4549
۱۸ شهریور ۱۳۹۵

برخورداری 90 درصد کودکان در فارس از بسته های خدمات سلامت و غربالگری

فریبامرادی مدیر سلامت خانواده، جمعیت، تغذیه و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده و طرح تحول نظام سلامت، 90 درصد از کودکان استان فارس از خدمات بسته های سلامت و غربالگری بهره مند شده اند.

به گزارش کودک پرس  فریبا مرادی در آیین گشایش نخستین مرکز جامع تکامل کودکان در پایگاه سلامت سعدی شهرستان کازرون، بدون اشاره به شمار کودکان برخور از بسته های خدمات سلامت، افزود: این خدمات علاوه بر بسته های خدماتی گذشته که شامل واکسیناسیون و رشد کودکان بود انجام شده و گام بلندی در زمینه غربالگری کودکان است .
وی اضافه کرد: با اجرای غربالگری به موقع کودکان از سوی پزشکان خانواده، مراقبان سلامت شهری و روستایی و بهورزان، می توانیم کودکانی را که دارای اختلالات تکاملی هستند شناسایی و درمان کنیم.
مدیر سلامت خانواده، جمعیت، تغذیه و مدارس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با معرفی برخی اختلالات تکامل در کودکان بیان داشت: این اختلالات یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای برخی از کودکان ایجاد شود و در ابعاد مختلف رشد کودک شامل ابعاد حرکتی، گفتاری، رفتاری و ذهنی منجر به بروز بیماری هایی مانند تاخیر تکلم، فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و اوتیسم شود.
او گفت: در قالب این غربالگری اگر کودکی از نظر تکاملی (حرکت، تکلم و ارتباطات اجتماعی) دچار تاخیر شده باشد، مورد ارزیابی عقب ماندگی ذهنی قرار می گیرد.
مرادی ادامه داد: برخی کودکان ممکن است به هنگام تولد مشکلی نداشته باشند لیکن در سن سه یا چهار ماهگی دچار اختلالات تکاملی شوند، این دسته از کودکان بتدریج مهارت های لازم را کسب نمی کنند و باید بی درنگ روند درمانی آنها آغاز شود.
بندر برامکی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون هم گفت: مرکز جامع تکامل کودکان، به عنوان نخستین مرکز در این شهرستان و به عنوان قطب درمانی در این زمینه، جمعیت معادل 500 هزار نفر را شامل شهرهای کازرون، نورآباد ممسنی و رستم را پوشش می دهد.

 

 

منبع:   ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار