موقعیت فعلی شما : خانه/تربیت معنوی/مقالات
4227
۱۵ فروردین ۱۳۹۵

روشهای انتقال محبت و ارادت اهل بیت(ع) به ویژه امام الزمان(عج) به کودکان و نوجوانان

منظور آن است که والدین و مربیان در راه با ارزش جلوه دادن محبت ائمه اطهار علیهم السلام به طوری تلاش کنند که این محبت و دوستی ، یکی از ارزشهای مهم برای فرزند تلقی شود. در این باره لازم است پدر و مادر نکاتی را رعایت کنند

به گزارش کودک پرس    

الف) تعظیم و تکریم حضرت از سوی والدین که پیش تر بیان شد

ب) بیان زیبایی های اهل البیت علیهم السلام

هر انسانی، عاشق زیبایی است. بنابراین، اگرما زیبایی ها و صفات نیک ائمه اطهار علیهم السلام را به زبان کودکان بیان کنیم آنها عاشق ائمه می شوند ، چنان که حضرت امام صادق علیهم السلام می فرماید :

خداوند بنده ای را که ما اهل بیت را نزد مـردم محبوب کند رحمت نماید… همانا به خدا سوگند اگر سخنان زیبای ما را برای مردم روایت می کردند به سبب آن عزیزتر می شدند.

برای نمونه به چـند زیبایی رفـتاری وظاهـری ائـمه(ع)اشاره می کنیم.

1. کمک به شیـعیان ستمدیده : در نوشتـه ای از حضـرت به شیخ مفید این چنین آمده است: ما نظرخود را از شما بر نمی گیریم و فراموشتان نمی کنیم که اگر چنین بود گرفتاری ها شما را از پای می انداخت .

2. مهربانی با شیعیان: حضرت صادق ع می فرمایند: البته ما به شما از خودتان مهربان ترهستیم.

3. پدر بودن ائمه برای پیروانشان : احادیثی که اشاره دارد ائمه در مورد مومنان به منزله پدری مهربان، بلکه مهربان تر از پدر هستند .

 4. ناراحتی ائمه اطهار علیهم السلام به ویژه امام الزمان>عج< با نـاراحتی شیعیان؛ در برخی احادیث آمده که امام در ناراحتی شیعیانش محزون می شود و در مصائب آنها متأثر و در بیماری ایشان بیمار.

5. زیبایی ظاهری ائمه اطهار علیهم السلام به ویژه امام الزمان>عج <: در روایات متعدد آمده که حضـرت مهدی>عج< شبیـه ترین افراد به پیـامبر ص است و  می دانیم که نبی مکرم اسلام )ص( زیباترین و خوش صورت ترین مردم بوده است . هم چنین در برخی روایات آمده که رسول خدا ص فرمودند:

مهدی طاووس بهشتیان است.

6. دعای ائمه اطهار علیهم السلام درحق ما : درنوشته هایی که از ائمه علیهم السلام بـه ویژه امام الزمان>عج< رسیده ایشان چنین می نویسد: … زیرا ما با دعایی که از خداوند زمین آسمان پوشیده نیست در پی حفظ آنان ( شیعیان ) هستیم .

ج) بیان جایگاه والای امام معصوم (ع) در نظام عالم و فواید امام

با توجه به این که انسان ها شیفته افراد بزرگ و بزرگوار هسـتند ، می توان با بیان اینکه ائمه اطهار علیهم السلام واسطه فضل الهی بر بندگان و مایه قـوام و ایستادگی آسمان ها و زمین است و نیز تمام نعمت های الهی به واسطه آنها به مـا می رسد و نشناخـتن پیشوایان دین  با زندگی و مرگ جاهلی مساوی است محبت ائمه اطهار علیهم السلام را در دل فرزندان پدید آورد .

د) زیبایی های دوران ظهور و حضور حضرت امام الزمان>عج<

به واسطه این که ما در زمان حیات وحضور امام عصر>عج< به سر می بریم و او تنها امام حَیِّ ما است ، عنوان نمودن زیبایی های شخصیتی او و عصر ظهور و بروز آن امام غائب>عج< از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

به یقین اگر فرزندان ما درک کنند که هنگام ظهور مردم و طبیعت چقدر زیبا می شوند عاشق ظهور حضرت و خود ایشان می گردند. و اینک به چند نمونه از ویژگی های دوران ظهور اشاره می کنیم:

1. هیچ انسان فقیری پیدا نمی شود که انسان به او صدقه بدهد.

2. زمین و آسمان تمام نعمت های خود را ارزانی می کنند به طوری که زمین سرسبز و پرآب، با درختان و میوه های فراوان می شود.

3. امنیت فردی، اجتماعی و اخلاقی کامل در زمین حاکم می گردد.

4. همه مشکلات و گرفتاری ها برطرف می شود.

5. انسانهای با ایمان حاکم زمین خواهند شد.

این روایات، به طور تفصیلی در روایات عصر ظهور بیان شده است و می توان به آنها مراجعه کرد .

هـ) دقت والدین در نام نهادن بر فرزندان

یکی از حقوق فرزندان بر والدین، نام نیک نهادن برآنهاست . شاید دلیل آن این باشد که در حقیـقت همین نامگذاری ، به نوعی بیان ارزش ها و تلـقین این نکته است که اهل بیت برای ما جایگاه ویژه دارند. پس بدون تردید ، ذکر نام نیک معصومان علیهم السلام باعث تأثیر پذیرفتن از آنها در کردار کودکان می شود.

مثلاً وقتی نام مهدی در فضای خانه برده شود، باعث یادآوری حضرت نزد فرزندان است که مقدمه محبت ایشان را فراهم می آورد .

و) برپایی جلسات یاد ائمه اطهار در منزل بویژه جشن میلاد آنان

معمولا فرزندان، عاشق مراسم جشن و شادی هستند. بنابراین اگر والدین بکوشند دست کم در نیمه شعبان جشن مختصری در منزل برپا کنند و از خویشان و فامیل دعوت نمایند و پذیرایی مختصری به عمل آورند این کار اندک اندک عشق و محبت را در دل فرزندان می کارد .

یکی از دانشمندان سنی مصـری، کتابی در مورد فضیلت های حضرت زهرا س به نام« فاطمه و الفاطمیون » نوشته است.

وقتی از او انگیزه اش را درباره نوشتن این کتاب پرسیدند، پاسخ گفت که در کودکی پدرم به مناسبت ایام ولادت حضرت زهرا (س) مجلس جشن در خانه برپا می کرد و من از میهمانان پذیرایی می کردم و از همام کودکی محبت حضرت زهرا در دل من ایجاد شد .

ز) تشویق فرزندان

اگر فرزند کاری انجام داد که علاقه او را به ائمه اطهار علیهم السلام می رساند مثل: صلوات فرستادن هنگام شنیدن نام آنها ، بلند شدن هنگام شنیدن نام حضرت مهدی>عج< رفتن به مکان های منتسب به ائمه اطهار علیهم السلام و… او را تشویق کنیم و بگوییم امامان هم تو را دوست دارند؛ این کار در دراز مدت باعث ژرف شدن رابطه کودک با ائمه اطهار علیهم السلام خواهد شد .

ح) حضور در مکان های مرتبط با ائمه اطهار علیهم السلام

اگر والدین همان طور که در مورد پوشاک و خوراک فرزندان احساس مسئولیت می کنند و همواره این نیاز را به شکل شایسته ای برطرف می سازند در مورد نیازهای معنوی او نیز این احساس را داشته باشند، فرزندانی با تربیت اسلامی، تقدیم جامعه خواهند کرد. از این رو اگر از برنامه های خانواده ها حضور در مجالس یاد ائمه اطهار علیهم السلام ، مجالس جشن و شادی، مجالس ذکر اهل بیت ، مجالس معرفتی ویژه کودکان درباره ائمه علیهم السلام باشند به یقین فرزندانی عاشقِ وجود نازنین ائمه اطهار علیهم السلام تربیت خواهند کرد؛ زیرا حضور در آن مکان ها و مجالس ، باعث یادآوری حضرت می شود همین یادآوری ، سبب می شود که کودک خود را در محضر ائمه علیهم السلام احساس کند و برای حرکت به سمت و سویی بکوشد که ائمه اطهار علیهم السلام بدان علاقه دارند.  درحقیقت همه اینها زمینه محبت معصومین علیهم السلام را فراهم می آورد.

ط) د عا کردن

نقش دعا و توسل در رسیدن به خواسته ها چنان روشن است که نیازی به استدلال ندارد، چون همه ما در زندگی بارها آن را تجربه کرده ایم . اما متاسفانه نکته ای که شاید از آن غفلت شده ، دعا کردن والدین برای فرزندان است تا در مسیر صحیح قرار بگیرند. در اهمیت دعا برای فرزندان همین بس که حضرت امام سجاد ع در صحیفه سجادیه دعای 25 را به فرزندان خود اختصاص می دهد و از خداوند نیک بختی آنها را می خواهد.

نکته دیگر این که مردان بزرگ، از دعای والدینشان بسیار تأثیر پذیرفته اند. برای مثال مرحوم علامه مجلسی نویسنده کتاب شریف« بحار الانوار » ، به برکت دعای پدر خویش به این مقام بلند رسید ، چرا که وقتی ایشان نوزاد بوده، شبی پدرش در نماز شب احساس می کند الان هر دعایی بکند، برآورده می شود. درهمان هنگام فرزندش یعنی علامه مجلسی که درگهوار بود از خواب بیدار می شود و گریه می کند پدر هم در همان حال در حق او دعا می کند و بعدها ایشان به این مقام بزرگ می رسد . نیز این نکته جالب به نظر می رسدکه مستحب است انسان در قنوت نماز صبح خویش این دعا را بخواند(( پروردگارا ما را از جفتمان فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشد و ما را پیشوای اهل تقوا قرار ده .))  نتیجه این که نباید از نقش مهم دعا در تربیت فرزندان وایجاد محبت ائمه اطهار علیهم السلام در دل آنها غافل بود .

ی) هدیه دادن به فرزند در مناسبت های مربوط به حضرت

اگر قرار است چیزی برای فرزند تهیه گردد یا مسافرتی که می پسندد یا غذایی که او دوست دارد برایش فراهم شود بهتر است در زمان هایی انجام گیرید که منتسب به حضرت است؛ این خود در جلب محبت به حضرت بسیار مهم به نظر می رسد، برای مثال روزهای جمعه ها که متعلق به حضرت است، غذایی برای کودک درست شود که او دوست دارد .

نکته: اگر موارد بیان شده را در قالب هنر اجرا کنیم، بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود. برای مثال ، ویژگی ها و زیبایی های حضرت را در قالب داستان ، فیلم، کتاب ، لوح فشرده و… به فرزندان خود منتقل کنیم.

 

 

 

منبع:    مهدپرتال 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار