موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
4512
۱۸ شهریور ۱۳۹۵

150 کودک سر راهی در تهران جمع‌ آوری شدند.

روز گذشته مدیرکل بهزیستی استان تهران اعلام کرد که بیش از ۱۵۰ نوزاد و کودک سرراهی در دو ماه اخیر شناسایی و جمع آوری شدند. اصغر باقری در حالی این آمار را ارائه داده است که این کودکان پس از شناسایی به شیرخوارگاه آمنه منتقل شدند.

به گزارش کودک پرس  همزمان معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران نیز بر لزوم مشخص شدن شرح وظایف هر یک از دستگاه‌های مرتبط با موضوع کودکان سرراهی از نظر حقوقی تاکید کرد. این در حالی است که نوزادان و کودکان سر راهی مسیر خود را انتخاب نکرده‌اند و در تعیین سرنوشت خود دخیل نیستند، چرا که آنها اغلب در خانواده هایی به دنیا آمده که یا به دلیل پاره ای از مشکلات معیشتی از جمله فقر، اعتیاد و… توانایی نگهداری شان را نداشته اند یا حاصل روابط خارج از عرف والدین خود بوده اند.

به همین دلیل اغلب نوزادان پس از ساعاتی از تولد در مکان های مختلف رها می شوند تا فرد نیکوکاری مسیر زندگی او را تغییر دهد. اغلب اوقات هم افرادی این نوزادان را پس از یافتن به اداره بهزیستی می سپارند. بنابراین ساماندهی نوزادان و کودکان سرراهی عزمی راسخ می طلبد تا آنها به دلیل بی سرپناهی در جامعه دچار انواع آسیب‌ها نشوند، چون اگر این کودکان در مسیر درست قرار نگیرند و دولت از آنها حمایتی نداشته باشد به چرخه انواع بزهکاری ها اضافه می شوند، بنابراین متولی کودکان بی‌سرپرست سازمان بهزیستی است که سال‌ها با انواع کارهای خدماتی، آموزشی و… کودکان و نوزادان بی سرپرست و بد سرپرست را تحت حمایت خود قرار داده است، تا جایی که افرادی زیادی بودند که از دل شیرخوارگاه‌ها بیرون آمده و بسیار موفق هم بوده اند، اما در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد که فعالیت سازمان بهزیستی را به مخاطره انداخته است. بنابراین نیاز است که تمام دستگاه های مرتبط با کودکان بی سرپرست کمر همت را ببندند و این مشکلات را هر چه زودتر رفع کنند.

هر چند برآوردها نشان می‌دهد که این کودکان معمولا از خانواده‌های آسیب دیده هستند، اما از آنجا که این مساله یکی از آسیب‌های جدی است باید هر چه زودتر ساماندهی شوند، تا جایی که باقری عنوان کرد: با توجه به اینکه این کودکان بیشتر از خانواده های آسیب دیده هستند، دچار بیماری هایی می باشند که متاسفانه مراکز بهداشتی و درمانی هزینه های آنان را تقبل نمی کنند.

او شناخت هویت این کودکان و صدور شناسنامه آنها را معضلی دیگر در این مورد عنوان کرد و افزود: لازم است این مشکل به ویژه برای آن دسته از کودکان سرراهی که تابعیت ایرانی دارند، برطرف شود. در همین مورد معاون اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال استان تهران اظهار کرد: فرایند صدور شناسنامه برای این کودکان بعد از اینکه از سوی بهزیستی به ما معرفی شدند و پس از احراز هویت ایرانی آنها، در یک بازه زمانی سه یا چهار ماه بررسی می شود. به گفته داود اوصالی در صورتی که محرز شود کودک دارای تابعیت ایرانی است، شناسنامه ای برای او صادر می شود، اما نام پدر و مادر آنها و نیز تاریخ تولدشان به صورت فرضی در شناسنامه درج می شود و در بخش توضیحات شناسنامه نیز این عبارت نوشته می شود که شناسنامه بر اساس حکم دادگاه صادر شده است.

او درباره مشروع یا نامشروع بودن این کودکان و نوزادان، اظهار کرد: این یک مساله اخلاقی است و ما به عنوان یکی از مجموعه های تابعه دستگاه قضائی به آن ورود نمی کنیم. اوصالی عنوان کرد: ما با کمترین مدارک ممکن و با استناد به تشخیص هویتی که خودمان انجام می‌دهیم، برای این کودکان شناسنامه صادر می‌کنیم. همزمان معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران بیان کرد: لازم است مشخص کنیم که متولی این کودکان از نظر حقوقی کدام سازمان است؛ بهزیستی، بهداشت و درمان یا سایر ارگان ها؟

زیرا این موضوع از آسیب های جدی است و باید همه با جدیت در این زمینه ورود کنند. به گزارش ایرنا، شهاب الدین چاوشی اظهار کرد: دولت موظف است به این موضوع رسیدگی کند، اما اینکه دقیقا وظایف هر دستگاه در قبال این کودکان چیست باید بررسی و نتایج آن در کار گروه اعلام شود.

 

 

منبع:    برترینها

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار