موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
4491
۱۸ فروردین ۱۳۹۵

علائم سرطان خون در کودکان

سرطان خون در کودکان جزء شایعترین سرطان هاست و بین سنین دو تا شش سال تظاهر می کند. سرطان خون که از آن به لوسمی هم یاد می شود فرایند تکثیر، خونسازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل می کند.

به گزارش کودک پرس    

نشانه های سرطان خون در کودکان

والدین کودک باید به طور معمول از نشانه های سرطان در کودک آگاهی داشته باشند. آنها باید متوجه علایمی باشند که مدت زیادی طول می کشند و از روند طولانی و بدتر شدن علایم غافل نشوند، اما این آگاهی نباید افکار والدین را مغشوش کرده و حتی تب ساده کودکان خود را به عنوان یکی از نشانه های سرطان تلقی کنند. سرطان خون نوعی از سرطان است که بیشتر در کودکان بروز می کند و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود با هزینه کم و روش های سبک درمان می شود.

 

capture1

 

عوامل گسترده ای هم چون شرایط تغذیه ای، آلودگی ویروسی، آلودگی آب، آلودگی هوا و عوامل ژنتیکی و … در ایجاد این بیماری دخیل هستند اما هیچ یک از این عوامل به تنهایی موجب ایجاد سرطان نمی شوند.

سرطان خون پس از تومورهای مغزی از شایع ترین سرطان ها در میان کودکان بشمار می رود که در بیشتر موارد از 2 تا 4 سالگی آغاز شده و ادامه دارد اما این نوع سرطان در هر سنی ممکن است آغاز شود و کودک را درگیر کند.

معمولاً علائم سرطان خون در کودکان خیلی اختصاصی نیست اما اگر علائمی مانند بی اشتهایی، بی حالی و ضعف، تب خفیف، رنگ پریدگی، رشد بیش از حد غده های لنفاوی، بزرگ شدن طحال و دردهای مزمن استخوانی در کودک دیده شود نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی بیشتر دارد.

 

capture

 

نشانه های تشخیص ابتلا به سرطان

 

علائم بیان شده حتماً علتی بر وجود سرطان خون در کودکان نیست و ممکن است این علائم به هزاران علت دیگر در کودک ظاهر شود. به طور مثال دردهای استخوانی در کودکان می تواند به علت رشد قدی یا فعالیت های روزانه کودک باشد.

برای تشخیص سرطان خون آزمایش شمارش خون (CBC) از بیمار گرفته می شود تا معلوم شود آیا تغییری در خون یا گلبول های خون و شمارش پلاکت ها به وجود آمده است یا خیر.

در مراحل بعدی به بررسی های بیشتر مانند آزمایش مغز استخوان نیاز است که از استخوان لگن بیمار گرفته می شود البته گاهی نمونه ای که گرفته می شود قطعی نیست و لازم است پس از مدتی آزمایش تکرار شود، چون در برخی موارد به صورت پیش سرطان است که هنوز به سرطان منجر نشده و ممکن است به حالت قبل برگردد.

اگر بیمار در مرحله پیش سرطان باشد و عفونت کنترل شود، مواد شیمیایی و مواد غذایی حاوی نگهدارنده و … مصرف نکند ممکن است به حالت قبل برگردد اما این نیز قطعی نیست.

درمان سرطان خون با توجه به شرایط بیمار و مرحله پیشرفت بیماری متفاوت است به طوری که برخی درمان ها سبک و برخی سنگین است.

در درمان سرطان خون در مواردی از روش پیوند مغز استخوان استفاده می شود که این امر در اغلب استان های کشور انجام می شود.

پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی در 60 درصد موارد به درمان پاسخ می دهد و 80 تا 85 درصد کودکان هم با شیمی درمانی بهبود می یابند و به طور متوسط 70 درصد کودکان مبتلا به سرطان خون با درمان ها بهبود می یابند.

 

 

منبع:    نمناک

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار