویژه کلانشهرها افزایش یابد.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه بخش اعظم جامعه ما درگیر ایجاد طبقات اجتماعی جدیدی است که فاصله طبقاتی را پر رنگ‌تر کرده است، ادامه می‌دهد: باید توجه داشته باشیم که میزان درآمدزایی، ایجاد اشتغال و فرصت‌ها و منابعی که در اختیار افراد جامعه قرار دارد زمینه ساز ایجاد فاصله طبقاتی شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروزه کودکان کار پلکانی برای پیشرفت برخی از رانت‌خواران شده‌اند، ادامه می‌دهد: باید توجه داشته باشیم که بسیاری از افراد در جامعه ما با شعار عدالت محوری ورود پیدا می‌کنند و در نهایت به واسطه این شعارها به اهداف خود دست می‌یابند.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران برخی از اتفاقات طبیعی را نیز از دلایل توسعه فقر و تنگدستی در جامعه می‌داند و می‌گوید: برخی از پدیده‌های طبیعی همچون خشکسالی، سیل و زلزله مردم برخی از شهرها را به دلیل از دست دادن خانه و زندگی به حاشیه شهرها کشانده که این امر نیز زمینه ساز کودکان و زنان کار زیادی شده است.

وی سیستم فعلی اقتصادی در کشور را سیستمی آسیب رسان توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: در این سال‌ها اراده خوبی برای تغییر نظام اقتصادی کشور برای پاسخگویی به نیازهای جامعه ندیده‌ایم و اصلاح در این بخش باید هر چه زودتر صورت گیرد.

محمدی ادامه می‌دهد: بسیاری از کودکان کار در خانواده‌هایی متولد می‌شوند که خدمات اجتماعی از جمله  ایجاد اشتغال، توسعه شهری در مناطق حاشیه‌ای و بسته‌های فرهنگی دریافت نمی‌کنند و در راستای خودکفایی و تامین نیازهای خود مجبور به بکارگیری کودکان خود نیز هستند.

وی با بیان اینکه اغلب کودکان کار تک والد، فاقد والدین و یا بد سرپرست هستند، اضافه می‌کند: از این رو برای ساماندهی کودکان کار باید نظام اجتماعی را به سمت ایجاد تعادل هدایت کنیم و چنانچه این تعادل ایجاد نشود نگاه‌ها به این مناطق صورت آسیب پذیر باقی خواهند ماند و تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران ادامه می‌دهد: ۳۰.۹ درصد کودکان خیابانی ۶ تا ۱۱ سال و ۹ درصد نیز زیر ۶ سال سن دارند و تعداد کودکان خیابانی غیر ایرانی در استانهای تهران، فارس، خراسان رضوی، بوشهر و اصفهان بیشتر از استان های دیگر است.

وی با اشاره به عدم استفاده کودکان کار از خدمات آموزشی نیز می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که بیش از ۳۰ درصد از کودکان کار در اصفهان فاقد دریافت خدمات آموزشی هستند و باید در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد

منبع:   مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار