موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
4642
۱۹ شهریور ۱۳۹۵

دغدغه های خرید نوشت افزار در آستانه سال تحصیلی

در آستانه شروع سال تحصیلی جدیدو باز شدن مدارس، فصل خرید دانش آموزان شروع‌شده و بازار خریدها گرم و پررونق شده است در این میان نمادهای غربی سهم زیادی از بازار لوازم‌التحریر آذربایجان شرقی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

به گزارش کودک پرس ماه مهر درراه است و هرروز شاهد شوق‌وذوق کودکان  برای خرید لوازم درس و تحصیل هستیم. خرید کیف، خودکار، مداد و مداد رنگی، کلاسور، انواع لیوان‌ها با طرح‌های مختلف و … چقدر این روزها خاطره‌انگیز بوده و چقدر دلمان می‌خواهد که به آن دوران بازگردیم.

اما لازم است به ذائقه دانش آموزان در انتخاب  نوشت‌افزار توجه کرده و بتوانیم تمایل و اشتیاق آنها در خرید لوازم‌التحریر با نمادهای کارتونی به‌ویژه از نوع خارجی آن را درک کنیم، اقلامی که با رنگی جذاب بر بازار خرید غالب شده است.

غول‌های رسانه‌ای که نه تنها صفحه‌های تلویزیون را اشغال کرده و خود را در دل بچه‌ها جا کرده‌اند، بلکه بر کیف و کتاب و مداد و پاک‌کن هم جا خوش کرده‌اند تا دیگر خاطره‌های دوران کودکی ما باکلاس اولی‌های حالا فرق کرده و زنگ خطری باشد تا بدانیم فضای ذهنی کودکانمان با تربیتی در حال  آمیخته شدن است که هیچ‌گونه همخوانی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد.

ضرورت حمایت از تولید  لوازم‌التحریر داخلی

با اشاره به اینکه قیمت بالا، تولید کم، نبود طراحی و رنگ‌آمیزی جذاب برای کودکان، از دلایل کاهش خرید لوازم‌التحریر با نمادهای ایرانی-اسلامی هستند، اگر بخواهیم لوازم‌التحریر داخلی با نماد ایرانی اسلامی در بین  کودکان خریدار داشته باشد، باید موانع تولید داخلی لوازم‌التحریر را از سر راه تولیدکنندگان برداریم.

البته امسال تمایل خرید دانش آموزان از لوازم‌تحریر با نماد ایرانی اسلامی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده  و اگر به تولید لوازم‌التحریر داخلی با نمادهای ایرانی و اسلامی از نظر کمی و کیفی بها داده شود، مطمئناً این کالاها جایگاه خود را دربین خریداران خواهد یافت.

منشأ اصلی  اشتیاق کودکان، الگوگیری از انیمیشن‌های جذاب از شخصیت‌های کارتونی برنامه‌های تلویزیونی است و ضروری است مسئولان نسبت به این مهم اقدام کنند.

مشتریان به دنبال جنس باکیفیت و قیمت مناسب هستند

و اینکه جنس باکیفیت و قیمت مناسب ازجمله فاکتورهای مردم برای خرید کالایی است،خوشبختانه مردم به خرید جنس باکیفیت علاقه زیادی نشان می‌دهند و برایشان مهم است که چه جنسی را با چه کیفیت و قیمتی خریداری می‌کنند.

خوشبختانه استقبال امسال خانواده‌ها از اقلام ایرانی اسلامی بسیار خوب است اما هنوز خانواده‌هایی وجود دارند که آگاهی از فروش این لوازم در سطح شهر نداشته و بر اساس عادت سال‌های گذشته اقلامی را خریداری می‌کنند.

فروشندگان نوشت‌افزار تلاش دارند تا اجناس باکیفیت و قیمت مناسب را عرضه کنند؛ اما به‌هرحال داشتن مشتری هم برایشان مهم است.

خرید لوازم‌التحریر با طعم تجمل یا خودنمایی

پدر و مادر نقش مهمی در تربیت کودکان دارند و بدر وهله اول این خانواده‌ها هستند که فرزندان خود را تشویق به خرید لوازم خارجی و فانتزی می‌کنند که شاید تنوع رنگ و طراحی خوب و جذاب این وسایل نظر والدین را هم به خود جلب کرده است.

لازم است به‌جای الگوبرداری از تصاویر فرهنگ غربی، از فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی استفاده کرد تا اقتصاد مقاومتی در جامعه نهادینه شود.

متأسفانه لوازم‌التحریر یا حتی لباس و کفش دختران  و پسران را به‌سختی می‌توان تشخیص داد.

سرعت اشاعه  فرهنگ تجمل‌گرایی و دوری از سادگی  روزبه‌روز افزایش می‌یابد که لازم است مسئولان راه‌حلی برای این مشکل  پیدا کنند.

با توجه به مضرات حمل لوازم‌التحریر در کیف‌های غیراستاندارد،وازآنجایی‌که دانش آموزان در سن رشد قرار دارند، استفاده از کوله‌پشتی غیراستاندارد آسیب جدی به‌سلامت آنها وارد می‌کند.

درد در نواحی کمر، شانه و گردن، احساس خستگی و کوفتگی، درد عضلانی و احساس خواب‌رفتگی و گزگز در دست‌ها از علائمی است که پس از استفاده از کوله‌پشتی‌ها و کیف‌های غیراستاندارد برای دانش‌آموزان رخ می‌دهد.

به خانواده‌ها  توصیه میشودوزن کیف دانش آموزان وزن کیف دانش آموز باید با ارگونومی بدن آنان متناسب باشد و بهتر است اندازه کوله‌پشتی از خط شانه‌ها بالاتر نرفته و حد تحتانی آن نیز کمتر از قوس کمر نباشد.

باید توجه داشت حتی استانداردترین کوله‌پشتی‌ها هم نباید بیش از 30 دقیقه مورداستفاده قرار گیرند، چراکه بیش از این زمان باعث آسیب به کمر دانش‌آموز می‌شوند.

والدین در خرید نوشت‌افزار سلیقه  فرزندانشان را موردتوجه قرار دهند

نشانه‌ها و نمادها می‌توانند به‌طور غیرمستقیم در تربیت کودکان تأثیرگذار باشند، نمادها می‌توانند تأثیر عمیقی بر شخصیت افراد داشته باشند که در این میان نمادهای خارجی که به‌صورت انیمیشن و با رنگ‌آمیزی جذاب باهدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه می‌شود، تاثیر مهمی دارند.

خانواده‌ها باید هنگام خرید این‌گونه لوازم سلیقه فرزندانشان را موردتوجه قرار داده و درعین‌حال با دلیل و منطق آن‌ها را از خرید لوازمی با طرح‌های ضد فرهنگی منصرف کنند.

با توجه به تأثیر روانی تصویر روی لوازم‌التحریر، کودک با دیدن تصویر درج‌شده این‌گونه کاراکترها روی کیف و لوازم‌التحریر و به‌تبع آن احساس لذتی که از برقراری ارتباط با این کاراکترها در او ایجادشده، کماکان به این‌گونه شخصیت‌ها تمایل نشان می‌دهد.خوشبختانه در چند سال اخیر بر روی لوازم‌التحریر دانش آموزان از نمادهای ایرانی اسلامی استفاده می‌شود که در صورت جایابی لوازم‌التحریر ایرانی-اسلامی در بین دانش آموزان، باید از ابزارهای فرهنگی دیگر مثل داستان، انیمیشن و عروسک‌های قوی استفاده شود.

 

 

منبع:   تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار