موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
4224
۱۵ خرداد ۱۳۹۵

نحوه برخورد با کودک در زمان بیماری

یکی از دغدغه‌های والدین در تربیت فرزندانشان، نحوه برخورد آنان با کودک در زمان بیماری است. آنها به خاطر شرايط خاص فرزندشان دچار سردرگمي مي‌شوند؛ مي‌ترسند محبتي كه در اين برهه لازم و ضروري است افراطي شود و بعد از سپري‌شدن دوران نقاهت، كودك همچنان خواستار آن توجه‌هاي افراطي باشد.

به گزارش کودک پرس    برخي والدين از نحوه برخورد با كودك بيمار مطلع نيستند و با راهكارهاي صحيح تيمار كودك آشنايي ندارند. گاهي اوقات كودكان با رفتارهايي همچون تمارض، پدر و مادرهاي خودشان را نگران مي‌كنند. شناخت برخي ويژگي‌هاي دوران كودكي، نوع توجهات و كارهايي كه در زمان بيماري بايد براي كودكان انجام داد مي‌تواند به پدر و مادر‌ها در دوران بيماري فرزندانشان كمك و آنها را از استرس و ناراحتي جدا كند. پس اگر كودك‌تان گاهي اوقات خودش را به مريضي مي‌زند مسئله را جدي بگيريد و علت را بدانيد تا در مقابل رفتارهاي او واكنش غلط از خود نشان ندهيد. كودكان دنياي كودكي خودشان را دارند و گاهي اوقات ما نمي‌توانيم آنها را درك كنيم؛ پس بد نيست بيشتر در مورد رفتارهاي فرزندمان بدانيم.

محبت‌تان را مديريت كنيد!

با محبت بيشتر خود، به كودك احساس امنيت بدهيد.حس امنيت يك كودك از اعتماد دروني او نشأت مي‌گيرد. وقتي كودك بيمار است يا دچار صدمه‌اي شده، احساس ناامني مي‌كند. شما با محبت و توجه بيشتر، مي‌توانيد به اين حس امنيت، نيرويي دوباره ببخشيد. احساس بيماري يا آسيب جسمي‌ممكن است نگراني‌هاي گوناگوني را در كودك برانگيزد؛ ترس از اينكه هيچ وقت بهبود نمي‌يابد يا عصبانيت از شما چون كمكش نمي‌كنيد كه زودتر خوب شود. شما با محبت كردن سعي كنيد به افكار كودكتان دست يابيد و او را تشويق كنيد تا در مورد بيماري‌اش حرف بزند. علاوه بر اين با بررسي رفتارهاي وي مي‌توانيد مشكلات و مسائل او را هم شناسايي كنيد. محبت كردن به‌معناي اين نيست كه با كودك خود به‌صورت بچگانه صحبت كنيد. البته اين را هم بدانيد كه محبت‌هاي بيش از حد و بدون دقت هم مي‌تواند باعث شود تا كودك از اين شرايط براي تمارض استفاده كند؛ پس در ارتباط با كودك خودتان دقت داشته باشيد تا دچار بازي‌هاي كودكانه آنها نشويد و نگراني بيجا متحمل نشويد. در كل اين را هم بدانيد كه وقتي كودكتان مريض است بايد با محبت‌هاي به‌جا و صحيح با او مدارا كنيد.

قانونگذار باشيد!

گاهي اوقات برخي آداب و رفتارها را بايد قبل از رخ‌دادن بيماري و مشكلات جسمي براي فرزندانتان پايه‌ريزي كنيد تا وي در زمان‌هايي كه دچار بيماري مي‌شود، مقيد به رعايت آنها باشد؛ مثلا مي‌توانيد براي كودكتان اين موضوع را مشخص كنيد كه براي سلامتي خودش در ايام بيماري حتما بايد داروهايش را كامل مصرف كند تا بهبود يابد و براي اين موضوع هم مشوق‌هايي قرار دهيد. غالبا كودكان در مصرف دارو دچار مشكلاتي هستند و لجبازي‌هايي بروز مي‌دهند. شما علاوه بر استفاده از مشوق‌ها بايد مراقب باشيد كه ناگهان پس از درمان كودك خود اين رفتار را ترك نكنيد؛ زيرا اين تغيير رفتار ناگهاني براي كودكان مهم است. براي اينكه با كودك بيمار خودتان بتوانيد راحت‌تر برخورد كنيد از اين راهكارها استفاده كنيد: با استفاده از روش‌هاي ساده و سرگرم‌كننده مي‌توانيد كودك بيمارخود را آرام كنيد، خنداندن كودكان بهترين راه براي فراموش كردن بيماري است پس با كارهايي مثل نمايش‌هاي عروسكي و بازي‌هاي خنده‌دار او را بخندانيد. خاطرات دوران كودكي خود را تعريف كنيد، براي او آهنگ‌هاي آرام و موزون بخوانيد، با تعريف تصورات‌تان او را سرگرم كنيد؛ اين كارها مي‌تواند در تقويت روحيه كودك و تسريع فرايند بهبود او مؤثر باشد.

ناظر رفتارها باشيد!

كودكان در دوران بيماري خودشان يكسري رفتارهاي خاص از خودشان نشان مي‌دهند، برخي از اين رفتارها نمود بيماري كودكان است و برخي ديگر رفتارهايي است كه كودك براي جلب توجه بيشتر از خودش بروز مي‌دهد. والدين بايد بدانند كه برخي از اين رفتارها نشان‌دهنده اين است كه كودك شما از چيزي ناراحت است و حالا كه بهانه‌اي فراهم شده آن را بروز مي‌دهد يا اينكه از رشد يك اخلاق در شخصيت فرزند شما خبر مي‌دهد. پس رفتارهاي فرزندتان در دوران بيماري را نظاره‌گر باشيد و به آساني از كنار آنها عبور نكنيد. برخي از اين رفتار‌ها را به‌خاطر بسپاريد تا بعد از بهبود كودكتان آنها را ريشه‌يابي كنيد و بتوانيد حل كنيد. همچنين برخي كودكان در دوران بيماري گوشه‌گير شده و انزواطلبي را دوست دارند ؛ سعي كنيد در دوران بيماري كودكتان خانه را ترك نكنيد. همين اهميت دادن به وي باعث مي‌شود تا او حقايق را به شما بگويد. اگر او خودش را به بيماري زده باشد، خيلي آسان وقتي توجه شما را مي‌بيند حقيقت را مي‌گويد و خيلي راحت مي‌توانيد اين دوران را با كودك خودتان سپري كنيد.

كودك شويد!

در دنياي بچه‌ها كودكان بيشتر هستند تا انسان‌هاي بزرگ، پس از خودتان در نظر فرزندتان تصوير يك مادر يا پدر سرزنش‌كننده نسازيد بلكه براي مدتي كوتاه بچه شويد و به عالم پررمز و راز او سرك بكشيد. با وي بازي كنيد، كارهايي كه دوست دارد را انجام دهيد، غذاهاي دوست داشتني‌اش را طبخ كنيد و… . اين رفتار باعث مي‌شود تا كودكتان علت تمارض و رفتارهاي نامتعارف خودش در دوران بيماري را بيان كند يا در رفتار به شما نشان دهد. گاهي اوقات اين ارتباط آنقدر صميمي مي‌شود كه كودكتان از رفتار خودش (تمارض) دست برمي‌دارد و به‌صورت خيلي آرام با شما شروع به زندگي كودكانه گذشته‌اش مي‌كند. پس كودك شويد تا كودكتان شما را همراهي كند. براي ارتباط برقرار كردن با كودكتان سعي كنيد بهترين راه‌ها را انتخاب كنيد، يعني بررسي كنيد كه كودكتان با كدام‌يك از اعضاي خانواده (پدر يا مادر) راحت‌تر است و يا به چه رفتارهايي علاقه‌مند است. با اين كار سريع‌تر به هدفتان مي‌رسيد و به‌علت تمارض وي پي مي‌بريد.

 

 

منبع:    سلامت نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار