موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
4527
۱۸ فروردین ۱۳۹۵

دو تکنیک آشنا کردن کودکان نابینا با اجسام جدید

دست زیر دست (Hand Under Hand)، دست روی دست (Hand Over Hand) دو تکنیک آشنا کردن کودک نابینا با اجسام جدید است

به گزارش کودک پرس    

  • دست زیر دست (Hand Under Hand)

برای استفاده از این روش، پشت سر کودک قرار بگیرید به طوری که دستان شما و دستان کودک در تماس با هم و در یک جهت حرکت کنند. دستان خود را در زیر دستان کودک قرار دهید. به این ترتیب، او می تواند حرکت دستان شما را برای لمس اشیا دنبال کند.  هنگامی که دستان کودک روی دستان شما قرار گرفت لمس شی تازه را به آرامی آغاز کنید. از کودک بخواهید تا حرکت دستان شما را دنبال کند. بکوشید تا به آرامی همه بخش های شی تازه را لمس کنید. دقت کنید که دست کودک بتواند جزئیات حرکت دست شما را بر روی شی دنبال کند. اگر شی برای کودک تازگی داشته باشد، شاید کودک از لمس مستقیم آن کمی بهراسد. به همین سبب، با استفاده از روش دست زیر دست، به کودک امکان می دهید تا با آرامش ناشی از حضور دست شما، به کشف و شناخت آن شی بپردازد. هنگام اجرای این روش، ویژگی های شی را برای کودک توصیف کنید.

  • دست روی دست (Hand Over Hand)

در این روش، دستان شما بر روی دستان کودک قرار می گیرد و نخست دستان کودک اشیا را لمس می کند. حرکت دستان شما نیز، به کودک کمک می کند تا همه بخش های شی را لمس و کشف کند.  به تدریج که توانایی کودک برای لمس اشیا و درک آن ها بیشتر شد، می توانید کمتر و کمتر با دستان خود، او را هدایت کنید. بهتر است دست ها را در نزدیکی دستان کودک نگه دارید تا در هنگام نیاز دوباره به یاری او بروید.

چند نکته درباره این دو روش:

  • پشت سر کودک قرار بگیرید و دست های تان را در کنار دست های کودک قرار دهید. به ترتیبی که دست های شما و کودک تان در یک سو حرکت کند.
  • پیش از این که انجام کاری را با استفاده از این دو روش به کودک بیاموزید، خود با چشمان بسته آن را تمرین کنید. برای یک کودک نابینا امکان یادگیری روش انجام کارها با دیدن فراهم نیست و او باید از حواس دیگرش برای کشف اجسام استفاده کند. شاید لازم باشد تا یک شی را بارها و بارها همراه با کودک لمس کنید، بنابراین شکیبا باشید.
  • ممکن است کودک برای آشنایی با یک شی جدید آماده نباشد و دستان خود را عقب بکشد. به این خواست کودک احترام بگذارید. اما به یاد داشته باشید که  اگر کودک همواره از تجربه های تازه بپرهیزد، نمی تواند درک و علاقه ای نسبت به جهان به دست آورد.

 

 

منبع:    کودکان با نیازهای خاص

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار